Bruger login







Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Tilbudsguide, uge 41, 2019
Ost, æg og kaffe!

Ugen der gik, uge 39, 2019
Smartphone og progression!

Tilbudsguide, uge 40, 2019
Okseculotte og oksekød!


Statistik

Vi har 56085 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er millekofoed

Vores medlemmer har i alt skrevet 2030338 indlæg i 86989 emner

10 nye indlæg i dag


Online
I alt: 495
Medlemmer: 7
Skjulte: 2
Gæster: 486

Følg bodybuilding.dk på

Ergometerroning - 2000m

Udskriv emne


Alt om konditionstræning

Tilbage til Konditionstræning





Hej alle,

Jeg er netop gået igang med at cardiotræne på ergometer-roeren.

Jeg har dog ikke rigtig en fornemmelse af, hvor jeg ligger hende konditionsmæssigt.

På nuværende tidspunkt kan jeg klare de 2000 meter på 7:32 min ved spjæld 8 - er det godt ?

Er der i øvrigt nogen, der kan forklare mig hvilket spjæld, der anvendes ved konkurrencer og stævner - er det op til roerne selv eller hvordan foregår det ?

Ser meget frem til at høre fra jer :D
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11. jul 2019, 14:09
Geografisk sted: Et sted i Nordvestsjælland
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tror det er standard for motionister. Jeg har selv gået til roning, og roede med spjæld 4.5 som letvægt på en 2 og 6 km. De tunge roere roer oftere med højere, mens 10 er forbeholdt spurter, såsom disciplinen 200-meter.

Til sammenligning roer de bedste sværvægtere herhjemme lige under 6 minutter på en 2 km, og letvægterne noget langsommere. :)

Og ja, du bestemmer selv. Kommer du under 7 minutter, vil jeg sige du begynder at være godt kørende.
If no win ... practice more :).
Brugeravatar
 
Reputation point: 135
 
Indlæg: 2311
Tilmeldt: 30. aug 2011, 19:15
Geografisk sted: AK Nordland, Horsens Styrkeløft Klub og Centrum for Bænkpres
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Ceneeh skrev:Tror det er standard for motionister. Jeg har selv gået til roning, og roede med spjæld 4.5 som letvægt på en 2 og 6 km. De tunge roere roer oftere med højere, mens 10 er forbeholdt spurter, såsom disciplinen 200-meter.

Til sammenligning roer de bedste sværvægtere herhjemme lige under 6 minutter på en 2 km, og letvægterne noget langsommere. :)

Og ja, du bestemmer selv. Kommer du under 7 minutter, vil jeg sige du begynder at være godt kørende.


Tusind tak for dit svar - jeg vil sige, at jeg er rimeligt busted efter at have tilbagelagt 2000m på 7:30 ved spjæld 8.

Men ved du om der er en standard for, hvilket spjæld konkurrencer som f.eks 2000 meteren afholdes ved eller er det op til den enkelte roer ?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11. jul 2019, 14:09
Geografisk sted: Et sted i Nordvestsjælland
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Det er op til den enkelte :) Jeg ved ikke, hvor tung du er, men flere letvægtere (fra guldfireren) roede med den omkring 6-7 på en 2km.
If no win ... practice more :).
Brugeravatar
 
Reputation point: 135
 
Indlæg: 2311
Tilmeldt: 30. aug 2011, 19:15
Geografisk sted: AK Nordland, Horsens Styrkeløft Klub og Centrum for Bænkpres
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Ceneeh skrev:Det er op til den enkelte :) Jeg ved ikke, hvor tung du er, men flere letvægtere (fra guldfireren) roede med den omkring 6-7 på en 2km.


Jeg vejer cirka 79 kg - men vil det ikke sige, alt andet lige, at hvis vi to roer med hinanden - du vælger spjæld 8 og jeg vælger spjæld 4 - så er mit træningspas væsentligt lettere end dit og vi tilbagelægger samme distance ?

Som du nok kan høre, er det en ny ting for mig og jeg prøver bare at forstå, hvordan belastningen/udvekslingen på ergometer-roeren fungerer
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11. jul 2019, 14:09
Geografisk sted: Et sted i Nordvestsjælland
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Så vil jeg foreslå, at prøve at sætte dit spjæld ned, når der er tale om disse distancer.

Generelt bør dit fokus mere være på SPLIT, som du kan indstille skærmen til at vise. Er gennemsnittet af dit split 01:45, vil du ro præcis 7:00 på en 2 km. En anden god ting er, at starte hvert evig eneste pas ud med en hurtig igangsætning, hvor du ikke tager fulde tag, men korter dem af - blot for at komme langt ned i split og ligesom få gang i maskinen. :) Jeg vil råde dig til at tjekke nogle videoer på youtube.
If no win ... practice more :).
Brugeravatar
 
Reputation point: 135
 
Indlæg: 2311
Tilmeldt: 30. aug 2011, 19:15
Geografisk sted: AK Nordland, Horsens Styrkeløft Klub og Centrum for Bænkpres
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Pandaen1980 skrev:Jeg vejer cirka 79 kg - men vil det ikke sige, alt andet lige, at hvis vi to roer med hinanden - du vælger spjæld 8 og jeg vælger spjæld 4 - så er mit træningspas væsentligt lettere end dit og vi tilbagelægger samme distance ?

Som du nok kan høre, er det en ny ting for mig og jeg prøver bare at forstå, hvordan belastningen/udvekslingen på ergometer-roeren fungerer


Her står deres egen forklaring.
https://www.concept2.com/indoor-rowers/ ... etting-101

Ellers kan du tjekke youtube kanalen Dark Horse Rowing, en kanal med 100 vis af Ro videoer, med workouts, tips og tricks osv.
 
Reputation point: 150
 
Indlæg: 794
Tilmeldt: 13. aug 2013, 20:01
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Ceneeh skrev:Så vil jeg foreslå, at prøve at sætte dit spjæld ned, når der er tale om disse distancer.

Generelt bør dit fokus mere være på SPLIT, som du kan indstille skærmen til at vise. Er gennemsnittet af dit split 01:45, vil du ro præcis 7:00 på en 2 km. En anden god ting er, at starte hvert evig eneste pas ud med en hurtig igangsætning, hvor du ikke tager fulde tag, men korter dem af - blot for at komme langt ned i split og ligesom få gang i maskinen. :) Jeg vil råde dig til at tjekke nogle videoer på youtube.


Hej Ceneeh,

Tusind tak for, at du tog dig tid til at besvare mine spørgsmål - det var virkeligt brugbart :bodyman:
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11. jul 2019, 14:09
Geografisk sted: Et sted i Nordvestsjælland
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Minipurz skrev:
Pandaen1980 skrev:Jeg vejer cirka 79 kg - men vil det ikke sige, alt andet lige, at hvis vi to roer med hinanden - du vælger spjæld 8 og jeg vælger spjæld 4 - så er mit træningspas væsentligt lettere end dit og vi tilbagelægger samme distance ?

Som du nok kan høre, er det en ny ting for mig og jeg prøver bare at forstå, hvordan belastningen/udvekslingen på ergometer-roeren fungerer


Her står deres egen forklaring.
https://www.concept2.com/indoor-rowers/ ... etting-101

Ellers kan du tjekke youtube kanalen Dark Horse Rowing, en kanal med 100 vis af Ro videoer, med workouts, tips og tricks osv.


Mange tak, Minipurz - det vil jeg gøre. :king:
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11. jul 2019, 14:09
Geografisk sted: Et sted i Nordvestsjælland
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Hej Panda,

En tid på 7.30 for uøvet er et rigtig fint udgangspunkt!

Det skal du helt sikkert arbejde videre med.

Hvis du har lyst kan du prøve at starte i en klub, det er selvfølgelig noget helt andet end fitness centeret, men også en mulighed for at få det lært for livet. Så kan du fortsætte med roning resten af livet, også på egen hånd.

Jeg vil anbefale dig at logge din tid med Concept2s egen app, der hedder ErgData. Den kan du så synce online og få placeret din tid på Concept2s ranking. Her kan du helt præcis se hvor godt du er ranket i forhold til din aldersgruppe og vægt. Det synes jeg giver meget mere mening end at se på rekorder i DM og VM, der jo alt andet lige er for elite sportsfolk.

Jeg har skrevet om hvordan du bruger ErgData i denne artikel: https://fitfact.dk/fitnessmaskiner/romaskiner/ergdata-app-til-concept2/
Test af romaskiner til hjemmebrug:https://fitfact.dk/fitnessmaskiner/romaskiner/romaskine/
Min anmeldelse af testosteron måling på nettet hos LetsGetChecked

Tidligere styrketræning, nu rotræning og ergometertræning i klub. Træner til konkurrence i 2020.

Blogger også om søvnmåling m.v her
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: 9. jul 2014, 10:04
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 185.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Konditionstræning




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster