Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1346
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1344

Følg bodybuilding.dk på

Fedt eller kulhydrater - hjælp til eksamen

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Oi lads

Jeg går på kokke- og tjenerskolen, og skal til at skrive eksamensopgave som ernæringsassistent i denne uge.

Udgangspunktet er, at jeg skal lave en hovedret til en fiktiv person, som skal forøge sin kropsvægt OG sin muskelmasse gennem kost og styrketræning.

Jeg overvejer at lave kyllingebryst stegt i en sund olie, hjemmelavet grovpasta samt en æblekompot. Men jeg skal bruge en slags sauce til pastaen (og kyllingen for den sags skyld), og jeg tænkte først på tomatsauce, men det er udelukket, da vi ikke har tomater til rådighed.

Jeg overvejer derfor en champignonsauce eller en champignon a la creme, men er så kommet i tvivl om, hvorvidt det vil være godt eller skidt med mængden af fløde - som udgangspunkt er det jo ikke sundt, men personen, som jeg skal lave retten til, skal som sagt forøge kropsvægt og muskelmasse, så jeg ved ikke rigtigt, om det vil fungere alligevel?

Derudover er jeg lidt i tvivl omkring fedt vs. komplekse kulhydrater i forhold til målet med retten.

Hvis nogen af jer kan hjælpe mig med svar herinde (gerne i løbet af i dag (lørdag)), vil jeg være ovenud taknemmelig :)!

På forhånd tak
Mads
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Slagelse

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Ellers kunne du overveje en svampe -velouté og så bare legere den med lidt fløde. Dog synes jeg godt du kan forsvare en a la creme, når nu personen skal forøge sin vægt.
Får I kun brystet af kyllingen at arbejde med? For ellers kunne du jo lave noget med låret også, netop for at forøge mængden af protein i retten. Og hvad med grøntsager i retten?
Brugeravatar

Reputation point: 10

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.00
- Squat: 80.00
- Dødløft: 105.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Hej Bettina - tak for svar.

I princippet har vi hele kyllingen at arbejde med, men jeg overvejede bare at bruge brystfileten, for at have et stykke magert kød, og for ikke at få for mange bolde i luften til eksamen.

I forhold til garniture overvejer jeg lidt at flytte min æblekompot over til desserten, og så få nogle dampede grøntsager ind i hovedretten i stedet for.

Jeg får lige tjekket op- og kigget på veloutéen, og holder den op mod min a la creme.
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse

Kostplan: Ingen kostplan

Hvad er der nu galt med ris, kylling og broccoli? :D
Brugeravatar

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.20
- Squat: 4.70
- Dødløft: 9.80

Nu kender jeg ikke bedømmelseskriterierne for ernæringsassistenter, som kok tæller det meget at man kan bruge hele dyret, men det er jo ikke sikkert det betyder noget for jer. Veloutéen kræver selvfølgelig at du har en rimelig god hønsefond til rådighed. Synes det er en rigtig god idé at flytte æblekompotten til desserten, personligt tror jeg ikke den vil gøre noget godt for retten. Grøntsager er et meget bedre alternativ.
Argumentet for at beholde a la cremen er jo også at den bidrager til at højne kalorieindholdet når nu dit hovedemne er så magert. Det er jo ikke store mængder fløde, der reelt kommer på tallerkenen. Og så mager det jo pissegodt, især med et riv af citronskal og friskhakket bredbladet persille :D
Brugeravatar

Styrkeliste

Lyder som om du har nogle fantastiske opskrifter i ærmet til en bulk fase Betina!. Yum Yum ! :-D

Psico skrev:Lyder som om du har nogle fantastiske opskrifter i ærmet til en bulk fase Betina!. Yum Yum ! :-D

Du spørger bare hvis du mangler :D
Brugeravatar

Styrkeliste

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online