Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1198
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1196

Følg bodybuilding.dk på

Dumbbell row - hvad er sandheden?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hvis jeg Googler hvilke muskler der bliver brugt ved dumbell row, er der flere billeder, videoer og artikler der beskriver at "normal" dumbbell row/dumbbell fly (på maven) er god træning for rear delt, imens andre billeder, videoer osv skriver, at for at aktivere rear deltoid ved dumbbell row/dumbbell fly er det nødvendigt at bøje håndleddet således at feks ved dumbbell fly at håndfladen vender bagud.. Ved ikke om det giver mening det jeg skriver, men jeg mangler nogle gode øvelser med håndvægte til rear delt.. Tak på forhånd.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Rows of flies er vidt forskellige øvelser.

Reputation point: 140

Må indrømme, at jeg ikke helt er med på beskrivelsen af øvelsen, men håndleddets placering har ikke noget at skulle have sagt, når du træner skuldermuskulaturen.

Den posterior side, altså rear delts, står for ekstension over skulderen - at bøje skulderen bagud - og det ændrer håndleddets placering ikke på.
Brugeravatar

Reputation point: 60

Geografisk sted: København K

Høy skrev:Hvis jeg Googler hvilke muskler der bliver brugt ved dumbell row, er der flere billeder, videoer og artikler der beskriver at "normal" dumbbell row/dumbbell fly (på maven) er god træning for rear delt, imens andre billeder, videoer osv skriver, at for at aktivere rear deltoid ved dumbbell row/dumbbell fly er det nødvendigt at bøje håndleddet således at feks ved dumbbell fly at håndfladen vender bagud.. Ved ikke om det giver mening det jeg skriver, men jeg mangler nogle gode øvelser med håndvægte til rear delt.. Tak på forhånd.

Du kan ikke lave noget træk uden også at involvere rear delt. Mængden varierer selvfølgelig, fra øvelse til øvelse, men det er næsten umuligt.

I vertikalt træk er rear delts meget aktive i smalt greb i forhold til bredt greb, i form af f.eks. pulldowns eller pullups.
I horisontalt træk er rear delts meget aktive i bredt greb i forhold til smalt greb, i form af f.eks. rows, hhv. dumbell eller barbell.

Personligt er øvelser som closegrip pulldown, widegrip seated rows og band pull aparts nok de største bidrag til størrelse på rear delts, men bent over flies og dumbell rows er som sådan også fine.

Mikael skrev:Rows of flies er vidt forskellige øvelser.

Han mener reverse flies, altså foroverbøjede/liggende på maven.
When in doubt, remove shirt, flex, repeat.
Brugeravatar

Reputation point: 130

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 180.00

Logbog: Vis logbog

@FHect
Tror ikke han realt mener at bøje håndledet skulle have nogen betydning, selvom det er det han siger.

Han mener vel nærmere at skulderen er indadroteret, således at tommelfinger peger ned og håndflader vender bagud? Det giver bedre mening for mig, man ser sommetider ovenstående omvendte greb når der køres rear delt flyes i maskine. Har set en del gamle bodybuildere, der nu er personlige trænere, anbefale denne måde at køre øvelsen på.

Hvilke øvelser kan være gode?
Synes selv jeg spildte meget tid på håndvægte og rear delt flies, belastningskurven er for dum, man rammer et plateau. Samme gælder kabel. Men finder du et gym med en rear-delt maskine der er gearet rigtigt, så hop på den. Brugte selv en kombi pec/reardelt fly i et gammelt gym ude i Valby, hvor der var bid i og øgede stabilt henover mange år. Fed fornemmelse at supersætte bryst med bagskulder bare ved at vende sig om (yep kørte ISO-bagskuldertræning på brystdagen). Der kom knald på nogle ellers lidt "tamme" øvelser! Techno-gym lavede tilgengæld noget værre gøgl, hvor bevægelsen føltes for blød.

Ellers
- Facepulls

(personligt fungerer pullups og closegrip pulldowns fint her, men gad godt finde en god rear delt maskine)

/slåfejl rettet

Reputation point: 115

Til trådstarter, du gør det alt for kompliceret. Kør nogle forskellige rygøvelser og du er dækket godt ind.
Brugeravatar

Reputation point: 260

Tusind tak for alle jeres svar, og jo jeg mener selvfølgelig at skulderen bliver drejet ved dumbbell reverse fly så triceps vender op i luften.. Jeg vil prøve noget af det i beskriver, mange tak.

Reputation point: 0

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 32 gæster