Bruger login







Tilbudsguide, uge 35, 2019
Hakket gris og okse!

Ugen der gik, uge 33, 2019
HST og kropshævninger!

Tilbudsguide, uge 34, 2019
Mandler og storkøb af frugt/grønt!

Ugen der gik, uge 32, 2019
Styrke i squat og Mr. Olympia 2019!


Statistik

Vi har 55806 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Cerenpredo

Vores medlemmer har i alt skrevet 2031648 indlæg i 86846 emner

3 nye indlæg i dag


Online
I alt: 536
Medlemmer: 5
Skjulte: 1
Gæster: 530

Følg bodybuilding.dk på

FAQ Styrketræning - LÆS HER inden du spørger!

Udskriv emne


Træning for styrke og eksplosivitet

Tilbage til Styrketræning





Mest stillede spørgsmål omkring styrketræning / styrkeløft

Hvad er forskellen på træning for styrke og træning for muskelmasse?

Nu er der mange måder at træne på, uanset om man træner for muskelmasse eller om man træner for styrke. Men den mest markante forskel er antallet af gentagelser. Når man træner for styrke laver man typisk sæt af 1-5 reps, mens man laver sæt af 5-15 reps når man træner for muskelmasse. Typisk laver man også flere øvelser når man træner for muskelmasse, mens man ved træning efter styrke ofte fokuserer på færre øvelser. Man bør dog huske, at der altid vil være et overlap. Dem som træner efter styrke vil ofte også blive større, hvis de er i kalorieoverskud. Det gør sig specielt gældende når man laver sæt der ligger tættere på de 5 reps. Dem som træner efter muskelmasse vil også blive stærkere. Ikke kun via neurale tilpasninger, men også fordi en muskels styrke til dels er bestemt ud fra musklens fysiologiske tværsnit. Ergo er en større muskel også en stærkere muskel.

Hvad er styrkeløft?

Styrkeløft er en styrkesport, hvor man konkurrerer i 3 forskellige løft.

Squat: Vladimir Bondarenko squatter 445 kg
Bænkpres: Sune Bang bænker 272,5 kg
Dødløft: Ano Turtiainen dødløfter 400,5 kg

Hvad er olympisk vægtløftning?

Olympisk vægtløftning er en styrkesport hvor man konkurrerer i 2 forskellige løft. I modsætning til styrkeløft, og som det fremgår af navnet, så er olympisk vægtløftning en olympisk sport.

Træk (snatch): Pyrros Dimas 180.5kg WR Snatch
Stød (clean and jerk): Pyrros Dimas 213kg WR C&J

Hvordan bliver jeg stærkere i bænkpres?

Hvis man vil være stærkere i bænkpres, og hvis man decideret vil fokusere på det, så bør man droppe de typiske bodybuilding programmer, og køre et egentligt styrke program. Dette indebærer tunge vægte og lave reps. Typisk 1-5 rep.

artikler/traeningsprogrammer/blivstaerkeibaenkprespaa15uger.php

Er det farligt at køre squat og dødløft?

Squat og dødløft er ikke farligere end så mange andre øvelser, hvis bare man lærer nogenlunde korrekt teknik. Det er klart at bliver man akut skadet i en af de øvelser, så er det ofte værre, end skader der opstår i mindre øvelser, da belastningen er større. Men rent statistisk sker der ikke flere skader i forbindelse med squat og dødløft, end der gør ved så mange andre øvelser. Kodeordet er korrekt teknik. Og når man medregner hvor ekstremt overlegne øvelser der er tale om mht. squat og dødløft, så kan det sagtens betale sig at lære teknikken.

Hvad betyder neurale tilpasninger?

Neurale tilpasninger refererer til de fysiologiske tilpasninger der sker i nervesystemet i respons på vægttræning. Specielt styrkeatleter er interesseret i disse tilpasninger, da en stor del af den styrke man kan opbygge ligger gemt i nervesystemet. Det gode ved neurale tilpasninger er i øvrigt at man kan øge ens styrke uden at øge ens kropsvægt overhovedet. Det er en stor fordel i forhold til forskellige sportsgrene hvor man gerne vil være stærkere uden at blive tungere.

Hvad er absolut styrke?

Absolut styrke er defineret som ens maksimale styrkekapacitet uden hensynstagen til kropsvægt.

Hvad er relativ styrke?

Relativ styrke er en term der bruges til at beskrive hvor stærk man er i forhold til ens kropsvægt. Der er mange måder at måle det på. I styrkeløft bruger man f.eks en formel der hedder Wilks Formula.

Hvordan skal jeg træne, hvis jeg gerne vil være hurtigere?

Hvis man gerne vil være mere hurtig og eksplosiv, så bør man træne mange sæt af 1-3 reps, med relativt lette vægte. Typisk vil sæt med 55-70 % af ens 1RM være velegnet. Udførselshastigheden bør være hurtig og eksplosiv. Det er dog værd at mærke sig, at hurtighed og eksplosivitet bygges bedst på et fundament af absolut styrke. Så man slipper ikke for at køre tungt ved siden af. Det kunne eksempelvis være 3-5 sæt x 1-3 reps med 80-90 % af 1RM.

Hvad er WSB?

WSB står for Westside Barbell Club. Westside Barbell Club er en styrkeløftsklub I Colombus Ohio, USA. Den ejes af styrkeløfteren Louie Simmons, som har udviklet et meget styrkeløftssystem, som indenfor de sidste 10 år er blevet et af de mest brugte styrkeløftssystemer verden over. Man kan læse mere om WSB systemet på Westside-Barbells egen side eller på Dave Tate’s elitefts side.

Hvad er et Sheiko program?

Boris Sheiko er det russiske landshold i styrkeløfts træner, og han har udviklet en lang række programmer, hvor af et par stykker af disse er blevet gjort tilgængelig på nettet. Hans beginner programmer har vist sig særdeles effektive, og mange har fulgt dem med stor succes. Programmerne kan findes i bodybuilding.dk’s tråd om træningsprogrammer.

Hvad er et Smolov program?

Smolov programmet består af en loading cyklus, som i princippet kan bruges på alle store løft, men som så vidt jeg er orienteret er designet til squat. Det er en meget avanceret cyklus, som ikke bør anvendes af folk med meget ringe erfaring indenfor styrketræning. Hvis man vil læse lidt mere detaljeret information omkring Smolov cyklussen, så kan man læse Anders Nedergaard’s glimrende artikel om netop denne, har på bodybuilding.dk.

Skal jeg træne et kendt program som Smolov, Sheiko etc, hvis jeg vil være stærkere?

Nej, man behøver på ingen måde træne skræddersyede programmer som Smolov, Sheiko osv, hvis man vil være stærk. For begyndere er det ofte bedre, at træne et basisprogram bestående af alle de store øvelser, og forsøge at øge vægten efter dagsformen. Dagformstræning er ganske udmærket for begyndere, da de ofte øger ret hurtigt i styrke, og det giver derfor ikke mening at følge en cyklus på dette tidspunkt i ens træningsforløb.

Hvad er plyometrisk træning?

Plyometrisk træning er en speciel form for springtræning, som øger ens eksplosivitet og hurtighed. Det er dog vigtigt at påpege, at ikke alle former for spring kan karakteriseres som havende plyometrisk karakter. Man taler om at musklen skal udsættes for det man kalder en stretch-shortening cycle, og det sker kun, når musklen belastes eccentrisk, for derefter at skulle udføre en hurtig koncentrisk fase. Det kunne f.eks være ved at spring ned fra en stol. Selve nedspringet gør at man tvinges ned i knæ, hvorefter man hurtigt vender bevægelsen og springer op i luften.

Hvad betyder 1RM?

Begrebet 1RM betyder 1-repetition maksimum, hvilket vil sige den maksimale vægt man kan løfte for 1 gentagelse. Ens 1RM er væsentlig at kende, hvis man træner for styrke, da mange programmer netop baseres på ens 1RM.

Hvad betyder intensitet?

Ordet intensitet er et meget misforstået begreb. Specielt fordi bodybuilding miljøet har fordrejet ordets træningsvidenskabelige definition i helt forkert retning. I bodybuilding miljøet bruges ordet intensitet til at beskrive hvor hårdt man træner/presser sig. Altså en subjektiv vurdering af ens grad af anstrengelse. I træningsvidenskabelig sammenhæng defineres ordet intensitet som en procentdel af ens 1RM. Det vil sige, at jo tungere vægten på stangen er rent procentuelt, jo højere intensitet træner man med.

Hvad er COC’s (Captains of Crush)?

COC eller Captains of Crush er nogle specielle grippere man kan anvende til at optræne dynamisk grebsstyrke. De kommer i forskellige sværhedsgrader, hvor den sværeste, niveau 4, kun er blevet lukket af ganske få personer verden over.

Artiklen er beskyttet af de ophavsretlige regler og må ikke kopieres eller på anden måde viderebenyttes uden tilladelse fra Bodylab Nutrition.
Brugeravatar
Administrator
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 3061
Tilmeldt: 3. mar 2005, 00:09
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan


Tilbage til Styrketræning




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster



cron