Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1794
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1792

Følg bodybuilding.dk på

Chia frø - Godt eller skidt?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hey drenge og piger.

Jeg har nu indtil flere gange fået prædiket lidt om dette produkt. Så nu synes jeg vi skal ha' det på det rene én gang for alle. Er dette frø godt eller skidt?

Ifølge fødevarestyrelsen er det lidt utydigt.
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Nyhede ... iafroe.htm

Lidt eksempler fra hjemmesider

http://www.chiafro.dk/
Chia frø er en gammel superfrø, der i øjeblikket oplever en glorværdig
renæssance, det er et medlem af salvie familien(salvia hispanica).
Den lille sorte og hvide frø var engang et dagligt syn i den Incan,
Mayan og Aztec kulturer, sammen med de indfødte amerikanere
fra sydvest. “Chia” er faktisk Mayaernes ord for styrke.
Frøene blev brugt af disse gamle kulturer som mega-energi
til deres løbere og til at lette led, smerter og hudproblemer.
I Mexico siger de, at en portion Chia frø kan bære en person i 24 timer.
Chia frø er
ulovlig at sælge som fødevare i Danmark da det betragtes som værende en novel food, og der kræves en novel food godkendelse før markedsføring i EU.
Chia frø må dog sælges til kosmetisk brug, bla. Til brug som ansigtsmaske, se opskrift til højre på siden.

http://www.helsechia.dk/
Om chiafrø
Det Ultimative Super Frø
700% mere omega-3 end laks
500% mere kalk end mælk
200% mere jern end spinat
100% mere kalcium end banan
1400% mere magnesium end broccoli
100% mere fiber end all-bran kellogg´s
500% mere protein end kidneybønner
300% mere selen end hørfrø
800% mere fosfor end sødmælk
Flere antioxidanter end blåbær
Spis dig til 10 fordele med chiafrø
· Forbygger kræft
· Forebygger hjerte- karsygdomme
· Stabiliser dit blodsukker
· Gør dig slank
· Giver stærke knogler
· Styrker fordøjelsen og modvirker infektioner
· Fodrer huden med sunde fedtsyrers
· Modvirker PMS
· Højt protinindhold
· Højt fiberindhold
Hvad indeholder Chia frø?
Chia frø indeholder typisk omkring 20% protein, 30% fedt og
40% kulhydrater. Fedtet indeholder en meget høj koncentration
af Omega 3 fedtsyrer.
Hvordan kan Chia Frø indtages?
Chia frø er mild i smag og let fordøjelige. Skallerne knækker
let og kan også sagtens synkes hele. Chia vil ikke ændre smagen
i fødevarer, når det bruges som ingrediens. Det kan bruges som
drys eller spises som en snack. Chia kan blandes med mel og
anvendes i bagværk som kiks, kager og brød. Udblødte Chia frø
er gele agtige og kan bl.a. anvendes i grød og buddinger.
Frøene kanogså lægges i blød i vand eller frugtsaft og indgå i
smooties og drinks.
Hvad er fordelene ved Chia frø?:
Høj i Omega-3 fedtsyreindhold.
Chia frø har højere niveauer af alfalinolensyre (ALA) end
hørfrø. ALA er en væsentligt syre, fordi kroppen ikke selv
kan producere den. Desuden har Chia frø det højeste kendte
whole food kilde niveau af Omega 3 fedtsyrer, målt som
procent af vægten.
Rig på antioxidanter.
Chia er en stor naturlig kilde til antioxidanter, herunder
chlorogenicsyre, caffeicsyre, myricetin, quercetin og flavonols.
15g chia svare til 5 stk. Frugt i antioxidanter.
Fuld af vigtige næringsstoffer.
Chia er en glimrende kilde til calcium, fosfor, mangan, kalium,
jern, zink og kobber.
Natriumfattig og kolesterolfri.
Chia indeholder mindre end halvdelen af det natrium som hørfrø
pr. dosis. Det er vigtigt for personer med forhøjet blodtryk og
som er bekymrede for natrium-indtagelse.
Som en plantebaseret kilde til Omega 3 er Chia helt kolesterolfri.
Fiber
Chia kan absorbere op til 14 gange dens egen vægt i vand.
Dette fungerer også sammen med andre væsker som juice.
Denne evne kan forlænge hydrering og elektrolytter i
legemsvæsker, især under anstrengelse eller motion. 15 gram
servering af Chia frø kan give dig 4-5 gram fiber
Slanker
Chia udvidere sig mellem 10-14 gange, det er derfor man taber
sig. Det giver en mætende fornemelse og man får stadig alle de
vitaminer og mineraler, man vil have fået på anden måde.
Protin
Man siger at mellem 19-23 procent af frøet vægt er protin.
Dette er væsenligt højere end de fleste andre frø og kerner.
At kombinere de gode fedtstoffer med en fremragende kilde
til protin gør dette det til en diet drøm.

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

En udtalelse fra en ekspert.

Christian Bitz

Christian Bitz er cand.scient i human ernæring, og arbejder som selvstændig ernæringsekspert med speciale i at formidle sundhedsfaglig viden der er til at forstå.

Den 28/5 har Forbrugerrådet udsendt en pressemeddelelse, hvori de advarer mod at spise chia frø (frø af planten Salvia Hispanica) - se den her . Den er i tråd med Fødevarestyrelsens pressemeddelse fra den 7-maj og en advarsel om at spise chia frø (se her ). Chia frø er nemlig ikke er godkendt som fødevare i EU og dermed også Danmark. Og derfor vil jeg gerne beklage, at jeg har fremhævet de sundhedsfremmende effekter ved indtag af chia frø.

Som cand.scient i human ernæring følger jeg den internationale videnskabelige ernæringsforskning på tætteste hånd. Jeg brænder for at formidle anerkendt forskning, så helt almindelige mennesker kan få glæde af den. Og jeg har med stor interesse fulgt forskningen om chia frøs potentielle sundhedsfremmende effekter. Men jeg var dog, set i bakspejlet, for hurtigt ude med at anbefale frøene på Go’morgen Danmark. For selvom forskningen ser lovende, og jeg er overbevist om at chia frø inden for overskuelig fremtid, kan indgå som en naturlig del af en sund og varieret kost, så skal vi alle selvfølgelig holde os til Fødevarestyrelsens anbefalinger.

I USA lovprises chia frø som et naturligt vidunderfrø fra fortiden. De kan spores helt tilbage til Aztekerriget og dyrkes i dag kommercielt i b.a. Peru og Argentina.

Vi ved at chia frø har et meget indhold af veldokumenterede sunde sager som omega-3 fedtsyrer, kostfibre, calcium og antioxidanter. Specielt omega-3 fedtsyrer og kostfibre er noget mange danskere med fordel kunne spise mere af og som vi ved reducerer risikoen for bl.a. hjertekarsygdomme, overvægt og diabetes. Og derfor mener jeg også at chia frø kan indgå som alternativt til andre korn og frø, som f.eks. hørfrø, som chia på mange måder minder om – og overhaler i sundhedsværdi.

Flere forskergrupper har for nylige publiceret videnskabelige studier, der bl.a viser gavnlig effekt af et regelmæssigt indtag af chia frø på blodsukkeret, kredsløbet og fedt på maven. I 2007 fandt en canadisk forskergruppe, at et dagligt supplement af chia frø i 12 uger hos type 2 diabetikere, resulteret et lavere risiko for hjertekarsygdomme. Det blev publiceret i det anerkendte tidsskrift Diabetes Care - se her

Den sidste nye videnskabelige undersøgelse (i rotter), blev publiceret den 20-maj-2009 i et andet anerkendt tidsskrift BJN - se her

Så hvad er det vi venter på i Danmark? Chia frø betegnes som ”novel food” i EU og må derfor ikke må sælges i EU før der foreligger en godkendelse efter novel food reglerne - dem kan du se her . Der er indsendt en ansøgning om brugen af chia frø i 2003, som behandles af de britiske myndigheder. Dette fremgår af følgende hjemmeside , hvor både ansøgning og ekspertvurdering kan ses.

Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har vurderet chia-ansøgningen i 2005 og konkluderede, at der var behov for yderligere oplysninger. Det var specielt muligheden for allergiske (kryds-)reaktioner, som myndighederne ønskede yderligere information og dokumentation for. Se deres vurdering her .

I 2006 overtog Columbus Paradigm Institute S.A. denne ansøgning og efter supplerende data vurderer EFSA at chia frø ikke bør give anledning til nogle bivirkninger eller andre gener. Og selvom der stadig er meget lidt data angående allergiske reaktioner, så har Chia frø, fra firmaet Benexia den 12-maj-2009 modtaget EFSA’s godkendelse til at bruge chia frø i brød (og til 5%) i EU - se her . Så teknisk set må europæiske producenter gerne tilsætte op til 5% chia frø i brød. Benexia lægger ikke skjul på at de arbejder på at udvide denne ansøgning, så chia kan bruges mere frit.

Min konklusion er klar. Det ser ud som om at chia frø er på vej til Europa – og brugen af chia frø i moderate mængder er frikendt for skadelige virkninger og at eventuelle allergiske reaktioner vil være sjældne. Jeg tror personligt, med min ernæringsfaglige baggrund, at chia frø med tiden, kan indgå som en naturlig del af en sund livsstil.

Men chia frø er stadig ikke er en godkendt selvstændig fødevare i EU og derfor anbefaler jeg, at man følger anvisningerne fra Fødevarestyrelsen. Og jeg erkender at jeg var for hurtigt ude med min anbefaling om at spise chia frø. Det beklager jeg.

http://blog.tv2.dk/christian.bitz/entry318747.html

Lyder det ikke næsten for godt til at være sandt?
KIG FORBI MIN LOG ELLER SE HOMEMADE TRAINING FOOTAGE !
Brugeravatar

Geografisk sted: Nyborg

Træner her: Nyborg Motion

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 180.00

SørenDP skrev:Lyder det ikke næsten for godt til at være sandt?

Hvis du skal følge eksperterne, så må den jo være god nok, sådan ser jeg det. Men igen, så længe der er ikke blevet lavet færdige og mere grundige undersøgelser, er det selvfølgelig lidt svært at sige.

Så vidt jeg har forstået er det da kun godt at indtage chiafrø ofte. Anbefalingen er vidst max 15 g om dagen, men jeg har flere gange spist langt mere end det.
(Edit: Havde ikke lige set at tråden var flere år gammel - men så giver det bedre mening :lol: )
Der også et par sider hvor det står:
http://chiafroe.dk/
http://helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=7659/sprog=1/grp=8/menu=17/
http://www.dagens.dk/sundhed/dette-sker-med-din-krop-hvis-du-spiser-chiafr%C3%B8-hver-dag

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Sola dosis facit venenum. :) Alt afhænger af dosis og kontekst, så der findes ikke fødevarer der i sig selv er sunde eller usunde. Blåbær kan være farlige hvis du spiser for mange af dem, ligeså vel som det kan være helt okay at spise kage i ny og næ. Der findes derfor heller ikke superfoods, vidunderbær, Gudefrø eller mirakelrødder. Det er en myte, at man kan booste sit immunforsvar. Det er en langt mere kompliceret process til at vi bare lige kan drikke en greenie og slynge ingefærshots ned, for at få et bedre immunforsvar. Derfor har indtag af feks antioxidanter heller ikke nogen virkning på en ellers sund krop.
For at qoute en anden ekspert, Morten Elsøe, cand.scient i ernæring med speciale i livsstilssygdomme:

Antioxidanter virker ikke. Tager du tilskud af antioxidanter - uden at være i underskud - er det sandsynligvis på tide at stoppe.
For som du kan læse i artiklen fra videnskab.dk, er der ingen sammenhæng mellem om noget er en antioxidant i laboratoriet, og om den virker som antioxidant i kroppen. Tværtimod kan mange antioxidanter virke modsat i kroppen.
Og nogle gange har vi også brug for den oxidation der sker i kroppen.
En række forsøg viser eksempelvis, at store mængder antioxidanter i forbindelse med træning, forhindrer at man får et udbytte af træningen - det er både vist med tilskud af C- og E-vitamin* og tilskud af det hypede stof fra røde druer (og rødvin), resveratrol**.
Mens der er god evidens for, at grøntsager er sunde for os at indtage, kan vi ikke tilskrive denne effekt, deres indhold af antioxidanter. Og slet ikke derfra antage, at store mængder tilskud er en god idé.
Men alt dette er slet ikke nyheder. Allerede tilbage i 2006 skrev Arne Astrup om, hvordan antioxidanthypotesen er død, og han stillede også spørgsmålet: "Hvor mange er døde med den?".
For forsøg med store doser A- og E-vitamin, samt selen, som primær og sekundær cancerforebyggelse, viste desværre, at disse tilskud kunne øge risikoen for cancer. Endda ganske betragteligt. De mange mennesker ude i samfundet, der dagligt tog store tilskud, har sandsynligvis set samme risikoforøgelse.
"Alt med måde" gælder altså også i denne retning: der er ikke noget der er så sundt, at man ikke kan få for meget.
http://videnskab.dk/krop-sundhed/professor-hypotese-om-antioxidanter-er-rent-nonsens
*http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26129928
**http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3810808/
***http://ugeskriftet.dk/nyhed/antioxidanthypotesen-er-doed-hvor-mange-danskere-doede-med-den

EDIT: Så spis du bare dine chiafrø, men forvent ikke at de udretter mirakler. :)
Brugeravatar

Reputation point: 25

Super godt skrevet Keobs!
Om man kan dele madvarer op i sund eller usund er et ret så interessant emne, hvor de fleste nok har et helt forkert syn på det hele.
Ham Morten Elsøe er faktisk aktuel lige nu med en bog omkring dette, som han har skrevet med Morten Svane, "Slut med forbudt". Den kan stærkt anbefales!
Brugeravatar

Reputation point: 60

Geografisk sted: København K

Kostplan: Ingen kostplan

FHecht skrev:Super godt skrevet Keobs!
Om man kan dele madvarer op i sund eller usund er et ret så interessant emne, hvor de fleste nok har et helt forkert syn på det hele.
Ham Morten Elsøe er faktisk aktuel lige nu med en bog omkring dette, som han har skrevet med Morten Svane, "Slut med forbudt". Den kan stærkt anbefales!

Jeg takker. Bogen får også en anbefaling herfra! Og egentlig bare generelt set Morten Elsøe. Han debunker tonsvis af bullshit. Virkelig befriende at følge med i. :)
Brugeravatar

Reputation point: 25

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 46 gæster