Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1419
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1416

Følg bodybuilding.dk på

Bolig: Leje eller købe??

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Hejsa

Jeg er en fyr på 20 som står til, at skulle flytte til Aalborg efter sommeren, da jeg skal i gang med en videregående uddannelse. Jeg har kigget meget efter en lejlighed at leje osv. Men hvorfor ikke købe en ejelejlighed i Aalborg til ca. 400.000.kr? Gennemsnitligt ligger 2 vær. leje lejligheder på 4000 eksklusivt forbrug osv. plus indskud og alt det fis. Men hvis jeg købte egen lejlighed skulle jeg af med det samme om måneden og lejligheden VILLE VÆRE MIN EGEN. Skulle jeg flytte fra Aalborg igen om et par år, så kunne den selvfølgelig bare lejes. Og det kan jo være, at om 7 år er boligpriserne steget. Man siger jo, at man skal investere i krise tiderne, og med fast ejendom kommer man ikke helt galt. Jeg ved godt at lyder sindsygt, at skulle som 20 årige låne så mange penge, men hvis man ikke tager chancen bliver man vel heller aldrig rig ;) så jeg vil bare lige høre andre mening om situationen?

Reputation point: 5

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Du skal nok først lige finde ud af om banken er villig til at låne dig pengene :)

Reputation point: 10

Træner her: Fitness World Aalborg

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Simonjensen skrev:Du skal nok først lige finde ud af om banken er villig til at låne dig pengene :)

Ja selvfølgelig, men lad os nu sige ja :)

Penge er ikke bare lige sådan noget man får kastet i nakken, og slet ikke i disse tider.

Jeg fik kun lige akkurat lov til at låne 130.000 her for 2 år siden, og var også på SU, og havde fritidsarbejde - Altså en 6-8k om måneden.

Men det er for det meste mere fornuftigt at eje, end at leje

Nu bor jeg selv i Aalborg by, så kunne da godt tænke mig at høre hvor de 2 værelses lejligheder til 400 k ligger henne? Vel og mærke som er indflytningsklar.

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00

Lurifax skrev:Nu bor jeg selv i Aalborg by, så kunne da godt tænke mig at høre hvor de 2 værelses lejligheder til 400 k ligger henne? Vel og mærke som er indflytningsklar.

'

Aalborg Øst, ses :)
If the bar aint bending, you are just pretending!

http://www.bodybuilding.dk/you-got-to-pump-it-up-t61404-120.html#p1603747 - Min log!

Reputation point: 25

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Ultimate Gym
SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 127.50
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Lurifax skrev:Nu bor jeg selv i Aalborg by, så kunne da godt tænke mig at høre hvor de 2 værelses lejligheder til 400 k ligger henne? Vel og mærke som er indflytningsklar.

Ja nu ligger denne her så ikke i Aalborg, og den er heller ikke de 2 værelses ;) men rimelig fin lejlighed http://www.nybolig.dk/maegler/pages/pro ... boligsiden

airidukas skrev:

Ja nu ligger denne her så ikke i Aalborg, og den er heller ikke de 2 værelses ;) men rimelig fin lejlighed http://www.nybolig.dk/maegler/pages/pro ... boligsiden

Der er ikke langt fra Nørresundby til Aalborg, og alt efter hvor du skal hen, så kører busserne jo konstant. Huspriserne på den forkerte side af fjorden er jo noget lavere end på den rigtige.

http://www.bodybuilding.dk/you-got-to-pump-it-up-t61404-120.html#p1603747 - Min log!

SPH GYM

Styrkeliste

airidukas skrev:

Nej godt nok ikke en 2'er, men den er da afgjort fin som studiebolig. :)
Men hvis du skal gå på Uni får du MEEEGET langt derud, hvis du vel og mærke skal læse noget af det der ligger på campus i øst (det der er fremtid i ;))

Styrkeliste

Lurifax skrev:
airidukas skrev:

Men hvis du skal gå på Uni får du MEEEGET langt derud, hvis du vel og mærke skal læse noget af det der ligger på campus i øst (det der er fremtid i ;))

Jeg skal godt nok læse på UCN i Nørresundby, så denne lejlighed ville være perfekt..

Jeg oprettede denne tråd, for at se hvad folk havde af mening.. Men det ser ud til at jeg ikke er helt forkert på den ](*,)

Har nemlig ikke oplevet eller hørt om unge studerende gøre sådan.. Det var egentlig min far der kom med denne ide.. Først tænkte jeg: '' Ikke tale om, jeg skal ikke skylde knap en halv million som 20 årige'' men lidt efter lidt fandt jeg sgu ud af at det måske ikke var helt dumt.

airidukas skrev:
Lurifax skrev:
airidukas skrev:

Jeg skal godt nok læse på UCN i Nørresundby, så denne lejlighed ville være perfekt..

Jeg oprettede denne tråd, for at se hvad folk havde af mening.. Men det ser ud til at jeg ikke er helt forkert på den ](*,)

Har nemlig ikke oplevet eller hørt om unge studerende gøre sådan.. Det var egentlig min far der kom med denne ide.. Først tænkte jeg: '' Ikke tale om, jeg skal ikke skylde knap en halv million som 20 årige'' men lidt efter lidt fandt jeg sgu ud af at det måske ikke var helt dumt.

Så er det jo perfekt ;)
Nej ideen er slet ikke dumt. Hvis ikke det var fordi jeg er ved at flytte herfra igen, havde jeg også overvejet at købe noget. Lejlighederne er DYRE her synes jeg! Men det er de sku i alle større byer :/

Styrkeliste

Det er meget billigere at bo i Aalborg, end det er i Århus og København..

Men hvis du skal læse i Nørresundby, så er det bare at finde noget på den side, det er billigere ned at bo i Aalborg. Og der kører busser konstant, og ellers kan du bare cykle over broen hvis du skal ind til Aalborg :)

Set tilbage på da jeg startede med at læse, så ville jeg have købt noget, frem for at bo til leje..

SPH GYM

Styrkeliste

thaden skrev:Det er meget billigere at bo i Aalborg, end det er i Århus og København..

Men hvis du skal læse i Nørresundby, så er det bare at finde noget på den side, det er billigere ned at bo i Aalborg. Og der kører busser konstant, og ellers kan du bare cykle over broen hvis du skal ind til Aalborg :)

Set tilbage på da jeg startede med at læse, så ville jeg have købt noget, frem for at bo til leje..

Ja nemlig.. Lige så jeg forstår det rigtigt, så fortryder du, at du ikke købte da du var studerende?

Men så tænker jeg igen, at hvis man skal til at sælge en lejlighed igen, er der så ikke mere ''prestige'' at bo i Aalborg frem for N. Sundby, og dermed har man lettere ved at sælge lejligheden i aalborg end i Nørresundby?

Du kommer til at max tjene omkring 160.000 om året (su + firtidsjob(loft)). Bank kører med en gearing på 3, så det vil sige du kan låne 480.000 kr. og det beløb er 80% finansieret af realkredit. 384.000 og resten i banken, hvis ikke du har 25.000 til udbetaling. MEN 384.000 kroner er for lidt at et realkredit vil udstede et lån, så derfor skal du låne ALT i banken. Det vil banken så ikke gå med til, da det er høje renter som du skal betale. Tror i din situation, har du ikke en chance med så lille en lejlighed. Det koster også omkring 60.000 kr. for at komme af med lejligheden igen (mægler, advokat etc.), så hvis du kun skal bo der 3 år (Flytter med kæreste, færdig uddannelse etc) så er det meget svært at få det finansieret med den værdistigning som har været i boligen.

Hvis du var 2 personer og snart færdig med uddannelse, var det måske en anden situation :)

Har du arbejde ved siden af? Hvilken uddannelse og hvordan ser job muligheder ud bagefter? Kender du nogen indenfor bank brancen etc. etc. etc. Hvis der er nogle tvivl blandt disse spørgsmål, så kan du ikke låne. Du skal have en god fremtidsudsigt og være i en situation lige nu, som er gunstig for dig og banken med penge og opsparing og muligheder for at banken gider at låne dig penge.
Brugeravatar

Reputation point: 10

Træner her: Fitness World Kolding

Styrkeliste
- Bænkpres: 10.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 155.00

Husk der følger ikke uvæsentlige fællesomkostninger med en ejerlejlighed.

Det virker i øvrigt lidt som en dødssejler. Tag en tur i banken før du bruger mere tid og energi på det her. Og hvis det alligevel skulle være muligt, så tænk dig godt om. Ting er altid dyrere end man tror. Specielt når man er 20 år gammel.
Brugeravatar

Reputation point: 20

Jeg har indgående kendskab til bankernes kreditvurderingsmodeller gennem mit arbejde, og jeg vil give Niller ret og også vurdere du ikke kan købe fast ejendom i din nuværende situation.

Gældsgearing, som Niller beskriver, er dog relativ ud fra en række faktorer, hvor de fleste banker kører med et absolut max på 5, alt afhængig af hvor langt i livet man er kommet (og hvor lang tid man har til at kunne tilbagebetale gæld) potentiale til lønudvikling mv. i låntagerens job. Som sagt er der rigtig mange faktorer, som spiller ind, såsom tilbagebetalingstid, antal låntagere, låntagernes historiske økonomiske adfærd osv.

Det er ikke umuligt, men meget svært, at få et realkreditlån i så billig en ejendom, men det vil være undtagelsen fra reglen. Regn med, at en ejendom skal minimum koste kr. 750.000, før realkreditinstituttet typisk vil indgå i en risiko med finansieringen. Det hænger sammen med erfaringer fra tvangsauktioner om, hvilken værdi ejendomme skal have før det er nogenlunde realistisk at holde udlånet hjemme igen. Banken vil under ingen omstændigheder låne dig som studerende uden nogen større lånehistorik eller egenfinansiering de kr. 400.000.

Som studerende skal du ikke ud at eje, det bliver for dyrt. Du kan overveje, om dine forældre ville gå med på et forældrekøb til dig, hvilket kunne være en god løsning, hvis du ved, at du skal blive i lejligheden i minimum fem år. På den anden side, så lader du derved dine forældre tage risikoen, og det er træls hvis det går galt. Der er mange ubekendte faktorer, som Niller også remser op, så der er en ret stor risiko for, at du ikke bor der så længe, og så taber penge på at sælge. Vent hellere med at købe til efter studierne og etablering af job samt opsparing, hvor du har økonomi til at have fast ejendom.

Geografisk sted: Fredericia

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 185.00

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 54 gæster