Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 979
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 976

Følg bodybuilding.dk på

Udstrækning..??

Udskriv emne

Træning for styrke og eksplosivitet

Tilbage til Styrketræning

... Jeg har altid strukket grundigt ud efter hver enkel træning og har altid ment at det var vigtigt efter en træning... men så hører jeg en af mine venner fortælle at hvis man ønsker mer masse ska man glemme alt om at strække ud..? Holder det han si'r og er det bar mig der er gået glip af noget ?

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (5)
Kostplan: Ingen kostplan

Det går ikke ud over din træning, hvis du strækker ud. Ved ikke hvor han har det fra ?

Du bør dog være klar over, at udstrækning kun har en positiv effekt i forhold til din vægttræning, og det er at opretholde en vis smidighed.

Der er lavet ekstremt mange undersøgelser omkring udstrækning, og næsten alle undersøgelser viser at udstrækning ikke har nogen som helst positivt effekt på den efterfølgende muskelømhed, også kaldet DOMS. Snarere tværtimod. I mange af undersøgelserne, blev de folk som strækte ud efter træning mere ømme end dem som ikke gjorde det. Og hvad angår minimering af skadespotentialet, så viser langt de fleste undersøgelser, at der ikke er nogen gevinst at hente overhovedet.

Så med mindre du har brug for at bevare en vis smidighed, eller er for stiv til at lave visse øvelser korrekt, så er det faktisk spild af tid at strække ud. Det har en positivt effekt på smidigheden, og stort set ikke andet. Og laver man alle sine øvelser med fuld ROM, så er det yderste sjældent at man har brug for udstrækningsøvelser, da fuld ROM skulle bidrage til at opretholde et normalt smidighedsniveau.

Men hvis du føler dig godt tilpas med at strække ud, så fortsæt endelig med det. Jeg kender ikke til undersøgelser som viser at musklernes vækstpotentiale mindskes fordi man strækker ud.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

... mange tak for indlægget... der lærte jeg da noget :D ...

Galleri: Vis galleri (5)

det gjorde jeg godt nok også.... eftersom som jeg går på idrætsgymnasium, burde jeg at vide sådan noget, men nej..... så har jeg også lært noget nyt idag.

Geografisk sted: Oure/Århus

Thomas Jagd skrev:Det går ikke ud over din træning, hvis du strækker ud. Ved ikke hvor han har det fra ?

Du bør dog være klar over, at udstrækning kun har en positiv effekt i forhold til din vægttræning, og det er at opretholde en vis smidighed.

Der er lavet ekstremt mange undersøgelser omkring udstrækning, og næsten alle undersøgelser viser at udstrækning ikke har nogen som helst positivt effekt på den efterfølgende muskelømhed, også kaldet DOMS. Snarere tværtimod. I mange af undersøgelserne, blev de folk som strækte ud efter træning mere ømme end dem som ikke gjorde det. Og hvad angår minimering af skadespotentialet, så viser langt de fleste undersøgelser, at der ikke er nogen gevinst at hente overhovedet.

Så med mindre du har brug for at bevare en vis smidighed, eller er for stiv til at lave visse øvelser korrekt, så er det faktisk spild af tid at strække ud. Det har en positivt effekt på smidigheden, og stort set ikke andet. Og laver man alle sine øvelser med fuld ROM, så er det yderste sjældent at man har brug for udstrækningsøvelser, da fuld ROM skulle bidrage til at opretholde et normalt smidighedsniveau.

Men hvis du føler dig godt tilpas med at strække ud, så fortsæt endelig med det. Jeg kender ikke til undersøgelser som viser at musklernes vækstpotentiale mindskes fordi man strækker ud.

Det med at det ikke forbygger skader, er der andre som kan bekræfte det? For det har jeg ikke hørt før.

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 105.00
- Dødløft: 160.00

Du kan prøve at lave en søgning på PubMed, og så vil du få et hav af undersøgelser som omhandler udstrækning. Der er undersøgelser som viser en minimal nedgang i skadesfrekvensen, og endnu flere som viser at der ikke er nogen forskel overhovedet. Så du behøver såmen ikke nogen herfra til at bekræfte det. Du skal bare kigge lidt på det hav af undersøgelser der allerede er lavet.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Kostplan: Vis kostplan

Thomas Jagd skrev:Du kan prøve at lave en søgning på PubMed, og så vil du få et hav af undersøgelser som omhandler udstrækning. Der er undersøgelser som viser en minimal nedgang i skadesfrekvensen, og endnu flere som viser at der ikke er nogen forskel overhovedet. Så du behøver såmen ikke nogen herfra til at bekræfte det. Du skal bare kigge lidt på det hav af undersøgelser der allerede er lavet.

Okay. :) det søger jeg lige på når jeg kommer hjem fra arbejde i dag. - Argh jeg gider ikk arbejde! :evil:

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 105.00
- Dødløft: 160.00

Tilbage til Styrketræning

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 26 gæster