Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1772
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1770

Følg bodybuilding.dk på

Debunk artiklen om mælk (eller dele af den) om muligt

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Støder ofte på folk der bruger netop denne artikel som argument for ikke at drikke mælk, desværre er min tid i øjeblikket lidt knap og jeg har vigtigere emner foran mig, end at gå ind i den diskussion. Så hvis nogen kan be/afkræfte de specifikke punkter artiklen bringer op, så vil det være godt.

http://www.pcrm.org/health/diets/vegdie ... y-products

Jeg anbefaler i øvrigt piger/kvinder at drikke mælk når de er i voksealderen på grund af IGF1 (vækstfaktor), og det ser ud som om at kvinder netop er en del højere i alle de meget mælkedrikkende lande.

Reputation point: 115

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Ved bare et hurtigt kig på hjemmesiden er det tydeligt at se, hvor ekstremt biased det er..
Morten Elsøe har lige skrevet et indlæg, hvor han debunker en masse ting om mælk. Måske har det interesse?

http://www.mortenelsoe.com/blog/hormonerimaelk
Brugeravatar

Reputation point: 60

Geografisk sted: København K

Franz Biberkopf skrev:Jeg anbefaler i øvrigt piger/kvinder at drikke mælk når de er i voksealderen på grund af IGF1 (vækstfaktor), og det ser ud som om at kvinder netop er en del højere i alle de meget mælkedrikkende lande.

Du burde nok holde igen med at give anbefalinger om noget du ikke aner en kæft om.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator

Reputation point: 675

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Nick9000 skrev:
Franz Biberkopf skrev:Jeg anbefaler i øvrigt piger/kvinder at drikke mælk når de er i voksealderen på grund af IGF1 (vækstfaktor), og det ser ud som om at kvinder netop er en del højere i alle de meget mælkedrikkende lande.

Du burde nok holde igen med at give anbefalinger om noget du ikke aner en kæft om.

Der er efterhånden en hel del purunge kvinder der både undlader kød i deres kost og samtidig overvejer at droppe mælken (dvs. alt animalsk protein), det er så her jeg gør opmærksom på nogle studier om mælkeindtag og højde, de kan tage stilling til. Skulle det blev påvist at mælk er decideret usundt, kan der være ide i alligevel at indtage det for en periode. Jeg gør samtidig opmærksom på at vegetabilske og animalske proteiner stimulerer kroppen forskelligt.

Sidst du kørte en tråd af sporet omkring mælk, som du har meget store følelser omkring, var med dit perfide personangreb, hvor du benægtede med udgangspunkt i din helt personlige oplevelse, nogle ellers uigendrivelige fakta omkring at mælk øger slimdannelsen - for mange hvis ikke de fleste mennesker - hvilken en anden skribent underbyggede (og som var relevant for topic starteren!). Den øgede slimdannelse øger f.eks. sandsynligheden for forkølelse om vinteren. Det fatter du åbentbart ikke.

Hvis det er sådan at du fremover ønsker at drive seriøs forretning som "personlig træner", skal du nok begynde at poste færre af den slags umodne indlæg.

Til hoved-emnet som er artiklen.

Hvis du i øvrigt vil diskutere kan du sende PM.

Reputation point: 115

Franz Biberkopf skrev:
Nick9000 skrev:

Der er efterhånden en hel del purunge kvinder der både undlader kød i deres kost og samtidig overvejer at droppe mælken (dvs. alt animalsk protein), det er så her jeg gør opmærksom på nogle studier om mælkeindtag og højde, de kan tage stilling til. Skulle det blev påvist at mælk er decideret usundt, kan der være ide i alligevel at indtage det for en periode. Jeg gør samtidig opmærksom på at vegetabilske og animalske proteiner stimulerer kroppen forskelligt.

Sidst du kørte en tråd af sporet omkring mælk, som du har meget store følelser omkring, var med dit perfide personangreb, hvor du benægtede med udgangspunkt i din helt personlige oplevelse, nogle ellers uigendrivelige fakta omkring at mælk øger slimdannelsen - for mange hvis ikke de fleste mennesker - hvilken en anden skribent underbyggede (og som var relevant for topic starteren!). Den øgede slimdannelse øger f.eks. sandsynligheden for forkølelse om vinteren. Det fatter du åbentbart ikke.

Hvis det er sådan at du fremover ønsker at drive seriøs forretning som "personlig træner", skal du nok begynde at poste færre af den slags umodne indlæg.

Til hoved-emnet som er artiklen.

Hvis du i øvrigt vil diskutere kan du sende PM.

Det er fair nok at du ikke har læst hvad jeg har skrevet, men du kan i det mindste tage at læse hvad du selv skriver. Du anbefaler at drikke mælk pga. indholdet af IGF-1, sikkert fordi du har læst om det på en eller anden veganer-hjemmeside. Hvis du havde gjort et minimum af research inden du begynder at vejlede andre, så ville du vide at indholdet af IGF-1 er komplet klinisk irrelavnt. Det er useriøst og uansvarligt.

Jeg kunne desuden ikke være mere ligeglad med om folk drikker mælk. Men jeg har ikke meget til overs for folk som dig, der bruger pseudovidenskab til at lege både endokrinolog og kostvejleder.
Sidst rettet af NikolajBach 27. aug 2016, 21:18, rettet i alt 1 gang.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk

Bodyman Bodylab

Brugeravatar
Administrator

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Mht. artiklen, så er det svenske epidemiologiske studie som den indledningsvis beskriver, blevet kritiseret vidt og bredt. Det har jeg skrevet mere om her.

Men hvordan forholder det sig med mælk og dødelighed? Måske kan du huske det svenske epidemiologiske studie fra 2014, der dannede baggrund for overskrifter som ”3 glas mælk om dagen kan koste dig livet” (tak for lort, Ekstra Bladet). I dette fandt man at det var forbundet med en højere dødelighed at drikke 3 glas mælk om dagen, frem for ét glas mælk (11). Studiet er dog siden blevet udsat for massiv kritik. For det første var effekten meget mere udtalt i kvinder, hvilket sår tvivl om tallenes rigtighed. For det andet var der problemer med selvrapporteringen af madindtaget. Således ser det ud til at personerne med et højt mælkeindtag indtog markant flere kalorier, uden at dette afspejledes i deres BMI eller vægt. Dette synes meget usandsynligt, og mange fagfolk har argumenteret for at den øgede mortalitet i virkeligheden skyldtes et for stort kalorieindtag og vægtøgning. Dødsårsagen var primært hjertekarsygdomme, hvilket mejeriprodukter, som tidligere nævnt, potentielt har en forebyggende virkning overfor (9,10)

Og ganske i tråd med denne kritik viste et nyt systematisk review og meta-analyse at indtag af mælk ikke øgede mortaliteten. Man har altså lavet en gennemgang af den tilgængelige litteratur angående mælk og mortalitet, og samlet viser dataene ikke at indtag af mælk øger dødeligheden generelt, eller dødelighed som følge af hjertekarsygdom eller cancer (12). Faktisk viste en anden meta-analyse af hele 22 kohorte-studier og 5 case-control-studier (1,6 million deltagere!) at kvinder som indtager mejeriprodukter har en sænket risiko for at udvikle brystkræft (13). Denne effekt var desuden dosis-afhængig, så der er tale om en stærk sammenhæng. Og inden mælkehaderne tager den vante sølvpapirshat på, og erklærer at mejeriindustrien har betalt korrupte forskere for at fremtrylle disse resultater, så skal man måske nævne at hovedforfatteren på det enkelte studie, som fandt en højere mortalitet ved et højt mælkeindtag (11), er medforfatter på den nye meta-analyse, som ikke fandt nogen effekt på tværs af en lang række studier (12). En anden påstand er at mælk medfører knogleskørhed, omend denne anklage allerede blev afkræftet af en større meta-analyse i 2005 (14).

http://www.bodylab.dk/shop/myter-og-mis ... 675c1.html
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk

Bodyman Bodylab

Brugeravatar
Administrator