Jeg ved, smøren er lang, men ville sørge for, jeg fik det hele med.
Forord:
Mit forhold til bodybuilding og styrketræning generelt har aldrig været fantastisk godt. Jeg har altid hellere ville spille fodbold og bevæge mig end at skulle lave stationær træning som at løfte tunge vægte og udsætte sin krop for diverse ubehageligheder. Men efterhånden som kravene til min sport er blevet skærpet, og det er blevet nødvendigt at opbygge mere styrke (og masse) for at kunne være med på det givne niveau, er min interesse for styrketræning øgedes. Jeg har gennem de foregående to vintre været okay seriøs med styrketræning – efter min på daværende tidspunkts egen mening omkring mit vidensniveau på området – og der igennem fået smag for mulighederne ved styrketræning. Mange ting er nemmere, og har man trænet bedre end sine holdkammerater/modstandere, får man klare fordele ud af sine anstrengelser i centeret. Samtidig er følelses af at forbedre sig og øge den vægt, man kan løfte, en dejlig følelse, jeg gerne vil føle mere af.
Denne vinter har jeg så trænet meget med en kammerat (og bruger på denne side), der har introduceret mig for det ene mere corny udtryk end det andet. Og da jeg troede, det ikke kunne blive mere corny, blev jeg introduceret for denne side, og alt hvad han indtil nu har sagt er pludselig blevet hverdags termer og en verden af de cornieste udtryk er pludselig åbnet for mig. Jeg kom ved et tilfælde herind, da jeg skulle ha’ været inde på bold.dk og skriver derfor altid bo i browserlinjen, trykker pil ned og enter og så lander jeg på bold.dk. Men denne gang havde min kammerat åbenbart brugt min computer til at gå ind på bodybuilding.dk og lige pludselig sad jeg og læste artikler og forum tråde herinde. Siden da har vi snakket forskellige ting (mere bodybuilding end før), når vi har trænet, og nu synes jeg, det var på tide at lave en log – især for mit eget vedkommende, da det er rart at kunne se tilbage på, hvad man har lavet, ens udvikling og for hyggens skyld. Derfor vil der også være plads til udskejelser og emner, der ikke nødvendigvis omhandler træning. Håber, der vil blive taget godt imod den.
Om mig:
Personligt er jeg en dreng på 19 år, der spiller fodbold på, hvis ikke højeste, så i hvert fald næsthøjeste niveau. Derfor går rigtig, rigtig meget af tiden med fodboldtræning, kampe og andet. Til hverdag studerer jeg på en 2-årig videregående uddannelse, der ikke kræver det helt store af mig, men som holder mig i gang, mens jeg spiller fodbold – det er rart at have noget at stå op til om morgenen og noget til at holde hovedet i gang, så man ikke bare kører et rent dyrisk liv, der kun fokuserer på kroppen. Fysisk er jeg, og har jeg altid været, en tynd, splejset dreng, der ikke har været meget for at løfte tunge ting. Jeg er meget aerob anlagt generelt. Jeg har f.eks. altid haft meget stor lungekapacitet til at spille 90 minutter på fuld skrue, mens sprint aldrig har været min styrke. Det kommer også til udtryk ved mine løft, hvor der ikke er vanvittigt stor forskel på min 10RM og min 1RM. Styrketræningsmæssigt har jeg en okay erfaring (synes jeg selv), og jeg har for det meste hovedet med mig.
Kost:
Generelt spiser jeg forholdsvist sundt og varieret, men jeg er slet ikke inkarneret nok til at kunne fraskrive mig forskellige kulinariske oplevelser, der måske ikke helt stemmer overens med dette forums præferencer og/eller meninger. Men det er heldigvis mig selv, der bestemmer, hvad jeg vil spise, og jeg forbeholder mig derfor retten til at spise, hvad jeg vil. Dog vil jeg så vidt mulig begynde på at blive lidt mere hysterisk omkring min kost i hverdagene – en typisk dag vil se ud som den ene kostplan, jeg har lavet, der figurerer på min profil (eller som måske kommer herunder, hvis det virker). Kommentarer til den må meget gerne knyttes, og jeg er altid klar på at modtage konstruktiv kritik, råd eller vejledning, hvilket denne log gerne må bruges til. Samtidig vil jeg også gerne høre gode alternativer til nogle af de råvarer, jeg har valgt, da det er rart at kunne variere lidt.
Skader:
I henhold til min sport har jeg altid været forskånet for de store skader. Jeg har aldrig haft problemer med knæ og lyske, som er de hyppige skader ved mine holdkammerater. Jeg har aldrig rigtig misset træninger eller kampe. Kun en gang i mellem på grund af slagskader eller lignende. Dog er der en ting: jeg har haft kroniske problemer med mine ankler, der bliver ved med at være svage. Det kom så vidt, at jeg for nylig måtte gennem en kikkert operation i min ankel, der skulle rode bod på mine store problemer. Jeg fik fjernet brusk, en betændt slimhinde og en lille del af skinnebensknoglen blev slebet af.
Mål:
Mit mål med træningen er slet, slet ikke specifik. Det er fodbolden, der har førsteprioritet, og jeg vil bruge styrketræningen som supplement til min fodbold. Både af fodboldmæssige årsager, men selvfølgelig også af kosmetiske årsager. Jeg vil, som så mange andre, der skriver om styrketræning kontra fodbold gerne øge min eksplosivitet og springstyrke, men med den mængde fodboldtræning, jeg har i løbet af en uge, vil jeg få svært ved det. Et andet mål er, at jeg vil forsøge at have mere overskud til at præstere i kampe og til træning, hvilket gerne skulle komme til udtryk gennem en sund og varieret kost, men også en passende træningsmængde, hvor styrketræningen skal bibeholde/øge min styrke. Et overordnet mål vil samtidig være at øge min personlige rekord i de tre store, som man tit måler styrke ud fra. ?
Pt. er mit mål at komme tilbage til fodbolden, som jeg har været væk fra længe. Det er lige opover, at jeg er min skade kvit. Jeg har gennem de seneste to uger genoptrænet. Den første uge med bevægelighed og denne uge med løb og lidt styrke. Herunder er jeg begyndt at squatte. Jeg har længe ville squatte, men jeg har problemer med mine akillessener, der er alt, alt for stramme til at jeg kan komme under vandret i squat. Fik dog en kammerat til at hjælpe, og vi løste det med vægtskiver under hælen, så jeg kan få røven til jorden. Det resulterede så også i to dage med ualmindeligt ømme forlår.
Når jeg bliver min skadet kvit, vil størstedelen af fokus ligge på fodbolden, som jeg har nævnt tidligere. Træningen foregår mandag, onsdag, torsdag og fredag med kamp om søndagen. Hvis der er nogen herinde, der har et forslag til, hvordan jeg ville kunne koordinere mit fodbold med noget styretræning, vil jeg meget gerne høre det. Jeg havde tænkt noget i retning af, at det ville se således ud:
Mandag: Fodbold 16-18, styrketræning 19.30/20.00-21.00
Tirsdag: Fri (evt. styrketræning?)
Onsdag: Fodbold 16-18, styrketræning 19.30/20.00-21.00
Torsdag: Fodbold 16-18
Fredag: Fodbold 16-18, styrketræning 19.30/20.00-21.00
Lørdag: Fri (skal forblive helt fri, da søndag er den vigtigste dag i min uge)
Søndag: Kamp
Hvordan styrketræningen skal koordineres, og hvad der skal trænes, er jeg lidt i tvivl om. Bør jeg træne FB mandag, onsdag, fredag for at opnå en ordentlig frekvens, eller bør der, på trods af den lille træningsmængde (fitness), splittes op?
Stats:
Generelt:
Alder: 19 år
Højde: 192 cm.
Vægt: 80,5 kg.
Fedtprocent:??
Mål:
Venstre arm: 34 cm.
Højre arm: 35 cm.
Venstre lår: 54 cm.
Højre lår: 54 cm.
Venstre læg: 40 cm.
Højre læg: 40 cm.
Bryst: 101 cm.
Løft:
Bænkpres: 70 kg.
Dødløft: 100 kg.
Squat: 60 kg.
Kommentarer og spørgsmål modtages meget gerne.