Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 58445 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er AlexFoume

Vores medlemmer har i alt skrevet 2042272 indlæg i 98365 emner

15 nye indlæg i dag


Online
I alt: 574
Medlemmer: 4
Skjulte: 0
Gæster: 570

Følg bodybuilding.dk på

Autoregulering (RIR)

Udskriv emne


Træning for styrke og eksplosivitet

Tilbage til Styrketræning





Bruger I autoregulering i jeres træning. Jeg synes efterhånden det fylder mere og mere når man taler træning. Ofte er det solgt som en let og effektiv måde at strukturere sin træning på, enten via RIR eller RPE. Men hvad tænker I om det?
Brugeravatar
 
Reputation point: 190
 
Indlæg: 2265
Tilmeldt: 13. mar 2015, 12:36
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



taler skrev:Bruger I autoregulering i jeres træning. Jeg synes efterhånden det fylder mere og mere når man taler træning. Ofte er det solgt som en let og effektiv måde at strukturere sin træning på, enten via RIR eller RPE. Men hvad tænker I om det?


Jeg laver ikke andet. Det er en god approach til gamle slidte mænd, som ikke længere kan følge slaviske programmer, fordi hver dag byder på nye problemer.
Brugeravatar

 
Reputation point: 870
 
Indlæg: 6965
Tilmeldt: 18. sep 2008, 19:14
Geografisk sted: Holstebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (30)
Kostplan: Ingen kostplan



Mussetrussen skrev:
taler skrev:Bruger I autoregulering i jeres træning. Jeg synes efterhånden det fylder mere og mere når man taler træning. Ofte er det solgt som en let og effektiv måde at strukturere sin træning på, enten via RIR eller RPE. Men hvad tænker I om det?


Jeg laver ikke andet. Det er en god approach til gamle slidte mænd, som ikke længere kan følge slaviske programmer, fordi hver dag byder på nye problemer.

+1
You don't get what you wish for, you get what you work for!
Follow my way to get armed:
http://www.bodybuilding.dk/my-way-to-get-armed-t42643.html
Brugeravatar
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 1139
Tilmeldt: 18. jan 2010, 09:59
Geografisk sted: Rødekro, Sønderjylland
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 147.50
- Squat: 202.50
- Dødløft: 260.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Mussetrussen skrev:Jeg laver ikke andet. Det er en god approach til gamle slidte mænd, som ikke længere kan følge slaviske programmer, fordi hver dag byder på nye problemer.


Interessant. Hvordan bruger du det så? Tænker du bare, at nu er der kun f.eks. to gentagelser til failure og så stopper du?
Brugeravatar
 
Reputation point: 190
 
Indlæg: 2265
Tilmeldt: 13. mar 2015, 12:36
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



taler skrev:
Mussetrussen skrev:Jeg laver ikke andet. Det er en god approach til gamle slidte mænd, som ikke længere kan følge slaviske programmer, fordi hver dag byder på nye problemer.


Interessant. Hvordan bruger du det så? Tænker du bare, at nu er der kun f.eks. to gentagelser til failure og så stopper du?


Jeg ser det mere som en allround tilgang til hele træningen. Fremfor at et fast program siger at i dag skal du køre de her øvelser, tage så og så mange sæt og reps, med så og så mange kg, køre det og det tempo osv. osv., så vurderer jeg inden dagens træning, hvordan det står til med kroppen. Er lænden slidt fra job eller havearbejde, så dropper jeg bestemte øvelser; driller skulderen, så finder jeg på noget andet, har jeg dødsdoms i maven, så springer jeg over den, missede jeg calves i sidste uge, så nupper jeg dem i dag, har jeg ondt i hånden, så finder jeg nogle alternative bryst og rygøvelser, som kræver mindre belastning end traditionelle træk/pres øvelser. Sådan går det med det hele, også kg, reps, tempo osv. Det er alt sammen på dagsform. Som regel kører jeg dog til tæt på failure uanset hvad, men det skyldes at jeg godt kan lide det, og fordi mit program nu til dags kun består af 2 x styrke (fullbody) om ugen + én cardio session, så når jeg endelig tager fat med vægtene, vil jeg gerne have en ordentlig session der batter noget.
Brugeravatar

 
Reputation point: 870
 
Indlæg: 6965
Tilmeldt: 18. sep 2008, 19:14
Geografisk sted: Holstebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (30)
Kostplan: Ingen kostplan



Mussetrussen skrev: Jeg ser det mere som en allround tilgang til hele træningen. Fremfor at et fast program siger at i dag skal du køre de her øvelser, tage så og så mange sæt og reps, med så og så mange kg, køre det og det tempo osv. osv., så vurderer jeg inden dagens træning, hvordan det står til med kroppen. Er lænden slidt fra job eller havearbejde, så dropper jeg bestemte øvelser; driller skulderen, så finder jeg på noget andet, har jeg dødsdoms i maven, så springer jeg over den, missede jeg calves i sidste uge, så nupper jeg dem i dag, har jeg ondt i hånden, så finder jeg nogle alternative bryst og rygøvelser, som kræver mindre belastning end traditionelle træk/pres øvelser. Sådan går det med det hele, også kg, reps, tempo osv. Det er alt sammen på dagsform. Som regel kører jeg dog til tæt på failure uanset hvad, men det skyldes at jeg godt kan lide det, og fordi mit program nu til dags kun består af 2 x styrke (fullbody) om ugen + én cardio session, så når jeg endelig tager fat med vægtene, vil jeg gerne have en ordentlig session der batter noget.


Ja ok, det er selvfølgelig også en form for autoregulering, hvor du tilpasser træningen til dagsformen. På mange måder almindelig sund fornuft. Men jeg tænkte nok mere på, om nogen har erfaringer med at benytte RIR eller RPE.
Brugeravatar
 
Reputation point: 190
 
Indlæg: 2265
Tilmeldt: 13. mar 2015, 12:36
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Der er lidt svært at vide hvad du egentlig spørger om. Mener du om nogen her har kørt et decideret RPE baseret program? De fleste her inde bruger vel RPE/RIR på den ene eller anden måde.
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 269
Tilmeldt: 25. nov 2019, 17:07
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



M0rten skrev:Der er lidt svært at vide hvad du egentlig spørger om. Mener du om nogen her har kørt et decideret RPE baseret program? De fleste her inde bruger vel RPE/RIR på den ene eller anden måde.


Fair nok. Måske jeg bare har misforstået det lidt.
Brugeravatar
 
Reputation point: 190
 
Indlæg: 2265
Tilmeldt: 13. mar 2015, 12:36
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Prøv endelig at omformulere. Der mangler træningssnak herinde!
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 269
Tilmeldt: 25. nov 2019, 17:07
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg tænkte blot om nogen bruger begrebet/metoden RIR.
Brugeravatar
 
Reputation point: 190
 
Indlæg: 2265
Tilmeldt: 13. mar 2015, 12:36
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Alright.
Ja, konstant.

Al min træning er på dagsformen og til en given RIR.
For tiden er det meste til 1RIR eller en teoretisk 8,5 RPE, selvom 9,5 normalt også forekommer hen mod slutningen af sessionen. Jeg tænker egentlig at det er sådan langt de fleste træner.

Et decideret styrkeprogram med planlagte lavere RIR har jeg dog aldrig kørt. Hvis jeg havde et pet-lift ville jeg nok veksle mellem deciderede styrkeblokke og hypertrofiblokke, hvor sessionerne startede med en single på RPE 8.
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 269
Tilmeldt: 25. nov 2019, 17:07
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Styrketræning




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 24 gæster