Jeg har, som så mange andre herinde, trænet siden jeg var en ung knægt på 15 år (er 26 år nu) og måtte træne i det lokale træningscenter. Det har været meget on and off, og resultaterne har også været derefter.
Jeg valgte dog at prøve, at se om jeg kunne tage træningen til det næste "niveau" og trænede op til, at stille op i en konkurrence. Jeg stillede derfor op til DBFF Newcomers her i 2018 i klassen BB -80. Meningen var at jeg skulle ramme BB -70 og jeg vejede også ind på 67,7 kg, men pga. for få deltagere, endte de med at vælge at slå os sammen med BB -80. Mit mål var, at komme i bedst mulig form uden nogle hjælpmidler, som jeg også gjorde. Det rakte ikke mere til en 5. plads eller sidsteplads, sagt med andre ord, men det var en stor personlig sejr for mig, da jeg gerne ville bevise for mig selv, at jeg godt kunne sætte mig et mål og gennemføre det. Det var især en stor sejr, da jeg har gået hele min barndom med at være overvægtige.
Tiden herefter konkurrencen har været, som så mange andre der har prøvet det, lidt tumult. Man har et forskruet forhold til mad når man lige pludseligt ikke er på kostplan mere. Planen var faktisk, at jeg skulle direkte tilbage på samme kostplan, som før udtømning, men maden kunne jeg slet ikke få ned mere, så jeg endte med at begynde at spise helt normalt, men kom også ind i en periode, hvor jeg overspiste konstant, faktisk til hvert måltid. Træningen fik jeg lige en pause fra på et par uger og derefter var det helt efter lyst og det kroppen lige gad den dag.
Nu har jeg det sidste stykke tid trænet efter et fast fullbody program 3 gange om ugen fra Maxer.dk, men synes nu at jeg mangler noget med en indlagt progression, så jeg ikke føler jeg spilder min tid i centret. I den forbindelse fik jeg Jacob Beermans bog "STÆRK" i fødselsdagsgave, hvori han forklare hvordan man bliver stærkere. Til sidst i bogen har han desuden lavet et program efter de samme principper han har beskrevet og det synes jeg lød så spændende, at jeg vil give et forsøg. Jeg har valgt at køre efter 3 dages programmet, da det passer bedst ind i min hverdag med min familie som består af min kone og 2 døtre (hvor den ene kun er 3,5 uge gammel og den anden er snart 3 år) og et fuldtidsarbejde.
Programmet føler jeg passer mig godt, da jeg godt kan mærke, at jeg lige nu er færdig med bodybuildings for en tid, da jeg synes det kræver alt for meget fokus på maden og udtrætning af musklen, hvorimod at træne mod styrke handler om, at "blot" få nok mad og at lære at lave øvelserne korrekt. Jeg er også rimelig sikker på, at jeg tidligere at trænet for tungt for tit, når jeg ser om programmets opbygning og de antal kg, jeg skal køre de forskellige øvelser og varianter heraf med. Jeg føler også, at jeg har fået rimelig styr på mit madindtag, dog skal jeg stadig tage mig selv i ikke at overspise, som jeg stadig har lidt en tiltendens til.
Jeg starter på programmet i aften og så vare det de næste 16 uger, hvor målet er at blive teknisk bedre i back squat, bænkpres og konventionelt dødløft og forhåbenligt kunne øge mit 1PR max med 10 kg i hver af øvelserne.
Mine max løft lyder lige nu på:
Back squat
1PR - 115 kg (13/8-2018)
3PR - 105 kg (17/8-2018)
5PR - 97,5 kg (17/8-2018)
Bænkpres
1PR - 90 kg (13/8-2018)
3PR - 82,5 kg (17/8-2018)
5PR - 77,5 kg (17/8-2018)
Konventionelt dødløft
1PR - 140 kg (13/8-2018)
3PR - 130 kg (17/8-2018)
5PR - 120 kg (17/8-2018)
Jeg er spændt på programmet og hvad det føre med sig. I er velkommen til at komme med spørgsmål til programmet eller generelt og så skal jeg nok besvare så godt jeg kan