Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1251
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1248

Følg bodybuilding.dk på

Fedtforbrændings primusmotor?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hey..

På et cut eller en kur, hvor ens energiindtag er lavt, vil kroppen, som jeg har forstået det, forsøge at "spare" så meget som muligt på ressourcerne så der er til hårde tider? Og dette især som fedt, går jeg udfra.?

Er det muligt at fremme fedtforbrænding, så den energi kroppen vælger at bruge først og fremmest er fedt og ikke muskler osv..
F.eks. ved at tømme kulhydratdepoter, spise mere sundt fedt, lave sprint intervaller frem for lange steady state cardio sessions... what ever..?

Vil være fedt med gode råd og erfaringer, og gerne forklaringer hvis jeg har misforstået det helt!

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Nu er det noget tid siden jeg læste op på det, men som jeg husker det er hele ideen om "Starvation Mode" som det hedder, dvs. ideen om at kroppen går i et mode hvor den bygger fedt fordi du ligger for lavet i kalorie indtag, meget misforstået.

Det ville ikke give meget mening at kroppen forbrænder muskelmasse, som er lavere i energi indhold, i stedet for fedt som netop er beregnet til at blive forbrændt når man ikke indtager energi nok.

Starvation Mode skulle først indtræde under ekstreme forhold, og altså ikke fordi du ligger i et 500-1500 kcal underskud (selvom det også er alt for meget til de fleste mennesker).

Kroppen begynder heller ikke umotiveret at forbrænde muskelmasse - den gør det naturligvis på et tidspunkt, som man også ser ved anoreksikere, men man når ikke det punkt uden at være sygeligt underernæret. Når man kommer dertil er man ikke langt fra at kroppen også tærer på fedtet i organer og selve organ-vævet.

Hvis du presser kroppen, og har et fornuftigt kcal underskud, så vil kroppen, som jeg forstår det, ikke begynde at forbrænde muskelmasse over fedt. Der var en artikel om det som jeg vil prøve at se om jeg kan finde, så jeg lige har noget at bakke mine ideer op med. :p

K.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 80.00
- Dødløft: 130.00

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

ja, det lyder også fornuftigt i mine øre.. Og det ville være super hvis du kunne finde artiklen!

Nu var det måske også mere et spørgsmål, som jeg nok ikke fik spurgt helt klart om, hvordan man fremmer eller "speeder" fedtforbrændingen op. Mener at kroppen jo vil prøve at bruge så lidt som muligt, og ikke knalde alt fedtet af på en uge (selvom det ville være nice :) )

skal ikke kunne sige med de andre du nævner men du kan ihvertfald tvinge kroppen til at bruge fedt som energi på low carb diæter som atkins osv...men på disse vil jeg dog mene man også minsker sin muskel masse betydelig...jeg køre for tiden en variation der hedder ckd(cyckling keto diet) som er meget brugt i udlandet af folk som træner og som gerne vil cutte på low carb uden så meget mistet masse...synes ikke det er så udbredt herhjemme... yderst effektiv... det er dog ikke en længere varrig løsning men en fin booster at køre i 6-8 uger for et hurtigt vægt tab inden man hopper på fornuftig kosstplan med kcal underskud.
only the strong survive

Geografisk sted: esbjerg

Træner her: M/K Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00

Her er ihvertfald én artikel der refererer to meget kendte undersøgelser, blandt andet Minnesota Semi Starvation Experiment:
http://caloriecount.about.com/truth-sta ... de-ft28742

Den bakker ihvertfald delvis mit indlæg op. Kort fortalt:
Du vil altid miste fedt masse, selv på en "starvation diet", defineret som under halvdelen af dit hvile kalorie forbrug.
Hvis du er meget overvægtig vil du miste langt mere fedtmasse end hvis du har en lav fedtprocent til at starte med.

Dertil kommer at hvis du træner vægt træning vil kroppen have en tendens til at holde mere på muskelmassen, da de hormoner der frigives ved træning forhindrer kroppen i i så høj grad at forbrænde muskler.

Mht. at fremskynde forbrænding af fedt.
Du har grundlæggende kun én (okay, to hvis vi regner operation med...) måde at komme af med fedt - forbrænde det. Alternativt kan du undgå at tage fedtet på i første omgang.

Der er forskellige teknikker der påstår de øger din forbrænding, men udover de forskellige kemiske stoffer du kan tage (som jeg ikke vil anbefale, og dette er ihvertfald ikke forummet at diskutere dem), så har jeg grundlæggende ikke ret meget tiltro til dem.

Den bedste og mest sikre teknik er i mine øjne at øge din muskelmasse og forbruge mere energi gennem fysisk udfoldelses, naturligvis sammen med et nedsat kalorie indtag.
Større muskelmasse, udover at være et mål i sig selv for mange der træner, øger også din hvile forbrænding, hvilket vil sige du forbrænder flere kalorier døgnet rundt.

K.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 80.00
- Dødløft: 130.00

Logbog: Ingen logbog

Tak for linket.. Ja så langt er jeg med, omkring hormoner, muskelmasse osv.. Nu var det så are hvilke sportslige aktiviteter der i længden svare sig bedst.. Min teori er lidt, eksplosive udfoldelser som sprint osv, frem for steady state?

Tak for kommentarerne..

Du har helt ret m.h.t. intensiv cardiotræning (som godt kan være sprint intervaller, hvis bare pauserne er korte nok)

Denne artikel fra tmuscle.com understøtter dette og indeholder nogle udemærkede principper:

http://www.tmuscle.com/free_online_arti ... l_fat_loss

God fornøjelse.

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 135.00
- Dødløft: 175.00

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online