Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1029
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1026

Følg bodybuilding.dk på

Cheat meal

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej, jeg er 19, 180 cm, 73 kg, og træner ikke så seriøst efter de flestes målestok. Da jeg ikke føler jeg lige har tid og penge nok til et træningscenter, har jeg købt nogle redskaber til at at lave noget kropsvægttræning derhjemme. Jeg har lagt et rimeligt seriøst program for det, som jeg kører igennem 2x3 dage i ugen + at jeg har en racercykel, som jeg straffer en gang i ugen med 50/60 km.
Jeg kører også en rimelig fornuftig kostplan. Spiser havregryn til morgenmad, god portion rugbrødsmadder til middag, et sundt måltid mad om aften der typisk består af grøntsager og kød/kylling/fisk/svin eller lignende. Mellem de 'store måltider' spiser jeg en rugbrødsklemme/fuldkornsbolle og et stykke frugt. Det gør at jeg faktisk er rimelig mæt i læbet af dagen, mens jeg stadig føler mig sund.
I min omgangskreds er jeg kendt som et bundløst hul for kager. Jeg spiser (eller har spist) meget kage. Jeg vejede 80 kg da jeg gik ud af folkeskolen, og besluttede mig for at tage mig sammen, og tabte 10 kg på 1 - 1 1/2 år. Siden da er jeg så begyndt på min træning og sunde livsstil, hvor jeg har skåret kage, slik, øl, sodavand osv væk.
Nu er mit mål egentlig bare at være i form, og ha en markeret krop. Går ikke efter at blive stor, også fordi jeg ikke har mulighederne for det.
Men mit spørgsmål går ud på disse cheat meals, som jeg har læst om på nettet, et snydemåltid om ugen. Er det noget man burde holde sig fra med det mål og livsstil som jeg har, eller hva? Havde tænkt mig at mit cheat meal kun skulle bestå af en enkelt øl og en plade chokolade lørdag aften, og ikke mere. Skulle jeg holde mig helt fra det, eller går det an?

(Skal måske også lige tages i betragtning at jeg prøver at træne mig frem til et mindre vaskebræt. Ikke at den skal være sindssygt markeret, det bliver den nok ikke, men bare en markeret mave)
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Det eneste protein du får er så til aftensmaden...?? Og du spiser ingen fedt?

Det lyder mere som om, at du vil tabe dig mere og få et vaskebræt frem for at bygge muskler? Uanset hvad, så kig lige rundt her på forummet, og læs dig lidt klog på det basale indenfor kost og træning.

Og alt jeg hører er undskyldninger med ikke tid til træningscenter osv... Selvfølgeligt har du det! :) 150-200kr om måneden kan du vel også undvære, eller hvad? :)
Brugeravatar

Reputation point: 50

Da jeg ikke føler jeg lige har tid og penge nok til et træningscenter, har jeg købt nogle redskaber til at at lave noget kropsvægttræning derhjemme. Jeg har lagt et rimeligt seriøst program for det, som jeg kører igennem 2x3 dage i ugen + at jeg har en racercykel, som jeg straffer en gang i ugen med 50/60 km.

Man bliver ikke stor straks man sætter sin fod i et træningscenter. Bare tag et kig ind i den lokale Fitness World. Hvis du kører et træningsprogram igennem derhjemme seks gange om ugen foruden din ugentlige cykeltur, så kan du med fordel skifte det ud med tre ugentlige træninger af hele kroppen i et center og herudover supplere med en enkelt eller to cykelture. En træning behøver ikke tage mere end en enkelt time, foruden bad. Hvad angår pengene, så må man jo prioritere sine valg. Men det vil sandsynligvis give dig bedre resultater at træne i et center.

Nu er mit mål egentlig bare at være i form, og ha en markeret krop. Går ikke efter at blive stor, også fordi jeg ikke har mulighederne for det.

Hvis du vil i form, så kræver det mere end en enkelt cykeltur om ugen. Når du siger at komme i form, så tænker jeg på konditionstræning. Jeg synes, at man minimum skal have to - gerne tre - ugentlige træninger med kondtionstræning, hvis man ønsker en bedre kondition. De kan i dit tilfælde sagtens ligge i samme træningspas som din styrketræning. Men så bliver træningspasset selvfølgelig lidt længere. Måske en halv time, hvis du vælger løb. En markeret krop kræver et energiunderskud. Så det vil sige et yderligere vægttab. Men måske er din muskelmasse så lille, at du snarere burde overveje at have et energioverskud og gaine noget muskelmasse, før du vælger at smide noget fedt.

Men mit spørgsmål går ud på disse cheat meals, som jeg har læst om på nettet, et snydemåltid om ugen. Er det noget man burde holde sig fra med det mål og livsstil som jeg har, eller hva? Havde tænkt mig at mit cheat meal kun skulle bestå af en enkelt øl og en plade chokolade lørdag aften, og ikke mere. Skulle jeg holde mig helt fra det, eller går det an?

Cheat meals kan være fornuftige, da man så ikke helt dropper sin ellers sunde livsstil. Personligt ville jeg synes at en plade chokolade og en øl er lige i overkanten. Går ud fra det er Marabou mælkechokolade på 200 gram. Det vil nok svare til 1100 kcal. Herudover en øl. Så lander du nok på omkring en total på 1500 ekstra kcal. Jeg ville snarere satse på at indtage omkring 500 eller måske op til 1000 kcal i mit ene ugentlige cheat meal. Mere end det synes jeg personligt er for meget.

Håber du kan bruge nogle af mine umiddelbare tanker jeg havde, da jeg læste dit indlæg.
"Lad din medicin være din mad og din mad være din medicin"
(af Hippokrates; år 460 til 370 før Jesu Kristi fødsel)
Brugeravatar

Reputation point: 30

Geografisk sted: Aarhus Nord

Træner her: Ny Helse og Motion

Styrkeliste
- Bænkpres: 112.50
- Squat: 117.50
- Dødløft: 160.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (2)
Kostplan: Vis kostplan

Nu er mit mål som sagt ikke at bygge muskler op, bare at holde mig i form. Men gi endelig nogle råd til kosten :) er modtagelig for alle gode råd.
Men hvis jeg forstår dig ret, er den plade chokolade og øllen lørdag aften slet ikke til nogen skade..?
Brugeravatar

Kasper P skrev:Nu er mit mål som sagt ikke at bygge muskler op, bare at holde mig i form. Men gi endelig nogle råd til kosten :) er modtagelig for alle gode råd.
Men hvis jeg forstår dig ret, er den plade chokolade (måske 100g ritter sport) og øllen lørdag aften slet ikke til nogen skade..?
Brugeravatar

Kasper P skrev:Nu er mit mål som sagt ikke at bygge muskler op, bare at holde mig i form. Men gi endelig nogle råd til kosten :) er modtagelig for alle gode råd.
Men hvis jeg forstår dig ret, er den plade chokolade og øllen lørdag aften slet ikke til nogen skade..?

Har du overhovedet læst mit svar?

Du vil gerne være markeret. Det kræver for det første, at du har noget muskelmasse - ellers kommer du bare til at se tynd ud. Markering kræver derfor først, at du gainer muskelmasse, dernæst at du taber fedt. Du burde nok læse nogle artikel om basal ernæring. Det er et større emne end nogen gider at skrive om herinde. Der er flere artikler i artikelarkivet.

Angående dit cheatmeal. Så var det ikke det jeg skrev. Jeg synes det er for meget med 1500 kcal i et cheat meal. Men du har nok ikke nogen idé om hvad du ellers indtager af energi. Så derfor vil din vægt sikkert være status quo, cheat meal eller ej.
"Lad din medicin være din mad og din mad være din medicin"
(af Hippokrates; år 460 til 370 før Jesu Kristi fødsel)
Brugeravatar

Reputation point: 30

Geografisk sted: Aarhus Nord

Træner her: Ny Helse og Motion

Styrkeliste
- Bænkpres: 112.50
- Squat: 117.50
- Dødløft: 160.00

Galleri: Vis galleri (2)
Kostplan: Vis kostplan

Kasper P skrev: og ha en markeret krop.
Kasper P skrev:
Nu er mit mål som sagt ikke at bygge muskler op, bare at holde mig i form.

I mit hoved læser jeg:

Ha' en markeret krop = forbedre fysiske form.
Ikke bygge muskler op og holde sig i form = stilstand. Hverken fremgang eller tilbage gang.

Her er nogle gode råd. Hvis du allerede følger nogle af dem, skidegodt. Hvis ikke, forslår jeg du bruger dem (rådene altså :))
1. Læs! Jeg vedlægger nogle links, men søg endelig selv viden.
2. Undersøg et emne inden du spørger, du kan ofte selv finde svaret. Du kan evt. bruge søgefunktion her på siden, det er ret imponerende hvor meget viden der er blevet delt herinde, og det er ganske nemt at finde.
3. For at bruge et godt Arnold citat, "who do you want to be?", hvad er dine mål?

Links:
newbies-helpfile-edit-2-t39845.html
http://liamrosen.com/fitness.html
http://news.bodylab.dk/artikler/261-sto ... -to-basics
Generelt bare: http://news.bodylab.dk/artikler
"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Brugeravatar

Reputation point: 75

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 133.00
- Dødløft: 180.00

Hmmm, har jo læst en hel del. Og det er derfor jeg skriver heringe, og spørger jer til råds. Som i jo selv har påpeget har jeg jo ikke forstået tingene helt rigtigt. Så håber da at i vil hjælpe mig, og give mig nogle råd ;)
men tak for info. Kigger lige på de links
Brugeravatar

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster