Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 832
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 830

Følg bodybuilding.dk på

Dagligt kalorie indtag

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej
Efter at have læst en del om kost og dagligt kalorie indtag føler jeg mig stadig ikke klogere, så:

Jeg har mave og man boobs, men betragter mig ellers ikke som "fed/tyk/overvægtig" på den måde. Jeg vejer 94 kg og er 180 cm.

Jeg træner for at blive slank og stærk osv, og har jo også læst at for at opbygge muskler skal kroppen have protein og et kalorie overskud. Jeg har styr på hvad jeg skal spise for at få nok protein, og også kulhydrater.

Men det er det med kalorie overskuddet. Når nu jeg har det fedt på min krop, kan kroppen så "tage af det" til kalorie overskuddet, eller skal jeg sørge for at justere den mængde jeg spiser for at sikre kroppen har noget at bygge af?

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Hvis du har "man boobs" eller i værste tilfælde gyno, så vil jeg nok satse på et cut indtil det er væk. Uden at have set nogle billeder af din krop, så er det svært at vurdere. Den anden grund til jeg måske tror det er godt, at du cutter er pga. din vægt og højde. Starter du med bulk, så vil du tage på i vægt og du bliver nødt til at lave et længere cut, hvor der er større chance for muskeltab og styrketab.

Starter du et fornuftigt cut, så kan du også i de fleste tilfælde blive stærkere og tabe dig.

Du skal sørge for at være i kalorierunderskud udfra din ligevægt indtag, her bruger man ofte ligevægtindtag - 500 kalorier. Bare husk at dit ligevægtindtag hele tiden rykker sig i takt med du taber dig.
Brugeravatar

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Det er en almen fejltagelse at kroppen kan bruge den nuværende fedt til kalorieoverskud, så nej, det kan ikke lade sig gøre.

Jeg har dog et andet spørgsmål i samme boldgade, så jeg bruger lige samme tråd.
Jeg har ledt efter kalorieudregnere der tager højde for en persons muskelmasse og fedtprocent. Jeg tror jeg har læst omkring 20 steder at muskler forbrænder mere fedt i hvile end muskler. Hvorfor er det så at kalorieudregnerne aldrig tager forbehold for personens kropsbygning, der vil da foreligge en kæmpe forskel i ligevægtsindtaget hos en fed mand på 130 kg, og en bb'er på 130 kg med en fedt% på 12.
I use muscle confusion.
I load up the bar in the squat rack with plates and I get under it, but then suddenly I run to the dumbbell rack and start doing curls instead.
Surprise Bitch, We trainin' arms today.  So much gains.
Brugeravatar

Reputation point: 40

Styrkeliste
- Bænkpres: 145.00
- Squat: 175.00
- Dødløft: 250.00

Nielsen_ skrev:Det er en almen fejltagelse at kroppen kan bruge den nuværende fedt til kalorieoverskud, så nej, det kan ikke lade sig gøre.

Jeg har dog et andet spørgsmål i samme boldgade, så jeg bruger lige samme tråd.
Jeg har ledt efter kalorieudregnere der tager højde for en persons muskelmasse og fedtprocent. Jeg tror jeg har læst omkring 20 steder at muskler forbrænder mere fedt i hvile end muskler. Hvorfor er det så at kalorieudregnerne aldrig tager forbehold for personens kropsbygning, der vil da foreligge en kæmpe forskel i ligevægtsindtaget hos en fed mand på 130 kg, og en bb'er på 130 kg med en fedt% på 12.

Kalorierudregner er desværre ofte baseret på gennemsnitlige personer og derfor ikke helt præcist. Jeg ved, at nogle lommeregner tager hensyn til aktivitetsniveau og forbrænding, hvor de svinger fra 100-400 kalorier, som man så ligger oveni i det gennemsnitlig ligevægtindtag. Med det sagt, så er de stadig upræcis.

Ofte vil man opdage at man hele tiden skal tilpasse sin kostplan efter hvordan ens krop reagere. Derfor skal man ikke stole blindt på en kalorierudregner, men erfaringer med ens egen krop.

F.eks Nogle reagere super godt med keto-diæt, hvor omvendt nogle skal have højt kulhydrat indtag for at tabe sig.

Her er der så tale om samme kalorierindtag, derfor tror jeg også at folk skal bruge mere tid på at tilpasse sin macros og micros fremfor at sejle rundt i kalorierne.
Brugeravatar

Jeg har helt styr på mit indtag, og mine macros, jeg smider over 1 kg i ugen, ork jeg har cuttet mange gange før, jeg gad bare godt se noget math på det :)
I use muscle confusion.
I load up the bar in the squat rack with plates and I get under it, but then suddenly I run to the dumbbell rack and start doing curls instead.
Brugeravatar

Styrkeliste

du kan prøve den her
Calories Burned = [(Age x 0.2017) -- (Weight x 0.09036) + (Heart Rate x 0.6309) -- 55.0969] x Time / 4.184

http://weightloss.about.com/od/eatsmart/a/blcalintake.htm

Husk nu det er kun til vurdering! det skal ikke følges slavisk ;) held og lykke med cut
Brugeravatar

De "professionele" bruger dit ilt optag i et døgn, til at udregne det med, det primært brugt ved stofskiftesygdomme.

Man ligger med andre ord i et laboratorie, også måler de hvor meget ilt man forbrænder..

Geografisk sted: Aarhus

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 190.00

Logbog: Ingen logbog

fitnow skrev:
du kan prøve den her
Calories Burned = [(Age x 0.2017) -- (Weight x 0.09036) + (Heart Rate x 0.6309) -- 55.0969] x Time / 4.184

http://weightloss.about.com/od/eatsmart/a/blcalintake.htm

Husk nu det er kun til vurdering! det skal ikke følges slavisk ;) held og lykke med cut

Den formel der tager jo ikke højde for LBM, den vil give det samme resultat på en overvægtig og en muskuløs person.
I use muscle confusion.
Brugeravatar

Styrkeliste

94kg på 180cm er fed, med mindre man er ganske muskuløs... er personligt 181 og ved knap 90kg har jeg allerede lidt for meget mave.
Cold steel for an iron age...

Styrkeløft i AK Nordland i Aarhus.
Brugeravatar

Geografisk sted: AK Nordland

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster