Jeg har over en længere periode fået tiltagende smerter/gener i venstre albue.
Nærmere betegnet på ydersiden, hvor underarmens muskel hæfter ved albuen.
Det føles ømt, hvis man trykker på det, og hvis jeg træner f.eks bænkpres, eller curls, så kan det mærkes.
Jeg har trappet ned med disse øvelser, så jeg træner dem sjældent, og træner dem med mindre vægt og flere gentagelser - hvilket ikke forværre skaden, men den forsvinder heller ikke.
Jeg har googlet løs, læst diverse tråde mv. og jeg er ret sikker på, at det er en tennisalbue.
Jeg vil gerne skaden til livs, inden den udvikler sig.
Jeg ved at ro er godt, men jeg vil gerne kunne træne de øvelser, som ikke belaster skaden, i et fornuftigt omfang - Derfor nedenstående spørgsmål:
Spørgsmål 1:
- Hvilken øvelser bør jeg ikke træne, eller træne meget let?
Jeg er ikke helt nede med den faglige jargon, og fine latinske betegnelser af muskler og øvelser, så skær gerne ud i pap
Spørgsmål 2:
- Jeg er også på jagt efter et albuebind, som ikke begrænser/irriterer bevægeligheden i albuen for meget. Er der noget specifikt der anbefales til træning - Hvor kan det erhverves?
Flexbar
Jeg har fundet frem til en tilsyneladende effektiv, billig og nem måde, hvorpå man kan "træne" tennisalbuen væk? Det lyder godt ikk.
Man har ved et forsøg i Belgien erfaret, at excentrisk træning hjælper på en tennisalbue, men det blev udført ved hjælp af dyre træningsmaskiner og dygtige instruktører.
Derfor har man udviklet en billig løsning, som skulle give samme resultater mod tennisalbue, og vist også golfalbue?
Nicholas Institute of Sports Medicine and Athletic Trauma i New York fandt frem til 21 personer med tennisalbue.
10 af dem - Kontrolgruppen modtog almindelig fysioterapi mod tennisalbue, mens 11 af dem modtog samme fysioterapi, men derudover fik de udleveret en Flexbar, og blev bedt om at lave en specifik excenctrisk øvelse (Tyler Twist) derhjemme.
Efter mindre end 2 mdr stoppede de forsøget, og udleverede Flexbar's til kontrolgruppen, da man ikke mente det var etisk korrekt, at fortsætte forsøget, simpelthen fordi Flexbar'en var så effektiv! Flexbar gruppen havde opnået 81 procent mindre smerte, og 72 procent større styrke i albuen/armen, i modsætning til kontrolgruppen, som havde få eller ingen forbedringer!
Jeg har lige købt 2 stk Flexbar (rød og grøn), og vil starte øvelserne fra idag.
Om jeg opnår de samme positive resultater vil tiden vise, men jeg vil selvfølgelig komme med feedback i denne tråd.
Forhåbentlig virker skidtet, og andre vil få glæde af tråden
På forhånd tak.
Mikkel