Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69535 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050005 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1291
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1288

Følg bodybuilding.dk på

Skulderskade og dødløft

Udskriv emne

Diskussion af egne skader eller forhold omkring skader

Tilbage til Skader

Hejsa Muskelnørder :lol:

Jeg har i over en måned gået og døjet med lidt smerter i venstre skulder - umiddelbart føles det som om det er der hvor anterior head hæfter på kravebenet, men jeg kan dog godt være i tvivl om der også er noget i selve leddet.

Det gør ikke sindsygt ondt, men jeg kan mærke det hele tiden bare jeg bevæger armen ind foran kroppen. Jeg har kunnet køre skulderpres og bænk uden de helt store problemer - hvorimod dips gør pænt nas - har dog ikke prøvet i en måneds tid.

Men det er jo aldrig godt, at rende rundt med en begyndende skade så overvejelserne gå mod, at tage en uge uden skulderbelastende træning - hvilket stort set indebærer alt. Dog har jeg tænkt mig at fortsætte med squat.

Men da jeg er i gang med en singles cyklus i dødløft vil jeg være ked af, at afbryde denne - spørgsmålet er derfor vil det være dumt at køre dødløft i den planlagte uge uden skulderbelastende træning? Altså hvor meget indgår anterior head i dødløft?

Og kan det passe, at bl.a. det er dips som har overbelastet den pågældende muskel? Jeg forestiller mig, at musklen indgår som stabiliserende i denne øvelse.
Af skade bliver man klog - men sjældent stærk

Tjek min log - PR's side 1.
http://bodybuilding.dk/viewtopic.php?t= ... sc&start=0
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Frederiksværk

Styrkeliste
- Bænkpres: 108.50
- Squat: 170.00
- Dødløft: 191.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (12)
Kostplan: Vis kostplan

Giv du skulderen ro, hvis den er irriteret, så det ikke udvikler sig.

Kan du dødløfte uden ubehag, så fortsæt du bare.
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Galleri: Intet galleri

Bay skrev:Giv du skulderen ro, hvis den er irriteret, så det ikke udvikler sig.

Kan du dødløfte uden ubehag, så fortsæt du bare.

OK tak - vil jeg så gøre - tror dog lige jeg kører ugen ud og ser hovrdan det går - syntes det er gået lidt bedre den sidste uges tid.

Brugeravatar

Styrkeliste

Det kunne godt lyde som ala det her..
http://www.sportnetdoc.dk/injury/14-09.htm

Jeg har selv haft forstrukket nogle ledbånd mellem skulder og kraveben, og kunne også mærke det i starten ved dødløft..

Min løsning var at give kravebenet en en uges total træningspause for derefter at starte bænk og skuldertræning op med meget lette vægte..

Da jeg lige havde fået skaden kunne jeg heller ikke dødløfte.. men efter en uges pause + en uges let træning kunne jeg uden problemmer begynde at dødløfte igen..

Hvis det er en ledbåndsskade skal du være opmærksom på at ledbånd er ret lang tid om at komme sig 100% i forhold til knogler og muskler, så du skal nok holde dig fra maks belastning i presseøvelser de næste mange måneder.. Men min erfaring var dog at man relativt hurtigt kan op og træne med medium tunge vægte igen..

Geografisk sted: København

Træner her: Odense Styrkeløfter Klub
The Gym

Kostplan: Ingen kostplan

Jeg låner lige denne tråd da jeg har et meget lignende problem.

Jeg har ekstremt ondt i skulderen selv. Det startede igår efter jeg havde kørt nogenlunde disse her ting:

Calf raise:
15x110
15x110

Benpress:
10x???
10x???
10x???

Bænk:
warmup
10x60 (varmup)
5x75
5x75
5x75
1x85
1x85

Inc bænk:
5x52.5
5x52.5
5x52.5

CG bænk:
5x67.5
5x57.5
5x67.5

Fransk pres:
5x30
5x30

One arm curls:
5x18
5x18
5x18
5x18

BoR
5x60
5x60
5x60

Mili:
5x45
5x45
5x45

BB curls:
5x37.5
5x37.5
5x37.5

Arnold:
5x14
5x14

Fleys:
5x14
5x14

Chinups:
5xbw
5xbw
5xbw

dips:
10xbw

mave:
15xbw+5
15xbw+5
15xbw+5

Alle øvelserne var MAX af hvad jeg kunne tage og var meget udmattet bag efter.

I nat er jeg vågnet flere gange pga smerter i skulderen.
Har prøvet at bevæge skulderen idag og fundet ud af det kun gør ondt når jeg bevæge skulder leddet, så tror måske det er det samme.

Så hvad er råddet? Min plan er lige nu at tage to ugers pause fuldstændig uden træning. Måske noget cardio.
Der efter starte op med let træning til skulder og bænk, dog med mange reps. Dips er no go imo.

Men bør jeg søge læge for en sikkerheds skyld?
Det gør fandme ondt! og det er hver gang jeg rykker mit skulderled bare en lille smule.
They are the rumors, they are the lies
We are the shit dog, and they the flies
They are the dreamkillers!!

Geografisk sted: Nykøbing Mors

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 140.00

Mht. skulderskade kan jeg 100% følge frustrationen, for jeg har selv været der, og det er først gået over her for en måneds tid siden..
Jeg havde knas med skulderne, og det var lidt som du, Hill, beskrev.. Jeg kunne heller ikke finde ud af om det var led, sene, eller muskel..
Jeg fik af vide at jeg skulle lave alle mulige rotatorcuff øvelser - rigtig gode øvelser, fordi at man får trænet de små stabiliserende muskler inde i skulderen, men GAB hvor er de kedelige altså - Kan man få sig selv til at slutte sin træning af med de øvelser, så er det klart en rigtig god ting at gøre..! For det forhindre en masse skader...
Min "kur" til skaden var dog en lang pause, hvor skulderen slet ikke var igang, og derefter begyndte jeg at træne kettlebell. - startede stille ud, og derefter er det blevet tungere og tungere...
Det gode ved kettlebell er at du tvinger de små stabiliserende muskler til at arbejde - både dem i skulderen, hoften, knæet, albuen, - jamen faktisk i hele kroppen... Skide godt egon! (:
Og så er det også sjovt og udfordrende (;

Hvis man ikke gider dyrke den sport, så er der kun et svar (af hvad jeg ved af) - træn rotatorcuff! Alle mulige forskellige slags rotatorcuff's øvelser...
. . . Det er vigtigt at det blier gjort med en elastik, og at "modstanden" er så lille som mulig.. Hvad sæt og reps angår, så hedder det fx 3x30 pr arm.. - man kan købe sådan nogle små tynde elastikker (næsten papirs tynde), som er special lavet til den slags øvelser.. (: Mange gør den fejl, at de står og laver øvelserne med en håndvægt eller lille vægtskive - hvis først man har en skade i skulderen, så er det helt forkert.. Så skal man have gang i de elastikker (:
Min teori: Skader skal trænes væk! (:
... Mange af dem i al fald (:

OG OG OG, så skal det siges, at hvis man ikke har tålmodighed til en ordentlig pause, så kan ultralydsbehandling hjælpe (det fremmer healingen)..
Det er forskelligt fra person til person, hvad de har oplevet, men hele min omgangskreds har kun oplevet positiv udvikling - så for en del virker det altså (: Det koster ca 150kr pr behandling, og det sker hos en fysioterapeut.. (:

Held og lykke med skaderne! Håber at I får has på dem, for sikke en lettelse det er, når de endelig forsvinder! ....
Kamma K. Holsting

Geografisk sted: Aalborg

Galleri: Vis galleri (7)

Jeg sparker lige liv i denne gamle tråd igen da jeg endelig fik taget mig sammen til at gå til lægen i dag da det stadig ikke er gået helt over.

De siger jo en masse på ingen tid sådan nogle læger, men det jeg fik fat i var:
bla bla, sene skade, bla bla, kan tage lang tid, bla bla, ingen skulder belastende træning i 10 dage, bla bla, 3 piller om dagen i 10 dage, bla bla, gerne let rotator manchettræning, bla bla, derefter starte let op igen, bla bla, hvis det ikke er gået over indsprøjtning, bla bla, det værste er faktisk passiv belasting af skulderen.

Den sidste oplysning er faktisk for mig den mest interessante da jeg hele tiden har gået ud fra at det nok gik med lidt passiv belastning af skulderen men ikke aktiv belastning.

Det viste sig at være lige modsat. For som han formulerede (så selv jeg kunne forstå det) det passiv belasting ligger belastning på skuderen uden, at fortælle skulderen, at den skal lave noget hvorimod aktiv belastning fortæller skulderen at den skal lave noget og derfor skal gøre sig stærkere.

Jeg syntes lige jeg ville fortælle dette da det er lidt modsat det som Bay rådede mig til tidligere da han skrev at jeg godt kunne køre dødløft hvis det ikke gjorde ondt.

Hvis nogen skulle være i tvivl:

Passiv belastning = ligger belastning på skulderen uden, at indebære det indebærer en aktivering af selve skuldermuskluaturen Fx. dødløft og DB sidebends.

Aktiv belastning = en belastning som indebærer en bevægelse af selve skulderleddet - altså hvor skuldermuskluaturen er aktiv, Fx. bænkpres skulderpres og chinups.

Brugeravatar

Styrkeliste