Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69538 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050005 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1383
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1380

Følg bodybuilding.dk på

At kunne løbe hurtigere

Udskriv emne

Alt om konditionstræning

Tilbage til Konditionstræning

Hej med jer.

Hvis man gerne vil kunne løbe i et højt tempo over længere tid, går jeg ud fra man skal træne ens udholdenhed (stamina). Er det interval løb og spurter, der skal til?

+ er det noget, som er godt at spise lige inden sådan en high intense interval træning? :evil:

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 75.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

En god blanding af lange seje ture og kortere intervaller.
Variation er som alt andet en vigtighed.
En dag uden træning, er en dag uden mening.

Interview med bodybuilding.dk viewtopic.php?p=658777#p658777
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse

Træner her: AK Atlas

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (8)
Kostplan: Ingen kostplan

Kæmperen skrev:En god blanding af lange seje ture og kortere intervaller.

Men intensiteten er vel ikke helt ligegyldigt? "Seje" ture = højt tempo?

Styrkeliste

daugaard24 skrev:
Kæmperen skrev:En god blanding af lange seje ture og kortere intervaller.

Men intensiteten er vel ikke helt ligegyldigt? "Seje" ture = højt tempo?

jeg formoder at seje ture = lange ture og korte intervaller er en kortere rute hvor du løber hurtigere + intervaller(løber "roligt" fx. 50 m og spurgter 50 m. og så igen) :) jeg er ikke 100 % sikker.
Brugeravatar

Geografisk sted: vejle

Jeg har, ud fra en coopertest, fra jægerkorpsets hjemmeisde fundet et trænings kompendie. Det tager udgangspunkt i coopers løbetest, hvor der så efter hvad du løber den på, er sat nogle skemaer op med interval løb. Det må fremme ens udholdenhed at løbe interval løb, ellers har jeg helt misforstået noget :^o

Styrkeliste

Ingen tvivl om at intervaller med høj intensitet giver hurtigheden.
Men du skal have et fundament. Så få gang i nogle af de længere ture, med lavere intensitet.

Brugeravatar

Styrkeliste

Synes jeg har løbet de længere ture (3-6 km) men vil gerne gøre min kondi endnu bedre, og der er interval træning vel det bedste? Kan man egentlig sætte = mellem god kondi og god udholdenhed?

Styrkeliste

Kæmperen skrev:Ingen tvivl om at intervaller med høj intensitet giver hurtigheden.
Men du skal have et fundament. Så få gang i nogle af de længere ture, med lavere intensitet.

+ 1

Flere lange ture med et "Løb hele dagen lang zzZzzZzZZ" tempo.

Det er ikke intensiteten der giver udbytte, men tiden.
Sidst rettet af Mandenibusken999 16. jul 2010, 15:56, rettet i alt 1 gang.

daugaard24 skrev:Synes jeg har løbet de længere ture (3-6 km) men vil gerne gøre min kondi endnu bedre, og der er interval træning vel det bedste? Kan man egentlig sætte = mellem god kondi og god udholdenhed?

Ikke for noget, men 3-6km er ikke længere ture.
Så få nogle km i benene, det vil øge dit niveau.
SHUT UP AND SQUAT
Brugeravatar

Reputation point: 5

lav noget som hedder jingle jangle. :D

Det går ud på at du finder en afstand som er 200 meter eller en
f.eks. en fodboldbanes længde også tilbage.. Men du løber så 200 meter inden for 40 sek og sørger for at få det dobbelte i pause, altså 1 minut og 2 sek. lav 10 af dem her. Det er et meget godt intervalløb, vi plejer at lave den efter en fodbold træning dog kun 3-5 stykker fordi man allerede er godt kørt ud i forvejen, men man får virkelig pulsen op at ringe her og man kan holde pusten meget bedre til de efterkommende fodbold kampe fordi din puls ikke kommer op i nærheden af det her.

Styrkeliste
- Bænkpres: 111.00
- Squat: 135.00
- Dødløft: 151.00

Det tager tid. Lange ture er, afhængig af dit mål, alt fra 10-30 km. Dermed ikke sagt at en tur på 8 km ikke er lang, men brug to dage om ugen på de lange ture med lav intensitet samt to dage om ugen hvor du løber korte intervalruter med høj intensitet + nogle korte pauser.

Hvis du er seriøs omkring det vil jeg foreslå du køber et løbeur. Jeg har brugt Garmin Forerunner 405, men mindre kan sagtens gøre det. Uret giver motivation og gejst fordi du kan sætte tal på dine resultater. Jeg har tit løbet den samme rute men med det mål at forbedre min tid for hver gang. Der er mange måder at gøre det på.
Brugeravatar

Reputation point: 15

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Power Gym
Aalborg Styrkeløfter Klub

Hvor langt løber du på en Cooper?

Brugeravatar

Styrkeliste

hej onkel..... nu ved jeg jo hvad du skal bruge til så det bedste valg ville klart være lange tur med god fart (5 km-8km) og så god fart som muligt husk og presse dig selv :dope: held og lykke :)

Så vidt jeg ved så er det gentagne gange blevet påvist i studier at høj intensitets intervalløb er moderat intensitets langdistance løb totalt og komplet overlegent, både til at øge den aerobe og den anaerobe form.

Tjek studiet af I. Tabata et al.

Jeg kan lige kort opsummere det:

Den ene gruppe trænede 1 times cardio 5x om ugen i 6 uger. De øgede deres aerobe form med 10%, og deres anaerobe med under 1%.

Den anden gruppe lavede Tabata intervaller (5 minutters opvarmning, 4 minutters intervaller, 2 minutters cooldown), og øgede deres aerobe form med 14%, og deres anerobe med 28%.

Tabata intervallerne består af 7-8 runder af 20 sekunders sprint, efterfulgt af 10 sekunders pause, 4 minutter i alt.

Som jeg ser det, er det da en no-brainer at bruge kortere tid, samt at få bedre resultater i forhold til, hvis man investerede mange timer i løbetræning for nogle resultater man kunne have fået på 1/6 af tiden.

Jeg ville klart anbefale dig Tabata sprints!

Tjek studiets abstract her: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8897392
...
It is empty, and yet it is inexhaustible;
...
Better look for it within you.
Brugeravatar

Geografisk sted: Trørød

Styrkeliste
- Squat: 145.00
- Dødløft: 145.00

Galleri: Vis galleri (5)

@ MarcusD: Så du vil kun løbe intervaller og ingen rolige ture?

Brugeravatar

Styrkeliste

MarcusD skrev:Så vidt jeg ved så er det gentagne gange blevet påvist i studier at høj intensitets intervalløb er moderat intensitets langdistance løb totalt og komplet overlegent, både til at øge den aerobe og den anaerobe form.

Tjek studiet af I. Tabata et al.

Jeg kan lige kort opsummere det:

Den ene gruppe trænede 1 times cardio 5x om ugen i 6 uger. De øgede deres aerobe form med 10%, og deres anaerobe med under 1%.

Den anden gruppe lavede Tabata intervaller (5 minutters opvarmning, 4 minutters intervaller, 2 minutters cooldown), og øgede deres aerobe form med 14%, og deres anerobe med 28%.

Tabata intervallerne består af 7-8 runder af 20 sekunders sprint, efterfulgt af 10 sekunders pause, 4 minutter i alt.

Som jeg ser det, er det da en no-brainer at bruge kortere tid, samt at få bedre resultater i forhold til, hvis man investerede mange timer i løbetræning for nogle resultater man kunne have fået på 1/6 af tiden.

Jeg ville klart anbefale dig Tabata sprints!

Tjek studiets abstract her: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8897392

Tror du selv på at måned efter måned, at kunne forbedre din aerobe kondition blot via intervaller?

Så kan jeg da også lave dropsets måned efter måned og forvente fremgang styrkemæssigt og hypertrofi mæssigt.

Tak for alle svarene, men jeg er ikke rigtigt blevet klogere. Nu vil gerne styrke min udholdenhed i løb, altså kunne løbe i højere fart over længere tid. Er det interval løbene eller de lange ZzZzZZzz ture som giver det? Jeg har altid troet at interval løb gav udholdenhed, idet man får pulsen maks op. De lange ture træner "bare" ens grundform. Hvis man vil have bedre kondi=udholdenhed? så skal man vel træne interval? :-k

Styrkeliste

Han spurgte efter, hvordan han bedst og hurtigst kunne blive i stand til løbe i højt tempo i længere tid. For at kunne det, skal man være i god form, både aerob og anaerob, og adskillige studier har efterhånden vist at intervalløb klarer dette hurtigst.

Tjek linket og rul lidt længere ned på siden; her er endnu flere HIIT studier:
http://www.healthhabits.ca/2009/01/19/t ... ining-101/

Derfor ville min anbefaling klart være intervalløb, hvilket Jægerkorpset ud fra hans Coopertest også havde anbefalet. Så med både videnskabelige studier OG en anbefaling fra Jægerkorpset i baghovedet, så synes jeg da du skal løbe intervaller daugaard24 :D

@Kæmperen

Nu ved jeg ik, hvor meget det har at gøre med daugaard24's spørgsmål, men mit svar ville være, at det kom an på formålet.
For kroppen tilpasser sig jo det man udsætter den for. Så hvis man har brug for at kunne løbe ved moderat intensitet i timevis, så er lange og rolige ture helt sikkert en god tilføjelse til ens træning.

@Mandenibusken999

Nu ved jeg ik lige hvor godt sammenligningsgrundlaget mellem dropsæts og løb er, i forhold til en forbedring af den aerobe form.

Men det seje ved HIIT er jo lige netop, at det forbedrer BÅDE den aerobe form OG den anaerobe på samme tid, og endda rigtig, rigtig godt.

Det er selvfølgelig rigtigt at jo bedre form (aerob & anaerob) man kommer i, jo klogere skal man være med sin træning for at se en forbedring, men i det her tilfælde står jeg altså ved min anbefaling af HIIT.
...
...
Brugeravatar

Styrkeliste

Lige et tillæg.

Udover de lange ture træner ens grundform, hvilket jo er fint nok, så forbedrer man ikke sin kondition ved lange ture i roligt tempo. Det er sikkert også fint nok hvis man skal træne sig op til at kunne løbe et halvmarathon med lange ture, men det er ikke mit mål. Mit mål er at kunne løbe i et højt/højere tempo over længere tid, fremfor at gå død efter kun 5 min løb i et højt tempo.
Jeg har bare hørt hvis man skal udvikle sin kondi/udholdenhed, så skal der intervalløb til.
Jeg spørg også bare for at blive klogere, så man gør det rigtigt, ellers kan man hurtigt spilde mange timer på noget forkert, og hvem gider det #-o

Styrkeliste

Kæmperen skrev:Hvor langt løber du på en Cooper?

Hvis det var til mig, så løb jeg 2700 mtr sidste gang. Jeg prøver at følge de interval forslag på jgk hjemmeside. Faktisk et ret godt kompendie hvis du spørg mig. :)

Styrkeliste

Super fedt :D

Jeg synes bare du skal give den gas med, hvad der står i kompendiet :)

Og ellers er der millioner og atter millioner af HIIT protokoller derude. Du kan bare google HIIT, så kommer der helt sikkert noget frem.

Men i sidste ende tror jeg altid at Tabata vil være en super god mulighed, næsten uanset hvorfor man vil i bedre form :)
...
...
Brugeravatar

Styrkeliste

daugaard24 skrev:Jeg har, ud fra en coopertest, fra jægerkorpsets hjemmeisde fundet et trænings kompendie. Det tager udgangspunkt i coopers løbetest, hvor der så efter hvad du løber den på, er sat nogle skemaer op med interval løb. Det må fremme ens udholdenhed at løbe interval løb, ellers har jeg helt misforstået noget :^o

Kunne du evt linke til det på jægerkorpsets hjemmeside, kan ikke finde det.
SHUT UP AND SQUAT
Brugeravatar

Reputation point: 5

Styrkeliste

Interval træning er overvuderet. Det ville være synd hvis TS begyndte at tro at det er en magic pill til hans problem som nogen her prøver at gøre.

Nedestående artikler forklarer forskellen og vigtigheden i intervaltræning og steady state træning.

http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/steady-state-and-interval-training-part-1.html

http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/steady-state-and-interval-training-part-2.html

Til MarcusD

Har du nogen studier der viser at tabata/intervaltræning/HIT træning fortsat giver god udbytte når man bruger det over længere perioder?

Du får det til at lyde som om man bare kan træne interval træning forever og forbedre sin form på alle punkter via det. Kan du ikke selv se at det umuligt kan fungere?

Taget fra jægerkorpsets kompendium:

Du bør løbetræne minimum 3 gange om ugen og gerne flere
- jævnt fordelt over alle ugens dage og vekslende mellem interval og langdistance

Konklusion: for at forbedre din kondition bør du lave begge dele. Altså lange ture med roligt tempo og interval træning.

MarcusD skrev:Det er selvfølgelig rigtigt at jo bedre form (aerob & anaerob) man kommer i, jo klogere skal man være med sin træning for at se en forbedring, men i det her tilfælde står jeg altså ved min anbefaling af HIIT.

Jeg ved ik om du læste min besked?

Meningen var i hvert fald at give tilkende at det er vigtigt at man er intelligent med sin træning, ligesom du påpeger, for selvfølgelig virker intet for evigt.
...
...
Brugeravatar

Styrkeliste

ikke for noget, men 3-6 km er ingenting ;)

Mandenibusken999 skrev:Interval træning er overvuderet. Det ville være synd hvis TS begyndte at tro at det er en magic pill til hans problem som nogen her prøver at gøre.

Til MarcusD

Har du nogen studier der viser at tabata/intervaltræning/HIT træning fortsat giver god udbytte når man bruger det over længere perioder?

Du får det til at lyde som om man bare kan træne interval træning forever og forbedre sin form på alle punkter via det. Kan du ikke selv se at det umuligt kan fungere?

MarcusD bliver godt nok misforstået og fejlfortolket her. Han har ikke fremstillet det som "magic pill". Hvorhenne har han gjort sig skyldig i dette?

Desuden får han det, i mine ører (mere korrekt øjne), heller ikke til at lyde som om, at interval træning virker forever. Det er DIN fortolkning af hans indlæg. Hvor i dette topic nævner han, at topicstarter bør dyrke intervaltræning forever?
"Lack of activity destroys the good condition of every human being, while movement and methodical physical exercise save it and preserve it." - Plato
Brugeravatar

Geografisk sted: Høng, Vestsjælland

Træner her: Sol & Velvære

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 205.00
- Dødløft: 165.00

TS @ Når du siger du vil løbe langt i et højt tempo. Hvor langt mener du så?

Brugeravatar

Styrkeliste

Intervaltræning er bestemt ikke overvurderet. Anaerob træning er bare blevet meget populært i dag da tonsvis af undersøgelser viser at det forbedre din vo2max hurtigt i forhold til aerob træning. Men kondition er ikke alt. Hvis man kun dyrkede hård interval træning, kan man have en meget højt kondital, men man bliver bare ikke bedre til at løbe 10km og derover. For at forbedre alle fysiologiske ændringer, f.eks. hjertets styrke, øget blodvolumen, øget blodtilførsel (kapillærnettet), øget energiomsætning (flere mitokondrier) og tolerance af træthed (flere na+/ka+ pumpere), kræver det at man træner varieret.

Et løbeprogram bør bestå af udholdenhedstræning, tolerancetræning og hurtighedstræning.

F.eks. en dag hvor man løber langt uden pauser i et moderat til højt tempo, en dag med lange intevaller og korte pauser i høj intensitet og en dag med korte spurter i max intensitet og lange pauser.

Periodiseringen bør starte med høj volume. Herefter høj intensitet og til sidst nedtrapning op til evt konkurrence.

Kæmperen skrev:TS @ Når du siger du vil løbe langt i et højt tempo. Hvor langt mener du så?

Jamen mit mål er lidt at kunne løbe i et højt tempo i 15-20 min, altså hvor pulsen er godt oppe. Men det er nok en kombination af længere ture og intervaller, som forbedrer ens kondi/udholdenhed.

Styrkeliste

Næste

Tilbage til Konditionstræning

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 0 gæster