Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1649
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1646

Følg bodybuilding.dk på

Forskel på kulhydrater

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej :)
Jeg har lige stået og lavet en græskarsuppe og kom til at tænke over forskellen på kulhydrater.
Jeg ved der er de hurtig-optagelige og de langsomt-optagelige fra fx fuldkornsprodukter.
Men hvad med kulhydraterne fra grøntsager? Er det ligegyldigt om man i aftenmåltidet får sine kulhydrater fra rugbrød eller grøntsager?
Min aftensmad består af 370 kcal + 250-300 g grønt.
De 370 kcal kommer primært fra protein (bønner, kikærter, yoghurt, fisk) og fedt. Men udover protein og fedt, vil jeg selvfølgelig gerne have nogle kulhydrater ind i kosten.
Tit fylder jeg de første 300 kcal med protein og fedt (primært), men de sidste 70 ofte er kulhydrat.
De 70 kcal - hvad har det af betydning om de kommer fra fx 2 store gulerødder eller 1 sk rugbrød?
Vil nemlig klart fortrække gulerødderne...

Det blev en lidt lang forklaring, men håber jeg fik min pointe udpenslet :roll:

Reputation point: 5

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Grønt er godt for fordøjelse, velbefindende og en masse andet. Desuden har det en høj mæthedsratio i forhold til den mængde kcal du reelt får. Du bør skelne mellem mikro- og makronutrienter. Hvis du undlader/skærer i grøntsagerne får du ikke dækket dit behov af vitaminer og mineraler. Her findes en liste over hvilke vitaminer og mineraler der findes og i hvilke fødevarer; http://www.bodylab.dk/hvilke-vitaminer- ... es-der.asp
Sigt efter 600+ grønt dagligt - du får det fremragende.

Reputation point: 185

Styrkeliste
- Bænkpres: 137.50
- Squat: 175.00
- Dødløft: 225.00

Kostplan: Ingen kostplan

Tak for svaret. Men mit spørgsmål var mere "omvendt"... Ifht om det er dumt at få "alle" sine kulhydrater fra grønt...

Reputation point: 5

Nanna480 skrev:Tak for svaret. Men mit spørgsmål var mere "omvendt"... Ifht om det er dumt at få "alle" sine kulhydrater fra grønt...

Det afhænger af kontekst. Skal du hurtigt få opfyldt din glycogen depoter er det ikke særligt smart, omvendt er du bare en almen motionist er det underordnet hvor du får dine kulhydrater fra. Spis en varieret kost med forskellige typer kulhydrater!

Reputation point: 20

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 220.00

I forhold til den plan du har postet, skal du ikke spekulere i om dit grønt skal erstattes med en anden kulhydratkilde. Spis du bare dine gulerødder. :)

Reputation point: 185

Styrkeliste
- Bænkpres: 137.50
- Squat: 175.00
- Dødløft: 225.00

Der er en del kostfibre i grønsager, som er kulhydrater du ikke nedbryder. Men det er der også i frø, kerner, linser, bønner osv.
Kostfibre er gode for bl.a. fordøjelsen.
Der skal en del flere grønsager til for at opfylde dit behov for kulhydrater end hvis du f.eks. fik dem fra brød eller lignende, men derudover burde der ikke være den store forskel.

Reputation point: 0

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 78 gæster