Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69534 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050005 indlæg i 100495 emner

1 nye indlæg i dag

I alt: 1348
Medlemmer: 4
Skjulte: 0
Gæster: 1344

Følg bodybuilding.dk på

Tennisalbue - Flexbar, excentrisk træning mod tennisalbue

Udskriv emne

Diskussion af egne skader eller forhold omkring skader

Tilbage til Skader

Halløjsa.

Jeg har over en længere periode fået tiltagende smerter/gener i venstre albue.
Nærmere betegnet på ydersiden, hvor underarmens muskel hæfter ved albuen.
Det føles ømt, hvis man trykker på det, og hvis jeg træner f.eks bænkpres, eller curls, så kan det mærkes.
Jeg har trappet ned med disse øvelser, så jeg træner dem sjældent, og træner dem med mindre vægt og flere gentagelser - hvilket ikke forværre skaden, men den forsvinder heller ikke.

Jeg har googlet løs, læst diverse tråde mv. og jeg er ret sikker på, at det er en tennisalbue.
Jeg vil gerne skaden til livs, inden den udvikler sig.
Jeg ved at ro er godt, men jeg vil gerne kunne træne de øvelser, som ikke belaster skaden, i et fornuftigt omfang - Derfor nedenstående spørgsmål:

Spørgsmål 1:
- Hvilken øvelser bør jeg ikke træne, eller træne meget let?
Jeg er ikke helt nede med den faglige jargon, og fine latinske betegnelser af muskler og øvelser, så skær gerne ud i pap :whistle:

Spørgsmål 2:
- Jeg er også på jagt efter et albuebind, som ikke begrænser/irriterer bevægeligheden i albuen for meget. Er der noget specifikt der anbefales til træning - Hvor kan det erhverves?

Flexbar
Jeg har fundet frem til en tilsyneladende effektiv, billig og nem måde, hvorpå man kan "træne" tennisalbuen væk? Det lyder godt ikk. :´)

Man har ved et forsøg i Belgien erfaret, at excentrisk træning hjælper på en tennisalbue, men det blev udført ved hjælp af dyre træningsmaskiner og dygtige instruktører.
Derfor har man udviklet en billig løsning, som skulle give samme resultater mod tennisalbue, og vist også golfalbue?
Nicholas Institute of Sports Medicine and Athletic Trauma i New York fandt frem til 21 personer med tennisalbue.
10 af dem - Kontrolgruppen modtog almindelig fysioterapi mod tennisalbue, mens 11 af dem modtog samme fysioterapi, men derudover fik de udleveret en Flexbar, og blev bedt om at lave en specifik excenctrisk øvelse (Tyler Twist) derhjemme.
Efter mindre end 2 mdr stoppede de forsøget, og udleverede Flexbar's til kontrolgruppen, da man ikke mente det var etisk korrekt, at fortsætte forsøget, simpelthen fordi Flexbar'en var så effektiv! Flexbar gruppen havde opnået 81 procent mindre smerte, og 72 procent større styrke i albuen/armen, i modsætning til kontrolgruppen, som havde få eller ingen forbedringer!

Jeg har lige købt 2 stk Flexbar (rød og grøn), og vil starte øvelserne fra idag.
Om jeg opnår de samme positive resultater vil tiden vise, men jeg vil selvfølgelig komme med feedback i denne tråd.
Forhåbentlig virker skidtet, og andre vil få glæde af tråden :D

På forhånd tak.

Mikkel :)
No pain - No gain

Reputation point: 0

Geografisk sted: Tåstrup

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

CrossFitter skrev:
Spørgsmål 1:
- Hvilken øvelser bør jeg ikke træne, eller træne meget let?
Jeg er ikke helt nede med den faglige jargon, og fine latinske betegnelser af muskler og øvelser, så skær gerne ud i pap :whistle:

Spørgsmål 2:
- Jeg er også på jagt efter et albuebind, som ikke begrænser/irriterer bevægeligheden i albuen for meget. Er der noget specifikt der anbefales til træning - Hvor kan det erhverves?

Jeg har haft det samme problem som konsekvens af at spille guitar og styrketræne - det blev for meget for underarmen. Nu ved jeg selvfølgelig ikke om det er helt det samme du har. Det bedste ville nok være at gå til fys, men jeg tror du kan komme rigtig langt ved at lave det samme som jeg har lavet. Jeg har gået til fys med det i noget tid, og er efterhånden ved at være kommet helt af med det.

Det første du skal gøre er at begynde at lave strækøvelser - 3 gange om dagen, og det tager kun et par minutter hver gang. Det er lidt svært at beskrive udstrækningsøvelserne med ord, men hende her viser nogle du kan bruge:

http://www.mb7mands.dk/index.php?option ... &Itemid=21

Hvis du gør det 3 gange om dagen skulle det hurtigt blive en del bedre. Efter noget tid, 1-2 uger kan du begynde at genoptræne underarmen med underarmsøvelser. Men husk at fortsætte med strækøvelserne i hvert fald 2 gange om dagen.

De øvelser du skal lave er dumbell wrist curl, reverse dumbell wristcurl, wrist flippers og "underarms-hammer curl"
Du kan se dem her:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Wri ... tCurl.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/Wri ... tCurl.html
http://www.youtube.com/watch?v=9qsLeil_ ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=2-2Y8-J5 ... ure=relmfu

(Du behøver ikke sidde på en bold :) )

Derudover kan du træne med grippers, som også styrker underarmen. (http://www.heavygrips.com/)
Men husk at selvom det er genoptræning skal du ikke lave 117 gentagelser. Det skal være forholdsvis tungt så du holder dig til 12-15 gentagelser. Lav øvelserne hver 2. dag og kun 2 sæt af hver øvelse.

Derudover er barbell curls gode, de gør lidt nas som du selv skriver, men kombineret med de andre øvelser virker det. Jeg bruger kun lige stang, EZ curl-bar gør skaden værre for mig. Og husk - barbell curls skal køres tungt og langsomt. Dvs. max 12 gentagelser som køres kontrolleret.

Den der flexbar ser spændende ud. Det handler om at træne musklerne i underarmen op, og det gør den helt sikkert.

Ang. albuebind, der købte jeg bare et i Matas, det virkede fint for mig i genoptræningsperioden, men så snart du kan træne uden igen synes jeg du skal gøre det. Det er bedre at få opbygget nogle muskler end at kompensere ved hjælp af bind.

Hvis du følger det her slipper du hurtigt af med skaden og kan begynde at træne ugeneret igen.
Venlig hilsen Thomas

Træner her: AK Thor

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 140.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

@Mcfeast

Super med et langt og brugbart svar.

Jeg vil helt sikkert kigge på de øvelser og udstrækningen.

Dog vil jeg være forsigtig med de tunge øvelser, og lige prøve dem an, da min erfaring med skaden, siger at man skal være varsom med de øvelser, som går ind og "rammer" skaden.

Jeg har før ville bestille Captain of Crush, men mit indtryk er at Heavy Grips er stort set samme kvalitet, til billigere penge, så nu er der 2 Heavy Grips på vej med posten :8
No pain - No gain

Du skal helt sikkert være forsigtig med øvelserne, og stoppe hvis det gør ondt. Men folk har tit den misforståede opfattelse, at når man genoptræner skal man lave mange gentagelser. Det handler om at opbygge muskler på de ramte områder, og man opbygger bedst muskler ved at tage max 15 gentagelser. Men prøv dig lidt frem, jeg tror helt sikkert godt du kan lave dem på 12-15 gentagelser efter du har lavet udstrækningsøvelserne i 1-2 uger.
Og fedt at du har fået bestilt nogle grippers :) Det er også dem jeg selv har, og jeg har hørt at de her skulle være præcis lige så gode som CoC, men har dog aldrig prøvet en CoC.
Venlig hilsen Thomas

Træner her: AK Thor

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 140.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Update / Feedback:

Jeg har lavet øvelser med flexbar og strækøvelser over en længere periode, men det har desværre ikke hjulpet på min albue.

Min egen læge har afvist, at det er en tennisalbue, og efter at jeg selv har lavet øvelser med flexbar mv, så tror jeg nu at det er moget andet der genere albuen?
Jeg er derfor henvist til røntgen / ultralyd på en klinik.

Så må vi se hvad de siger...
No pain - No gain

CrossFitter skrev:Update / Feedback:

Jeg har lavet øvelser med flexbar og strækøvelser over en længere periode, men det har desværre ikke hjulpet på min albue.

Min egen læge har afvist, at det er en tennisalbue, og efter at jeg selv har lavet øvelser med flexbar mv, så tror jeg nu at det er moget andet der genere albuen?
Jeg er derfor henvist til røntgen / ultralyd på en klinik.

Så må vi se hvad de siger...

Hvis det ikke er en tennisalbue, så er det muligvis en golfalbue. Ifølge http://www.sundhed-online.dk/tennisalbue er har du en golfalbue, hvis smerterne sidder på indersiden af albuen, hvorimod en tennisalbue er forbundet med smerter på ydersiden af albuen. Men faktisk kan problemer med nakken også give smerter i arme og albuer. Ja, det er ret kompliceret at diagnosticere - selv for en læge. Hvad med at opsøge en kiropraktor eller fysioterapeut?

Tilbage til Skader

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster