Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1717
Medlemmer: 1
Skjulte: 0
Gæster: 1716

Følg bodybuilding.dk på

Et spørgsmål om nødder og fedt...

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hey. Jeg har et kostprogram hvor jeg får det meste af min nødvendige fedt fra peanuts, da størstedelen af fedtet i peanuts er monoumætt. fedtsyrer og polyumætt. fedtsyrer. Men jeg er kommet i tvivl om det ville være sundere at skifte over til valdnødder eller andre sådanne nødder fordi de har en større koncentration af polyumætt. fedtsyrer i sig.
Er det bare smartest at skifte nøddetype eller er det ligemeget?

Peanuts 100gr

Protein gr 24.6
Fedt,total gr 53.0
mættede fedtsyrer gr 6.28
monoumætt. fedtsyrer gr 24.5
polyumætt. fedtsyrer gr 15.6

Valnødder 100gr
Protein gr 14.3
Fedt,total gr 64.3
mættede fedtsyrer gr 5.38
monoumætt. fedtsyrer gr 11.7
polyumætt. fedtsyrer gr 43.9

Kilde: fødevaredatabanken

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Du skal nu hellere kigge på indholdet af n-3 og n-6 fedtsyrer. Peanuts har intet n-3 og valnødder har kun et lille indhold, så uanset hvad, er du nød til at supplere med fisk og andre fedtkilder.

Hvad har du sat dit nødvendige indtag til?
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (4)
Kostplan: Vis kostplan

Det er selvfølgelig klart. N3 og N6 er livsvigtige fedtsyre så det får jeg dækket ved at spise fisk til middag, men har de nogen funktion for træningen?
for at vedligeholde min vægt skal jeg indtage 2000 kalorier så har sat det op til 2500. Fordeling af det er som følgende:
Protein:170 Fedt:84,5 Kulhydrater:256,8

Jeg har netop haft en herlig forelæsning om fedtstoffernes effekt på kroppen som system, men jeg skal nok spare dig for detaljer om prostaglandiner :D

En forkert balance mellem w-3 og w-6 fedtsyrer fører til et proinflammatorisk miljø i kroppen der ødelægger alting og øger risikoen for inflammationsskader. Desuden indgår de hver især i cellemembranens fosfolipider, og gør den mere spændstig, hvilket også er en fordel.

Du kan generelt regne med en overall bedre fungerende krop ved et korrekt fedtindtag, også med hensyn til velfærdssygdomme (en risiko alle bør tage alvorligt)

Der er ikke nævneværdig w-6 i fisk.

Dine kalorier osv ser rimeligt ud, omend et lidt lavt energiindtag. Hvad vejer du?
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Du skal endelig ikke holde dig tilbage med forklaringerne, der er ikke noget bedre en ny viden :D
Jeg plejer at sige min vægt er på ca. 76-78 kilo...
Jeg kan uploade min kostplan så kan du lige komme med kritik af den. :)
Når du ser på den så er det prototypen jeg ændre engang imellem den, ikke meget, dog alligevel så den passer bedre til den pågældne dag, men det er i småtings afdelingen; og jeg har skiftet peanutsne ud med tidselolie og makrel konserves, men den updatering af kostplanen ligger desværre derhjemme på bornholm.
Men du siger at w-3 og w-6 fedtsyre er essentielle, men du nævner ikke hvad man skal spise for at få dem; kan du give mig nogen eksempler på hvad de indgår i?
og generelt kan du hurtigt nævne nogen fedt kilder jeg burde holde mig til?

Jeg plejer at sige min vægt er på ca. 76-78 kilo...
Jeg kan uploade min kostplan så kan du lige komme med kritik af den.
Når du ser på den så er det prototypen jeg ændre engang imellem den, ikke meget, dog alligevel så den passer bedre til den pågældne dag, men det er i småtings afdelingen; og jeg har skiftet peanutsne ud med tidselolie og makrel konserves, men den updatering af kostplanen ligger desværre derhjemme på bornholm.
Tjaa, der er nogen af dine tal der ikke passer, og jeg syntes den ser noget blottet for sunde ting som frugt osv ud. Jeg foreslår du læser min artikel her på siden.

Men du siger at w-3 og w-6 fedtsyre er essentielle, men du nævner ikke hvad man skal spise for at få dem; kan du give mig nogen eksempler på hvad de indgår i?
og generelt kan du hurtigt nævne nogen fedt kilder jeg burde holde mig til?
Står også i artiklen. w-3 kommer fra fisk (bedste kilde), men også planter (ikke så god kilde), og w-6 findes en masse i planteolier.
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Godt nok. Jeg har læst din artikel og går i gang med at tilpasse mit program efter den. Men der er noget som jeg kom til at tænke på: Du spiser 3000 kcal for at vedligeholde din vægt og du vejer kun 70 kg. Jeg vejer ca. 76-78 kg og mener at jeg skal bruge omkring 2000 kcal for at vedligeholde min vægt.. umiddelbart lyder det lidt som jeg har talt forkert da jeg talte kcal for at finde mit vedligeholdelses indtag.
Er det fordi jeg har talt forkert eller kan der være så store forskelle?

forresten hvad er det du mener med nogen af mine tal ikke passer? Er det deres protein, kulhydrat og fedt indhold du hentyder til?
Og hvis det er hvor skal jeg så finde de rigtige tal? Plejer at gå ind på fødevaredatabanken når jeg skal finde noget jeg er i tvivl om.

Du har talt forkert. Dit indtag burde ligge på min. 3000.
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Ja, det kommer ikke bag på mig...
hmm... Så må jeg jo starte forfra med at tælle kalorier... Men for at det skal være ordentligt skal jeg vel droppe trænningen mens jeg undersøger mit indtag ikke?

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 94 gæster