Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1718
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1716

Følg bodybuilding.dk på

For meget protein?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Sidder i disse tider og ligger ny kostplan for mig selv, og har et spørgsmål :)
Kan man få for meget protein? Altså er der en "grænse" hvor mere protein blot er unødvendigt og energien burde komme fra kulhydrat eller fedt?

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

anders078 skrev:Sidder i disse tider og ligger ny kostplan for mig selv, og har et spørgsmål :)
Kan man få for meget protein? Altså er der en "grænse" hvor mere protein blot er unødvendigt og energien burde komme fra kulhydrat eller fedt?
Der er i hvertfald en grænse for hvor meget protein din krop kan udnytte - omkring 1,5-1,8 g protein pr. kg. kropsvægt. Derefter benyttes proteinet udelukkende som energikilde. Her kan så diskuteres om ikke det er sundere at indtage gode kulhydrater og fedtsyrer i stedet for unødvendig protein - dette mener jeg i hvertfald at det er.

Logbog: Ingen logbog

1,5-1,8 lyder ikke af så meget. Hvor har du det fra? Jeg har selv hørt at 2-3g/kg krops vægt skulle være godt og jeg har da også haft rigtig god success med det...
No One Ever Really Dies

N*E*R*D skrev:1,5-1,8 lyder ikke af så meget. Hvor har du det fra? Jeg har selv hørt at 2-3g/kg krops vægt skulle være godt og jeg har da også haft rigtig god success med det...
Alle studier, som jeg kender til, har vist at et højere proteinindtag end før nævnt ikke giver bedre resultat uafhængigt af hvad det svarer til i energi. Det vil sige at hvis kulhydrat og fedt holdes konstant og proteinindtaget øges til over det kroppen kan udnytte, bruges proteinet som energi. Et øget indtag af energi har (til en vis grænse) en positiv effekt, men dette er uanset om energien kommer fra protein eller kulhydrat. Dette er en grund til at mange fejlagtigt tror at det hjælper med mere protein - det de har opnået skyldes reelt et større energiindtag. Husker endda at have set mindst et studie hvor man har testet om protein eller kulhydrat giver bedst effekt som ekstra energiindtag, når proteinbehovet var dækket, og her havde kulhydratgruppen faktisk bedst effekt.

Jeg vil nu hellere være på den sikre side, eftersom det ikke skader, og kulhydrater for jeg nu rigeligt af. Men umm den der test har jo ikke så meget med virkeligheden at gøre? Tror ikke der er så mange der skovler ned med protein uden også at tænke over at få nok kulhydrater og sundt fedt, og bare holder det konstant lavt - med mindre de cutter.

Det kommer nok bare af at jeg kan se hvad jeg laver virker, men nu har jeg heller ikke leget så meget med at sænke mængde af protein, så jeg kan self ikke sige om det sidste bare er spild. Men ved dog at min krop generelt forlanger en del før det ses.

Men jeg vil da ihvertfald overveje mit indtag fremover...Store mængder protein giver så'n en forbandet luft i maven anyway :mrgreen:
No One Ever Really Dies

N*E*R*D skrev:Jeg vil nu hellere være på den sikre side, eftersom det ikke skader, og kulhydrater for jeg nu rigeligt af. Men umm den der test har jo ikke så meget med virkeligheden at gøre? Tror ikke der er så mange der skovler ned med protein uden også at tænke over at få nok kulhydrater og sundt fedt, og bare holder det konstant lavt - med mindre de cutter.

Det kommer nok bare af at jeg kan se hvad jeg laver virker, men nu har jeg heller ikke leget så meget med at sænke mængde af protein, så jeg kan self ikke sige om det sidste bare er spild. Men ved dog at min krop generelt forlanger en del før det ses.

Men jeg vil da ihvertfald overveje mit indtag fremover...Store mængder protein giver så'n en forbandet luft i maven anyway :mrgreen:

ummmm... hvis du alligevel ikke hører efter hvad folk skriver til dig, hvorfor spørger du så?
Månedens skribent: November 2007
Redaktør

Reputation point: 55

Geografisk sted: Nørrebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00

incognito skrev:
N*E*R*D skrev:Jeg vil nu hellere være på den sikre side, eftersom det ikke skader, og kulhydrater for jeg nu rigeligt af. Men umm den der test har jo ikke så meget med virkeligheden at gøre? Tror ikke der er så mange der skovler ned med protein uden også at tænke over at få nok kulhydrater og sundt fedt, og bare holder det konstant lavt - med mindre de cutter.

ummmm... hvis du alligevel ikke hører efter hvad folk skriver til dig, hvorfor spørger du så?

Det organ som det kan gå ud over er nyren, men der skal meget store mængder til.
Du bliver nødtil at indtage lidt kulhydrat eftersom hjerne ene og alene "kører" på kulhydrat..

Offtopic: pis og lort - jeg hader når et langt indlæg lige forsvinder :cry:

Nå, det blir lidt kortere så.

Du misser pointen i mit indlæg. Jeg kan prøve med et eksempel.
Jens er 25 år og vejer 80 kg. Han er studerende og træner flere gange om ugen.
Hans proteinbehov sættes til 1,8 * 80, altså 144 gram (2448 kJ). Dette er nok for højt sat i forhold til det reelle behov, men pyt.
Energibehovet er omkring 12000 kJ.
Fedtindtaget sætter vi til 70 gram (2660 kJ).

Eksempel a) dækker han det resterende energibehov i kulhydrat, altså omkring 400 gram.

Eksempel b) indtager han 3 gram protein pr kg kropsvægt, altså 240 gram i stedet for 144 gram. Det resterende dækkes af kulhydrat, altså 300 gram i stedet for 400 gram.

Hvilket eksempel giver det største muskelgain?
Min pointe var at der ikke er nogen stor forskel og at eksempel a) måske endda opnår det bedste resultat.
(her er et enkelt studie -
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=12094125&ordinalpos=3&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

Hvilket eksempel er sundest?
Det kan diskuteres og vil især afhænge af typen af kulhydrater. Det er dog de færreste (med forstand på området) der vil sige at eksempel b) er sundest hvis der vælges fornuftige kulhydratholdige fødevarer.

SNF skrev:
incognito skrev:

Det organ som det kan gå ud over er nyren, men der skal meget store mængder til.
Du bliver nødtil at indtage lidt kulhydrat eftersom hjerne ene og alene "kører" på kulhydrat..

Det kan også gå udover dannelsen af knoglemasse, hvilket især kan have betydning for unge personer med et højt proteinindtag.

Ovenstående link er i øvrigt interessant i forhold til den generelle holdning at man max må indtage 500kcal over sit ligevægtsindtag for ikke at blive fed. Her indtages der knap 2000kcal over ligevægtsindtaget i otte uger. Vægten steg ca 3 kg og det var så godt som rent FFM.

Stubbe skrev:Ovenstående link er i øvrigt interessant i forhold til den generelle holdning at man max må indtage 500kcal over sit ligevægtsindtag for ikke at blive fed. Her indtages der knap 2000kcal over ligevægtsindtaget i otte uger. Vægten steg ca 3 kg og det var så godt som rent FFM.

Findes der flere undersøgelser, der kommer frem til det samme med hensyn til kalorieindtaget?
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2010

Reputation point: 573

Kostplan: Vis kostplan

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 58 gæster