Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69534 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050005 indlæg i 100495 emner

1 nye indlæg i dag

I alt: 1368
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1366

Følg bodybuilding.dk på

Tips & Tricks til dejlig dansk sovs

Udskriv emne

Få inspiration og del dine opskrifter med andre

Tilbage til Madopskrifter

Jamands Sovse tips & tricks for den alment madinteresserede

Indledning
Saucer er en fransk opfindelse, og det er deres idéer og navne der dominere det felt. Men for os danskere, er sovs en grundpille i vores madlavning. Vi gider ikke de franske betegnelser. Dem har jeg nu alligevel taget med her i mit lille saucekompendium, for de madinteresserede. Meget af det er nok common sense og en del af det går alle rundt og laver uden at kende navnene på det, men jeg håber den her samling af tips og fif, kan give nogle ekstra tricks og inspiration. Saucer kan bruges til alt med kartofler, og kan virkelig være en rets store kogekunst. Hvad er stægt flæsk med persillesovs uden persillesovsen? Eller hvad er flæskesteg med brun sovs uden den brune sovs? Ingen ting – i hvert fald meget udansk.

Nøgleordene til saucer er følgende:

Reduktion: Dette betyder at sauce for lov til at stå og koge godt ind så den bliver mere tyktflydende og cremet – og så smagen koncentreres. Uden låg og med omrøring hvis det skal gå virkelig snappi.

Jævning: Dette er en blanding af mel og mælk/fløde alt efter hvor cremet sovsen skal være. Du ryster det sammen i en meljævner (og hvis du ikke har sådan en må du røre det lidt sammen i et glad med en gaffel eller sådan noget). Man bruger normalt en spiseske mel til 150 ml væske. Jævningen er det som gør sovsen mere cremet og fræk i det.

Kulør: Få fat i noget kulør fra det lokale supermarked, ellers bliver din sovs hurtig ret fesen at se på.

Opkogning: At få saucen op og koge er essentielt. Det får melsmagen til at forsvinde, og er også godt til at få klamme ting til at forsvinde, fx hvis den skiller eller fedtklumper der ikke vil opløses eller lignende. Husk at saucen skal have været op og koge hver gang du putter en jævning i.

Smagsstoffer: Brug ribsgelé til at gøre sovsen lidt sød. Brug engelsk sauce/soja til at give den en mere kraftfuld smag. Brug laurbærblade til at give en helt unik smag (husk de skal koge med i rigtig lang tid). Brug citronsaft eller vineddike til at give den en lidt mere karakteristisk smag (gør det med måde!).

Tålmodighed: En sauce skal have tid til at hygge sig. Brug gerne en time på den, og helst ikke under 15 minutter. Jo længere tid, des bedre. Husk at mælk kan brænde på, så hvis du laver en sauce der indeholder meget mælk, så rør i den i ny og næ.

Jeg bruger 3 grundmetoder til at lave saucer:
1) En Bechamel sauce, der fx bruges til at lave karrysauce, mornaysauce, persillesauce osv.
2) En emulgeret sauce. Den bruger du til hollandaise, bearnaise og lignende varianter.
3) En Velouté, bruges til at lave brune saucer med smag fra dit kød (eller hvad du nu ellers vil bruge til at give smag).

Bechamel:
Smelt noget smør i en lille gryde. Når det er smeltet, så tilsæt mel og rør det godt sammen, indtil det er blevet til en klæg gullig masse. Dette er hvad man kalder en Roux. Herefter tilsætter du langsomt mælk (under omrøring), indtil alt det gule stads er opløst. Og vupti, nu har du grundsovsen number uno. Ned i den kan du så putte lige hvad det skal være (husk at give den en jævning hvis den ikke er tyk nok) Fx:

Karrysauce: Lidt forristede forårsløg, masser af karry og ingefær, og måske noget koriander og chili. Find selv på frækkerter.

Svampesauce: Fyld den med forristede champignoner, lidt grøn peber og noget friskkværnet peber – også en rigtig delikat sag.

Mornaysauce: Imponer din kæreste med hjemmelavet mornay sauce til lasagnen. Put lidt revet mozarella i samt masser af friskrevet muskatnød (indtil det smager rigtig godt)

Persillesauce: Til det stægte flæsk. Put en ordentlig bunke friskklippet persille i, og så er den sku da klar!

Emulgeret sauce:
Pisk æggeblommer og vand til de er helt hvide og luftige, sæt lidt varme på. Tilsæt derefter langsomt mellemlunt, smeltet smør (som du lige har afskummet lidt for at få det klamme hvide stads af). Pisk det godt igennem og giv det et opkog inden du smager til med citronsaft. For at få bernaissesauce, tilsættes bairnaisseessens som du kan køber i supermarkeder. Pas på med varmen og utåmlodighed til denne, da det nemt kan skille. Den sværeste sauce i dit repertoire.

Velouté:
Denne sauce er næsten den samme som bechamel-grund-saucen. Her bruger vi bare en fond, kraft eller Bouillon i stedet for mælk. Kraften kan være stege fedt eller væske, fx fra en flæskesteg. Fond er noget halvdyrt stads, som selvfølgelig er det bedste du kan få fat på. Selv bruger jeg bouillonterninger som bar fanden (husk at blande dem med vand inden du fyre dem i saucen). Det er dog også en god idé at blande kraften med bouillonen. Du tilsætter altså bare en eller flere af disse tre ting til rouxen, som laves på samme måde som ved bechamelsaucen. Husk at bruge kulør, hvis du vil have en mørkere sauce.

Et eksempel på en rigtig lækker brun sauce til flæskesteg (som er en veloutésauce).

Lav en roux i en gryde. Væden fra flæskestegen hældes så ned sammen med en svinebouillon terning. Der tilsættes en flødejævning, og sovsen bringes i kog. Herefter smages der til med ribsgelé og engelsk sauce, og der bruges kulør til at give den rette farve. Super nemt og godt eksempel på en velouté.

(Note til veloutéen: Egentlig er det ikke velouté man bruger til at lave brune saucer af. Rigtige kokke rister rouxen på panden så den får en mørk farve. Det kan så eventuelt bruges til at lave den rigtige brune sauce – espagnole)

Hvad enhver saucechamp skal have i sit køkken.
- Hvedemel.
- Mælk.
- Smør.
- Fløde.
- Okse- og svine bouillon.
- Kulør (vi gider ikke bruge lang tid på at riste rouxen…)
- Piskeris (jeg fortrækker af metal)

Hvad enhver saucechamp bør have i sit køkken.
- Ribsgelé.
- Engelsk sauce.
- Laurbærblade.
- Citronsaft.
- Vineddike.
- Hønse- og kalvebouillon.
- Meljævner

Hvad enhver saucechamp tit kommer til at få brug for.
- Champignoner.
- Rødvin.
- Sennep.
- Tørrede krydderier (fx: paprika, karry, koriander, chilipulver, meriam, ingefær)
- Muskatnød – helst hele, friske nødder.
- Krydderbuketter, såsom persille, dild, puløg ol.
- Bernaisseessens.
- Grøntsags- og fiskebouillon.

Ting enhver saucechamp aldrig får brug for.
- Nitroglycerin.
- Kogebog.
- Nummeret til det lokale pizzeria.
- Færdiglavede købe-saucer.
- En undskyldning.

Hvis det fucker op:

Sovsen smager ikke af noget: Tilsæt noget boullion og nogle andre af smagsforstærkerne. Det skal nok give noget krydder på.

Sovsen er brændt på: Lad være med at røre i bund, men cirkuler kun let hend over. Den kan godt laves færdig, hvis du ikke har været nede og rive det brændte frit.

Sovsen er fuldt med klamme klumper: Giv den et opkog og pisk som sindssyg. Plejer at virke for mig...

At gøre saucen lidt sundere
Hvis saucen skal være sundere, er der et par ting du kan gøre. Fx kan mælken være skummetmælk, smøret være "light smør", fløden være 7-14% madlavningsfløde osv. Men generelt vil jeg ikke forslå dette. Dejlig dansk sovs er og bliver et dejligt bulkesuplement - men for cuttere er det noget værre noget :)

Og det var så det...
Med disse redskaber, bør du kunne lave enhver god sauce. Meget af det kommer også med erfaringen. Fx doseringen og tilsmagningen. Prøv dig frem, det gjorde jeg i sin tid (og det gør jeg stadig…)! Og ellers så er der bare at sige, held og lykke med det!

(Hvis der skulle sidde en kokkeelev, kok eller anden med større viden end mig, så undskyld mig hvis jeg har nogle fejl rundt omkring. Meget af det er baseret på mine egne erfaringer, navnene har jeg hentet fra bogen ”den klassiske køkkenskole”. Det er mere nogle tips og tricks, end en egentlig guide.)
Sidst rettet af jamand 22. maj 2007, 19:40, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Squat: 120.00
- Dødløft: 167.50

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Det må jeg satme nok sige.... Du bruger ikke den lette knorr metode... Go stil... Og så kan man oven i købet blive tyk af den :D
Mere fart.
Brugeravatar

Geografisk sted: Låsby

Træner her: Ry Motions Klub

Hvis saucen skal være sundere, er der et par ting du kan gøre. Fx kan mælken være skummetmælk, smøret være magarine, fløden være 7-14% madlavningsfløde osv. Men generelt vil jeg ikke forslå dette. Dejlig dansk sovs er og bliver et dejligt bulkesuplement - men for cuttere er det noget værre noget

Hvorfor skulle sovsen bliver sundere af at ersatte smøret med magarine?
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2007

Geografisk sted: Ringkøbing

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 205.00

Galleri: Vis galleri (19)

J-S-O skrev:
Hvis saucen skal være sundere, er der et par ting du kan gøre. Fx kan mælken være skummetmælk, smøret være magarine, fløden være 7-14% madlavningsfløde osv. Men generelt vil jeg ikke forslå dette. Dejlig dansk sovs er og bliver et dejligt bulkesuplement - men for cuttere er det noget værre noget

Upsi en lille fejl... Retter det med det samme...
Brugeravatar

Styrkeliste

jamand skrev:
J-S-O skrev:

Den vil blive sundere pga af de andre fedt syre der er i magarine
Mere fart.
Brugeravatar

Jamand > kanon guide, jeg er selv blevet lidt af en gourmet de seneste par år og har selv eksperimenteret meget med sovs på det seneste, og kendte godt til en del af metoderne. Dog har jeg fået en del fif som jeg vil prøve næste gang.

Jeg bruger Becels flydende margarine til sovs. Det smager godt, og næsten ligesom smør, og så skulle det være en del sundere. Men du har ret, en rigtig god sauce er ikke sund :)

Jeg synes dog at man skal holde lidt igen med boullion terningerne, da de hurtigt kan komme til at give en lidt for diffus smag, så det nærmest smager af for meget forskelligt.

Men keep up the good work!
Billede
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia

Træner her: Topform Motionscenter - Fredericia

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 170.00

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

jamand skrev:Jamands Sovse tips & tricks for den alment madinteresserede

Indledning
Saucer er en fransk opfindelse, og det er deres idéer og navne der dominere det felt. Men for os danskere, er sovs en grundpille i vores madlavning. Vi gider ikke de franske betegnelser. Dem har jeg nu alligevel taget med her i mit lille saucekompendium, for de madinteresserede. Meget af det er nok common sense og en del af det går alle rundt og laver uden at kende navnene på det, men jeg håber den her samling af tips og fif, kan give nogle ekstra tricks og inspiration. Saucer kan bruges til alt med kartofler, og kan virkelig være en rets store kogekunst. Hvad er stægt flæsk med persillesovs uden persillesovsen? Eller hvad er flæskesteg med brun sovs uden den brune sovs? Ingen ting – i hvert fald meget udansk.

Nøgleordene til saucer er følgende:

Reduktion: Dette betyder at sauce for lov til at stå og koge godt ind så den bliver mere tyktflydende og cremet – og så smagen koncentreres. Uden låg og med omrøring hvis det skal gå virkelig snappi.

Jævning: Dette er en blanding af mel og mælk/fløde alt efter hvor cremet sovsen skal være. Du ryster det sammen i en meljævner (og hvis du ikke har sådan en må du røre det lidt sammen i et glad med en gaffel eller sådan noget). Man bruger normalt en spiseske mel til 150 ml væske. Jævningen er det som gør sovsen mere cremet og fræk i det.

Kulør: Få fat i noget kulør fra det lokale supermarked, ellers bliver din sovs hurtig ret fesen at se på.

Opkogning: At få saucen op og koge er essentielt. Det får melsmagen til at forsvinde, og er også godt til at få klamme ting til at forsvinde, fx hvis den skiller eller fedtklumper der ikke vil opløses eller lignende. Husk at saucen skal have været op og koge hver gang du putter en jævning i.

Smagsstoffer: Brug ribsgelé til at gøre sovsen lidt sød. Brug engelsk sauce/soja til at give den en mere kraftfuld smag. Brug laurbærblade til at give en helt unik smag (husk de skal koge med i rigtig lang tid). Brug citronsaft eller vineddike til at give den en lidt mere karakteristisk smag (gør det med måde!).

Tålmodighed: En sauce skal have tid til at hygge sig. Brug gerne en time på den, og helst ikke under 15 minutter. Jo længere tid, des bedre. Husk at mælk kan brænde på, så hvis du laver en sauce der indeholder meget mælk, så rør i den i ny og næ.

Jeg bruger 3 grundmetoder til at lave saucer:
1) En Bechamel sauce, der fx bruges til at lave karrysauce, mornaysauce, persillesauce osv.
2) En emulgeret sauce. Den bruger du til hollandaise, bearnaise og lignende varianter.
3) En Velouté, bruges til at lave brune saucer med smag fra dit kød (eller hvad du nu ellers vil bruge til at give smag).

Bechamel:
Smelt noget smør i en lille gryde. Når det er smeltet, så tilsæt mel og rør det godt sammen, indtil det er blevet til en klæg gullig masse. Dette er hvad man kalder en Roux. Herefter tilsætter du langsomt mælk (under omrøring), indtil alt det gule stads er opløst. Og vupti, nu har du grundsovsen number uno. Ned i den kan du så putte lige hvad det skal være (husk at give den en jævning hvis den ikke er tyk nok) Fx:

Karrysauce: Lidt forristede forårsløg, masser af karry og ingefær, og måske noget koriander og chili. Find selv på frækkerter.

Svampesauce: Fyld den med forristede champignoner, lidt grøn peber og noget friskkværnet peber – også en rigtig delikat sag.

Mornaysauce: Imponer din kæreste med hjemmelavet mornay sauce til lasagnen. Put lidt revet mozarella i samt masser af friskrevet muskatnød (indtil det smager rigtig godt)

Persillesauce: Til det stægte flæsk. Put en ordentlig bunke friskklippet persille i, og så er den sku da klar!

Emulgeret sauce:
Pisk æggeblommer og vand til de er helt hvide og luftige, sæt lidt varme på. Tilsæt derefter langsomt mellemlunt, smeltet smør (som du lige har afskummet lidt for at få det klamme hvide stads af). Pisk det godt igennem og giv det et opkog inden du smager til med citronsaft. For at få bernaissesauce, tilsættes bairnaisseessens som du kan køber i supermarkeder. Pas på med varmen og utåmlodighed til denne, da det nemt kan skille. Den sværeste sauce i dit repertoire.

Velouté:
Denne sauce er næsten den samme som bechamel-grund-saucen. Her bruger vi bare en fond, kraft eller Bouillon i stedet for mælk. Kraften kan være stege fedt eller væske, fx fra en flæskesteg. Fond er noget halvdyrt stads, som selvfølgelig er det bedste du kan få fat på. Selv bruger jeg bouillonterninger som bar fanden (husk at blande dem med vand inden du fyre dem i saucen). Det er dog også en god idé at blande kraften med bouillonen. Du tilsætter altså bare en eller flere af disse tre ting til rouxen, som laves på samme måde som ved bechamelsaucen. Husk at bruge kulør, hvis du vil have en mørkere sauce.

Et eksempel på en rigtig lækker brun sauce til flæskesteg (som er en veloutésauce).

Lav en roux i en gryde. Væden fra flæskestegen hældes så ned sammen med en svinebouillon terning. Der tilsættes en flødejævning, og sovsen bringes i kog. Herefter smages der til med ribsgelé og engelsk sauce, og der bruges kulør til at give den rette farve. Super nemt og godt eksempel på en velouté.

(Note til veloutéen: Egentlig er det ikke velouté man bruger til at lave brune saucer af. Rigtige kokke rister rouxen på panden så den får en mørk farve. Det kan så eventuelt bruges til at lave den rigtige brune sauce – espagnole)

Hvad enhver saucechamp skal have i sit køkken.
- Hvedemel.
- Mælk.
- Smør.
- Fløde.
- Okse- og svine bouillon.
- Kulør (vi gider ikke bruge lang tid på at riste rouxen…)
- Piskeris (jeg fortrækker af metal)

Hvad enhver saucechamp bør have i sit køkken.
- Ribsgelé.
- Engelsk sauce.
- Laurbærblade.
- Citronsaft.
- Vineddike.
- Hønse- og kalvebouillon.
- Meljævner

Hvad enhver saucechamp tit kommer til at få brug for.
- Champignoner.
- Rødvin.
- Sennep.
- Tørrede krydderier (fx: paprika, karry, koriander, chilipulver, meriam, ingefær)
- Muskatnød – helst hele, friske nødder.
- Krydderbuketter, såsom persille, dild, puløg ol.
- Bernaisseessens.
- Grøntsags- og fiskebouillon.

Ting enhver saucechamp aldrig får brug for.
- Nitroglycerin.
- Kogebog.
- Nummeret til det lokale pizzeria.
- Færdiglavede købe-saucer.
- En undskyldning.

Hvis det fucker op:

Sovsen smager ikke af noget: Tilsæt noget boullion og nogle andre af smagsforstærkerne. Det skal nok give noget krydder på.

Sovsen er brændt på: Lad være med at røre i bund, men cirkuler kun let hend over. Den kan godt laves færdig, hvis du ikke har været nede og rive det brændte frit.

Sovsen er fuldt med klamme klumper: Giv den et opkog og pisk som sindssyg. Plejer at virke for mig...

Hvis saucen skal være sundere, er der et par ting du kan gøre. Fx kan mælken være skummetmælk, smøret være "light smør", fløden være 7-14% madlavningsfløde osv. Men generelt vil jeg ikke forslå dette. Dejlig dansk sovs er og bliver et dejligt bulkesuplement - men for cuttere er det noget værre noget :)

Og det var så det...
Med disse redskaber, bør du kunne lave enhver god sauce. Meget af det kommer også med erfaringen. Fx doseringen og tilsmagningen. Prøv dig frem, det gjorde jeg i sin tid (og det gør jeg stadig…)! Og ellers så er der bare at sige, held og lykke med det!

(Hvis der skulle sidde en kokkeelev, kok eller anden med større viden end mig, så undskyld mig hvis jeg har nogle fejl rundt omkring. Meget af det er baseret på mine egne erfaringer, navnene har jeg hentet fra bogen ”den klassiske køkkenskole”. Det er mere nogle tips og tricks, end en egentlig guide.)

Ja Hyttemeier, få nu de skåneærmer af og træningstøjet på istedet.hehe
AND HOW!!!!

Geografisk sted: esbjerg

Søren1986 skrev:
jamand skrev:
J-S-O skrev:

Nej, magarine er skam ikke sundere end smør! Men nu er hverken smør eller magarine sundt :lol:
Brugeravatar

Styrkeliste

chribbe, du behøver ikke citere mere af et indlæg end hvad der er relevant - altså fx noget man besvarer. Siderne bliver uendeligt lange hvis alle citerer HELE indlæg :wink:
Brugeravatar

Moderator

Reputation point: 55

Geografisk sted: København

Træner her: Tårnby Styrkeløfter Klub
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 302.50
- Dødløft: 292.50

J-S-O skrev:
Søren1986 skrev:
jamand skrev:
J-S-O skrev:

Nej, magarine er skam ikke sundere end smør! Men nu er hverken smør eller magarine sundt :lol:

Jo det er det... Hvis vi altså snakker "rigtig smør" altså ikke det der blandings 50 % smør 50 % olie skrammel.
Mere fart.
Brugeravatar

zjadoe skrev:...

Jeg synes dog at man skal holde lidt igen med boullion terningerne, da de hurtigt kan komme til at give en lidt for diffus smag, så det nærmest smager af for meget forskelligt.

Hehe kan godt være jeg overdrev brugen af boullion terninger lidt. Men jeg plejer nu at have én hel eller en halv med i alle mine saucer, for at tone den mere i retning af min fokusret, fx kødet. Bruger du fond i stedet? Eller dropper du dem helt?
Brugeravatar

Styrkeliste

chribbe skrev:Ja Hyttemeier, få nu de skåneærmer af og træningstøjet på istedet.hehe

Hehe. Der bliver trænet og kokkeret sideløbende - kosten er jo 70% :wink:
Brugeravatar

Styrkeliste

jamand skrev:
chribbe skrev:Ja Hyttemeier, få nu de skåneærmer af og træningstøjet på istedet.hehe

Hehe.. Så du har 30kg's stegepander og 40kg's gryder at flytte rundt med... :lol:
Billede
What doesn't kill you makes you stronger..

Log - http://www.bodybuilding.dk/viewtopic.php?t=8097
Brugeravatar
Månedens skribent: April 2007

Geografisk sted: Amager

Træner her: City Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 200.00

Galleri: Vis galleri (10)

Her kan jeg anbefale gryde/pande serien Le Cruiset, fransk støbejern fanden. Giver god underarmstræning bare at hive dem ud af skabet.
AND HOW!!!!

Geografisk sted: esbjerg

sniper skrev:
jamand skrev:

Hehe.. Så du har 30kg's stegepander og 40kg's gryder at flytte rundt med... :lol:

Logikken er way forbi mig... hva snakker du om sniperdude ?? :? :8
Brugeravatar

Styrkeliste

chribbe skrev:Her kan jeg anbefale gryde/pande serien Le Cruiset, fransk støbejern fanden. Giver god underarmstræning bare at hive dem ud af skabet.

En rigtig bb'er har selvfølgelig taget højde for dette da han købte ind til køkkenet! Respekt Chribbe!
Brugeravatar

Styrkeliste

jamand skrev:
sniper skrev:
jamand skrev:

Logikken er way forbi mig... hva snakker du om sniperdude ?? :? :8

Hehe.. To fluer med et smæk.. :D Træning og madlavning i ét.. :wink:
Billede
What doesn't kill you makes you stronger..

Log - http://www.bodybuilding.dk/viewtopic.php?t=8097
Brugeravatar
Månedens skribent: April 2007

Geografisk sted: Amager

Træner her: City Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 200.00

Galleri: Vis galleri (10)

Søren1986 skrev:
J-S-O skrev:
Søren1986 skrev:
jamand skrev:
J-S-O skrev:

Jo det er det... Hvis vi altså snakker "rigtig smør" altså ikke det der blandings 50 % smør 50 % olie skrammel.

Hvorfor mener du magarine er sundere end smør?

Magarine indeholder forholdsvis mange essentielle fedtsyrer, hvilket såmænd er godt, HVIS IKKE disse fedtsyrer altså var blevet delvis hydrogeneret, som er tilfældet i magarine! Hydrogering frembringer samtidig en masse ukendte stoffer, hvoraf mange af dem er giftige. Derudover findes der også en masse transfedtsyrer i magarine, faktisk har undersøgelser vist at nogle magariner har indeholdet op til 60% transfedtsyrer: behøver jeg sige det er skadeligt for sundheden? Stegning af magarine er heller ikke godt fordi den jo indeholder essentielle fedtsyrer, som er meget reaktive ved varme og iltning.

Folk bliver ofte vildledt af magarine via reklamer, fordi de roser deres produkt til skyerne om at det indeholder en stor procentdel essentielle fedtsyrer. Folk tror det er sundt, men når magarinen har været igenem alle de processor, som den nu engang kommer, så er de faktisk direkte skadelige...
Brugeravatar

Styrkeliste

Le Creuset er pisse gode til gryderetter, slow-food og sovs :) Giver en god varme fordeling, og så er de pisse tunge, så de flyver ikke rundt på komfuret når man tæsker løs med et piskeris.

Jamand > Jeg bruger også boullion terninger, men prøver at holde brugen så sjælden som muligt, typisk bruger jeg en ½ til en gang sovs. Ellers forsøger jeg at bruge opkoget fra panden hvor kødet er blevet stegt.
Tit bruger jeg også grønsager til at give smag til min sovs, ved at koge dem ved siden af i et kvarters tid, for derefter at bruge vandet til sovsen. Dette gør det også nemmere at lave en lidt mere sund og fedfattig sovs.

Fond skulle selvfølgelig være det bedste. Hvor man koger nogle kødrester og knogler fra svin, okse eller fjerkræ i nogle timer i en stor gryde, for derefter at have en seriøs omgang koncentreret flydende "smag" :) Har fået et tricks fra min mor: Når du har lavet fonden og kølet den lidt af, kan du hælde den i isterningeposer, og smide dem i fryseren. Så har du dine egne boullion terninger klar til brug.

Jamand har du nogle gode ideér til hvordan man laver en god fiske sauce? Jeg spiser tit "hverdagsfisken" fra Fakta (20 kr), da mit mad budget ikke er kæmpe stort, og har svært ved at lave en god fiskesauce.

Og almindelig margarine og stege margarine er ikke meget sundere end smør. Men det er plante margarine til gengæld.
Citat fra Wikipedia.com:
"Margarine blev oprindeligt fremstillet af animalsk fedt blandet med mælkerester fra smørproduktion. Det indeholder minimum 80 % fedtstof og max. 16 % vand, og må derfor stabiliseres ved tilsætning af en emulgator. Animalsk fedt består af en stor del mættede fedtsyrer.

Fremstilling af margarine fra planteolier blev mulig omkring år 1900, hvor man opfandt en metode til at hærde planteolien. Processen kaldes hydrogenering og er en kemisk modifikation af planteoliernes fedtsyrekæder."
Billede
Brugeravatar

Styrkeliste

Fandt lige en fedtstof-guide inde på Arla.dk:

http://www.arla.dk/C1256F0A0041AB8A/O/5D75FC6F40E25A29C125724A00409848

Så må det vist være på plads :)
Billede
Brugeravatar

Styrkeliste

zjadoe skrev:Jamand > Jeg bruger også boullion terninger, men prøver at holde brugen så sjælden som muligt, typisk bruger jeg en ½ til en gang sovs. Ellers forsøger jeg at bruge opkoget fra panden hvor kødet er blevet stegt.
Tit bruger jeg også grønsager til at give smag til min sovs, ved at koge dem ved siden af i et kvarters tid, for derefter at bruge vandet til sovsen. Dette gør det også nemmere at lave en lidt mere sund og fedfattig sovs.

Fornemt at du gider lave en gang grøntsagsvand ved siden af :) Nogen gange steger jeg istedet et par meget grove løg og en gulerod med på panden for at give lidt ekstra smag til væden. Det burde vel give stort set det samme resultat?

zjadoe skrev:Jamand har du nogle gode ideér til hvordan man laver en god fiske sauce? Jeg spiser tit "hverdagsfisken" fra Fakta (20 kr), da mit mad budget ikke er kæmpe stort, og har svært ved at lave en god fiskesauce.

Hva med en god gang hollandaise? Det synes jeg smager rigtig godt til fisk. Ellers måske en cremet karry sauce lavet på bechamel ? Det er ihvertfald nemt og hurtigt...
Brugeravatar

Styrkeliste

J-S-O skrev:
Søren1986 skrev:
J-S-O skrev:
Søren1986 skrev:
jamand skrev:
J-S-O skrev:

Magarine indeholder forholdsvis mange essentielle fedtsyrer, hvilket såmænd er godt, HVIS IKKE disse fedtsyrer altså var blevet delvis hydrogeneret, som er tilfældet i magarine! Hydrogering frembringer samtidig en masse ukendte stoffer, hvoraf mange af dem er giftige. Derudover findes der også en masse transfedtsyrer i magarine, faktisk har undersøgelser vist at nogle magariner har indeholdet op til 60% transfedtsyrer: behøver jeg sige det er skadeligt for sundheden? Stegning af magarine er heller ikke godt fordi den jo indeholder essentielle fedtsyrer, som er meget reaktive ved varme og iltning.

Folk bliver ofte vildledt af magarine via reklamer, fordi de roser deres produkt til skyerne om at det indeholder en stor procentdel essentielle fedtsyrer. Folk tror det er sundt, men når magarinen har været igenem alle de processor, som den nu engang kommer, så er de faktisk direkte skadelige...

Der fik jeg den :D
Mere fart.
Brugeravatar

Søren1986 skrev:
J-S-O skrev:
Søren1986 skrev:
J-S-O skrev:
Søren1986 skrev:
jamand skrev:
J-S-O skrev:

Der fik jeg den :D

Tja, man kan skam også skrive en masse dårligt om smør, men jeg synes nu at magarinen er taberen i denne kamp! Hvis du har belæg for at smør skulle være værre, så kom endelig frem med det, men ellers synes jeg vi skal lade magarinen tabe indtil da :D
Brugeravatar

Styrkeliste

Tilbage til Madopskrifter