Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1301
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1298

Følg bodybuilding.dk på

Barbell Curl

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Har ret svært ved at finde ud af hvordan man skal curle stående for at få bicepsmasse... Har sku hørt meget forkslligt!
1 Stang: ez eller alm?
2 Greb: hvor bredt på alm? Nogen siger at man skal sætte albuerne på hofteknoglerne.. Ez -> grebet bredt eller den greb tæt på midten?
3. Løft helt ned og helt op, eller hvordan?

Kører selv lige nu med ez stang hvor jeg bruger den brede greb, og kører den langsomt ned, men ikke helt ned..
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Broenby

Styrkeliste
- Bænkpres: 92.00
- Squat: 82.00
- Dødløft: 108.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

En af de største syndere til langsom hypertrofi at biceps. Er failures basta!

En muskel fungere ved at den trækker sig sammen. Med hypertrofi skal man selvfølgelig have størst mulig RoM. Og en god måde at finde ud af sin største RoM, er simpelthen at se om sine biceps kontrakhere.

Jeg foretrækker selv Preacher Curls, med EZ eller DB.
Fordelen ved det er:

Bounce effekt, når man sænker vægten, og så hiver den op igen. Hvorved man kan rekruttere flere muskelfibre allerede under den excentriske(ekspandere) del af øvelsen, når man så har rekruteret nok muskelfibre til den concentrisk(kontraktion) del af øvelsen, så skabes der denne bounce effekt.. Hvilket ikke er ved de andre øvelser.

Ingen start fra bunden, siden at curls fra død position stresser biceps rigtig meget pga, man skal starte sin kontraktion af biceps med at musklen er helt strakt ud. Og der er også større chance for skader hvis man starter fra helt strakt position.

Ingen snyd ved tunge løft.

Når man nu laver BB Curl, så kan man som sagt vælge forskellige grebsbredder, IMO så synes jeg at man bare skal tænke på, hvor sine hænder vil være hvis man lavede DB Curl, og så bruge samme position på stangen bare. Det er en helt naturlig bevægelse så.

Om man så bruger EZ eller BB, betyder faktisk noget om hvor meget man aktivere Biceps, og Brachioradialis http://www.exrx.net/Muscles/Brachioradialis.html
BB aktivere mest Biceps, og EZ aktivere begge muskler.
Dog skal jeg lige advare mod at starte med BB Curl hver eneste gang, fordi man får netop disse seneskedehindebetændelse af BB Curl, fordi det er en lige stang, og man er heller ikke rigtig varmet op i forvejen.
Brugeravatar

Træner her: Performance Gym

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (13)
Kostplan: Vis kostplan

R0mme1 skrev:En af de største syndere
1.
til langsom hypertrofi at biceps. Er failures basta!

2.
. . .
Dog skal jeg lige advare mod at starte med BB Curl hver eneste gang, fordi man får netop disse seneskedehindebetændelse af BB Curl, fordi det er en lige stang, og man er heller ikke rigtig varmet op i forvejen.

1.
Den konstatering må vist stå for egen regning.
Mig bekendt foreligger ingen dokumentation for dette. :wink:

2.
Det er endnu ikke lykkedes mig at skabe inflammatorisk tilstand ved at anvende bicepscurl som primærøvelse gennem længere tid.
Derimod kan Scott-curl være en 'slem synder'.
"Ydmyghed består ikke i at fornægte sig selv, men i at vedkende sig sin handling "
Antoine de Saint-Exupéry
Brugeravatar

Geografisk sted: Sorø

Taurus skrev:
R0mme1 skrev:En af de største syndere
1.
til langsom hypertrofi at biceps. Er failures basta!

2.
. . .

1.
Den konstatering må vist stå for egen regning.
Mig bekendt foreligger ingen dokumentation for dette. :wink:

2.
Det er endnu ikke lykkedes mig at skabe inflammatorisk tilstand ved at anvende bicepscurl som primærøvelse gennem længere tid.
Derimod kan Scott-curl være en 'slem synder'.

1. Øvelsen Curl er faktisk en meget let øvelse iforhold til Basisøvelser, fordi ved Curls er det kun biceps man bruger.
(Preacher/scott curls kan virke hårdere, men den øvelse aktivere man også mange andre muskler som virker som synergier.)

Hvis man så prøver køre rigtig tungt i basisøvelser, så skal man stresse sig virkeligt meget fordi at komme hen til det punkt hvor musklerne er blevet for trætte.
Hvorimod i Curls, så er det nemt at presse sig selv til failures, da det fysiske pres er meget lille iforhold til basisøvelse.
Failures stresser som sagt musklen rigtig meget. Så når man kører rigtig tungt i curls og basis øvelser, så vil curls, groft sagt få flere failures, ergo biceps bliver mere stresset end de andre muskler i kroppen.
Så hvis man passer på med sine failures i curls, så burde man ikke skade hypertrofien i et så stort omfang som tidligere.

2. Mig og min trænings buddy har været udsat for problemet med at curle med BB, og jeg er sikker på at vi ikke er de eneste.
Seneskedehindebetændelse pga. BB Curl sker for det meste pga manglende opvarmning, fordi man tager BB Curl først.
Brugeravatar

Det med bounce passer vel ikke helt romme1?

Når du bouncer som slår du jo vægten mod noget så du skal bruge knap så meget kraft i den første del af løftet.

F.eks. ved bænkpres ved du bouncer den på brystet har du allerede stangen nogle cm over brystet, istedet for hvis du holdte pause på brystet ville bruge brystet mere til at presse og det vil vel give mere hypertrofi??

Geografisk sted: aalborg

Jokeren16 skrev:Det med bounce passer vel ikke helt romme1?

Når du bouncer som slår du jo vægten mod noget så du skal bruge knap så meget kraft i den første del af løftet.

F.eks. ved bænkpres ved du bouncer den på brystet har du allerede stangen nogle cm over brystet, istedet for hvis du holdte pause på brystet ville bruge brystet mere til at presse og det vil vel give mere hypertrofi??

Jeg har nok formuleret det lidt forkert, men det er ligesom et bænkpres uden pause.
Jeg ville nu mene at der er mere hypertrofi når man ikke holder pauser, altså man fjernerden statiske fase af løftet.
Brugeravatar

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 20 gæster