Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69651 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Myte 4: Der er ingen grænse for, hvor meget protein kroppen kan indtage på én gang
Er det okay at bælle en halv liter æggehvide eller 60 gram proteinpulver efter træning, eller er det for meget for kroppen?
Anders Nedergaard: Allerførst skal man skelne mellem, hvad der kan optages, og hvor meget der skal til for at "mætte" musklernes proteinbehov. Man skal også huske, at der er forskel på aminosyresammensætningen i proteiner fra forskellige kilder (vegetabilske og animalske), og derfor er der formentlig også forskel på kroppens evne til at optage de to.
Generelt er det et svært spørgsmål at svare på, og indtil for få år siden ville mange have sagt, at der ikke er nogen grænse for tarmens evne til at optage protein. De seneste år er der dog kommet studier, der tyder på, at det ikke er tilfældet. Der er en myte om, at 30 gram protein på én gang er det maksimale, kroppen kan optage, men det er ikke så velunderbygget.
Kristian Overgaard: Jeg mener, der er en øvre grænse for, hvad kroppen kan udnytte. Det er dog svært at sige præcis, hvad den er, for konklusionen er baseret på studier, hvor folk har fastet op til proteinindtaget. I de tilfælde er 20-40 gram den maksimale grænse.

Dingo skrev:http://videnskab.dk/krop-sundhed/10-myter-om-proteiner-del-iMyte 4: Der er ingen grænse for, hvor meget protein kroppen kan indtage på én gang
Er det okay at bælle en halv liter æggehvide eller 60 gram proteinpulver efter træning, eller er det for meget for kroppen?
Anders Nedergaard: Allerførst skal man skelne mellem, hvad der kan optages, og hvor meget der skal til for at "mætte" musklernes proteinbehov. Man skal også huske, at der er forskel på aminosyresammensætningen i proteiner fra forskellige kilder (vegetabilske og animalske), og derfor er der formentlig også forskel på kroppens evne til at optage de to.
Generelt er det et svært spørgsmål at svare på, og indtil for få år siden ville mange have sagt, at der ikke er nogen grænse for tarmens evne til at optage protein. De seneste år er der dog kommet studier, der tyder på, at det ikke er tilfældet. Der er en myte om, at 30 gram protein på én gang er det maksimale, kroppen kan optage, men det er ikke så velunderbygget.
Kristian Overgaard: Jeg mener, der er en øvre grænse for, hvad kroppen kan udnytte. Det er dog svært at sige præcis, hvad den er, for konklusionen er baseret på studier, hvor folk har fastet op til proteinindtaget. I de tilfælde er 20-40 gram den maksimale grænse.
Selvfølgelig er der forskel på "at optage" og så "øget proteinsyntese", men jeg mindes dog at have set noget med en grænse for maximal proteinsyntese (kan selvfølgelig ikke overføres på folk der har andre stats end forsøgspersonerne) ved x antal gram protein. Pis også at jeg ikke kan huske hvor.
Om den er 30 gram, det tror jeg så ikke..

Pind skrev:Forstår ikke at man gør brug af kilder, som gør brug af personer der ikke træner. Der sker et utal af ting lige så snart vi smider en form for aktivitet ind i ligningen.
Personligt kunne jeg godt tænke mig at se det samme forsøg udført på personer der træner. Indtil da mener jeg ikke man skal gøre sig de store omlægninger. Sådan lidt ala "If it's not broken, don't fix it"-princippet..

ithyalgia skrev:Til Thomas og Dingo
Her er en forholdsvis ny undersøgelse lavet med ægge protein.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1905 ... inalpos=10
Selvfølgelig er den kun valid for de 6 forsøgspersoner, og 6 er en pænt lille forsøgsgruppe.
Edit: forsøgspersonerne her svang dog fra mindst 4 mdr til 8 års træningserfaring.
Skal dog lige nævnes at jeg også mere er af den overbevisning at det ikke så meget er timining som mængden og ikke mindst kvaliteten af vores kost som er vigtigt

ithyalgia skrev:Til Thomas og Dingo
Her er en forholdsvis ny undersøgelse lavet med ægge protein.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1905 ... inalpos=10
Selvfølgelig er den kun valid for de 6 forsøgspersoner, og 6 er en pænt lille forsøgsgruppe.
Edit: forsøgspersonerne her svang dog fra mindst 4 mdr til 8 års træningserfaring.
Skal dog lige nævnes at jeg også mere er af den overbevisning at det ikke så meget er timining som mængden og ikke mindst kvaliteten af vores kost som er vigtigt

Jenslyn87 skrev:Pind skrev:Forstår ikke at man gør brug af kilder, som gør brug af personer der ikke træner. Der sker et utal af ting lige så snart vi smider en form for aktivitet ind i ligningen.
Personligt kunne jeg godt tænke mig at se det samme forsøg udført på personer der træner. Indtil da mener jeg ikke man skal gøre sig de store omlægninger. Sådan lidt ala "If it's not broken, don't fix it"-princippet..
http://www.leangains.com/2010/10/top-te ... unked.html
Punkt 5
Kroppen kan optage en, de fakto, ubegrænset mængde protein gennem et enkelt måltid, og det sker altså ikke lige over to timer. Specielt ikke med anretninger, der er sat sammen af forskellige fødevarer
5 timers 'faste' oh no catabolizmz

Dingo skrev:Jenslyn87 skrev:Pind skrev:Forstår ikke at man gør brug af kilder, som gør brug af personer der ikke træner. Der sker et utal af ting lige så snart vi smider en form for aktivitet ind i ligningen.
http://www.leangains.com/2010/10/top-te ... unked.html
Punkt 5
Kroppen kan optage en, de fakto, ubegrænset mængde protein gennem et enkelt måltid, og det sker altså ikke lige over to timer. Specielt ikke med anretninger, der er sat sammen af forskellige fødevarer
5 timers 'faste' oh no catabolizmz
Broken link![]()
Ja men vi skelner også mellem at optage og så hvad der udnyttes i proteinsyntesen.
Jeg ser det dog som irrelevant om man lige topper over hvad proteinsyntesen kan boostes som, for "vi" får alligevel oftest så meget protein fordi vi i sagens natur skal æde en del, at den anabolske proces nok skal være i ilden

Jenslyn87 skrev:Kroppen kan optage en, de fakto, ubegrænset mængde protein gennem et enkelt måltid, og det sker altså ikke lige over to timer. Specielt ikke med anretninger, der er sat sammen af forskellige fødevarer

For at understøtte mit tidligere postulat omkring at timingen ikke var så vigtigt som mængden og kvaliteten, vil jeg gerne fremhæve et lidt ældre studie der viser at muskel protein syntesen er meget højere 24 timer efter træning end op til 4 timer efter træning.
http://www.nrcresearchpress.com/doi/abs/10.1139/h95-038

Det vækker dog selvfølgelig stof til eftertanke, og kan forhåbentligt får nogle menneskers øjne op for at det hele ikke bør køre på præcise klokkeslæt.

Thomas Jagd skrev:Så betyder det jo faktisk rent praktisk ikke noget for folk som træner hver dag på sammen tidspunkt, da proteinsyntesen jo så netop vil nå sit maksimum dagen efter, hvor man har gennemført sit andet træningspas. Men det er dog stadigvæk interessant.

Er her det kunne være rart med en undersøgelse der netop viser hvad der så sker med MPS, om den "reset'er" eller hvad der sker
Men jeg fandt den ret relevant med henblik netop på om "window of oppertunity" mhp. protein lige efter træning var så vildt relevant. Det har medført at jeg til styrketræning har 1,5l vand med 20g Pepto Pro og 100 Vitargo Pure. og får andre mere solide protein kilder på andre tider af døgnet.

Thomas Jagd skrev:Vigtigheden af et post-workout meal stiger jo drastisk hos folk som er i en ringe ernæringsmæssig tilstand (underforstået at man holder fast i at "window of opportunity" eksisterer), ved eksempelvis ikke at have spist siden morgenmaden.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 34 gæster