Mht. skulderskade kan jeg 100% følge frustrationen, for jeg har selv været der, og det er først gået over her for en måneds tid siden..
Jeg havde knas med skulderne, og det var lidt som du, Hill, beskrev.. Jeg kunne heller ikke finde ud af om det var led, sene, eller muskel..
Jeg fik af vide at jeg skulle lave alle mulige rotatorcuff øvelser - rigtig gode øvelser, fordi at man får trænet de små stabiliserende muskler inde i skulderen, men GAB hvor er de kedelige altså - Kan man få sig selv til at slutte sin træning af med de øvelser, så er det klart en rigtig god ting at gøre..! For det forhindre en masse skader...
Min "kur" til skaden var dog en lang pause, hvor skulderen slet ikke var igang, og derefter begyndte jeg at træne kettlebell. - startede stille ud, og derefter er det blevet tungere og tungere...
Det gode ved kettlebell er at du tvinger de små stabiliserende muskler til at arbejde - både dem i skulderen, hoften, knæet, albuen, - jamen faktisk i hele kroppen... Skide godt egon! (:
Og så er det også sjovt og udfordrende (;
Hvis man ikke gider dyrke den sport, så er der kun et svar (af hvad jeg ved af) - træn rotatorcuff! Alle mulige forskellige slags rotatorcuff's øvelser...
. . . Det er vigtigt at det blier gjort med en elastik, og at "modstanden" er så lille som mulig.. Hvad sæt og reps angår, så hedder det fx 3x30 pr arm.. - man kan købe sådan nogle små tynde elastikker (næsten papirs tynde), som er special lavet til den slags øvelser.. (: Mange gør den fejl, at de står og laver øvelserne med en håndvægt eller lille vægtskive - hvis først man har en skade i skulderen, så er det helt forkert.. Så skal man have gang i de elastikker (:
Min teori: Skader skal trænes væk! (:
... Mange af dem i al fald (:
OG OG OG, så skal det siges, at hvis man ikke har tålmodighed til en ordentlig pause, så kan ultralydsbehandling hjælpe (det fremmer healingen)..
Det er forskelligt fra person til person, hvad de har oplevet, men hele min omgangskreds har kun oplevet positiv udvikling - så for en del virker det altså (: Det koster ca 150kr pr behandling, og det sker hos en fysioterapeut.. (:
Held og lykke med skaderne! Håber at I får has på dem, for sikke en lettelse det er, når de endelig forsvinder! ....
Kamma K. Holsting