Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 57320 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er RamNeeda

Vores medlemmer har i alt skrevet 2039987 indlæg i 95521 emner

107 nye indlæg i dag


Online
I alt: 611
Medlemmer: 19
Skjulte: 2
Gæster: 590

Følg bodybuilding.dk på

Front squat - brækket kraveben

Udskriv emne


Diskussion af egne skader eller forhold omkring skader

Tilbage til Skader





Jeg er for nyligt begyndt at front squatte med VL greb og min erfaring taget i betragtning synes jeg egentlig at det går fint, stangen ligger stabilt og virker ikke til at være ved, at rulle ned, jeg kommer desuden godt i dybden med knæene pegende samme vej som mine fødder. Jeg brækkede for fem års tid siden mit kraveben som er helet fint, men der hvor det har været brækket er der en bule da det jo er groet sammen igen men kortere, altså der er et overlap. Indtil nu har dette ikke været et problem eller en gene, det har det i øvrigt aldrig, heller ikke når jeg vandrer med oppakning, laver andre løft mm. Nu har jeg så fået læsset lidt kilo på stangen og det er blevet til gene, stangen ligger lige oven på “samlingen” hvor bruddet var i sin tid. Nu gik det i dag men det var ubehageligt og når jeg er færdig med mit sæt er jeg sådan lidt febrilsk efter, at få racket stangen igen hvilket for det første ikke er rart og for det andet ikke er super sikkert da jeg så ikke er opmærksom på at racke ordentligt i den raske side. Nogen forslag til hvad man kan gøre for at udbedre? Jeg kunne forestille mig at et par mere fyldige skuldre ville aflaste kravebenet lidt, men de kommer jo ikke på én dag og jeg vil jo gerne forsætte med at front squatte.

På forhånd tak :)
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 548
Tilmeldt: 15. aug 2013, 19:39
Geografisk sted: Fyn
 
Træner her: Fitness Syd
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Der er ikke noget konkret svar på dit spørgsmål. Det eneste jeg kan læse mig til er, at du oplever ubehag når baren bliver tungere og ligger hen over kravebenet.

1) At stå med en udfordrende frontsquat BØR føles ubehageligt, og man BØR føle en portion angst for at få re-racket baren. Det er ikke en behagelig måde at balancere en tung vægt på, og der vil være en meget stejl og lang hærdning periode for de fleste.
2) Baren burde ikke ligge hen over kravebenet. Billeder tak.
3) Vi kan ikke se dit misformede kraveben. Vi kan heller ikke se bygningen af dine skuldre kontra højden på kraveben.
4) Det er en meget dårlig ide at tænke i nogen form for padding på frontsquat.
5) Har du forsøgt arme over kors?
6) Har du adgang til en axel, fatbar eller Safety Squat bar?
Brugeravatar
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 882
Tilmeldt: 3. sep 2013, 21:17
Geografisk sted: Aalborg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 235.00
- Dødløft: 280.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Almindelig ubehag var også forventet men idet, at stangen ligger oven på det tidligere brud er denne ubehag ret stor.
Padding vil jeg aldrig bevæge mig ud i, tror at kontakten med baren vil være noget nær ikke eksisterende.
Kørte krydsgreb til at starte med, men besluttede mig for at jeg lige så godt kunne lære VL greb med det samme i mens kiloene er lave. I forhold til at løse problemet har jeg dog ikke prøvet.
Har ikke adgang til nogen af delene desværre.
Her er billeder af kravebenet og det andet som ikke tidligere har været brækket. Jeg kan godt få taget billeder hvor baren ligger på i løbet af ugen. Jeg har prøvet at rykke baren tættere på halsen (kan næsten ikke lade sig gøre, den har allerede let kontakt med luftrøret), har også prøvet at rykke den længere væk, men så ligger den slet ikke i hak.

Tidligere brækket
Billede

Ikke tidligere brækket
Billede

Billede
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 548
Tilmeldt: 15. aug 2013, 19:39
Geografisk sted: Fyn
 
Træner her: Fitness Syd
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Dine kraveben sidder godt nok også temmelig højt og godt ude. Nogle gange kan noget rent fysiologisk godt være en konkret hindring man må arbejde udenom. Du kunne måske prøve at simulere en øgning i dine skuldres tykkelse ved at tape en -meget tynd- padding på, ud foran dine skuldre. Det skal være mindre end lidt, en halv cm max. Ud over det kan du virkelig ikke gøre meget andet end at tage skridt mod at dulme kravebenet mod høj tryk belastning.
Brugeravatar
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 882
Tilmeldt: 3. sep 2013, 21:17
Geografisk sted: Aalborg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 235.00
- Dødløft: 280.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Hvad kunne denne paddning være?
Jeg må tage den med ro og håbe, at det bliver bedre - man kan næsten se på det øverste billede at blodsprængningerne fra stangen er lige oven på samlingen
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 548
Tilmeldt: 15. aug 2013, 19:39
Geografisk sted: Fyn
 
Træner her: Fitness Syd
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Nu er det jo på ingen måde meningen, at stangen skal hvile på dit kraveben. Om det en en umulighed pga. din skade er ikke til at sige uden at have set din rack position.
Er det tilfældet at du lægger stangen forkert, så kan løsningen blot være korrekt placering. Ligger stangen derimod rigtigt, og kravebenet simpelthen kommer i vejen pga dets afvigelse fra normalen, så ville jeg personligt kassere øvelsen og lave noget andet. Så kan man evt. lave et revisit, når man har fået mere masse på forskuldrene.

Af og til må man bare lægge sin stadighed fra sig og indse, at nogle ting kan man bare ikke.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar
 
Reputation point: 502
 
Indlæg: 6155
Tilmeldt: 30. sep 2007, 23:04
Geografisk sted: Svendborg
 
Træner her: Performance Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Det er heller ikke fordi, at den kun hviler på kravebenet, men det aftager da en betragtelig del af vægten.
Jeg må prøve mig lidt frem, evt. få skudt et par billeder og få et review af dem, fin betragtning med at forkaste øvelsen, om ikke andet indtil at, jeg har fået mere masse på øvre bryst samt skuldre til at aflaste lidt..

EDIT
Har lige siddet og set et par videoer med til hvordan stangen skal ligge, bla. metoden hvor man unracker stangen med strakte arme for, at få en fornemmelse af hvor stangen ligger korrekt. Her kommer jeg så i tanke om, at jeg i bunden af mit squat måske taber albuerne lidt i forhold til resten af øvelsen. Det bevirker vel, at min forskulder falder lidt sammen og så lægger vægten sig over på kravebenet :-k
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 548
Tilmeldt: 15. aug 2013, 19:39
Geografisk sted: Fyn
 
Træner her: Fitness Syd
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



WHY Y NO BACK SQUAT? HIGHBAR?
Brugeravatar
 
Reputation point: 200
 
Indlæg: 1827
Tilmeldt: 11. apr 2009, 15:50
Geografisk sted: Vesterbro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 9.00
- Squat: 18.00
- Dødløft: 27.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Du kan tage et viskestykke og klippe det til, sådan du har 2 tilpas lige strimler af i skulderbredde og ens størrelse, der udgør ens tykkelse når de vikles tæt om baren. Du kan tage bred tape med til at fastgøre i begge ender. Du kan evt. lave dem en længde meget større end du regner med skal bruges, tage en saks med, og klip en cm eller 2 af gangen, indtil du finder det som er tolerablet for at udføre en workset, men som stadig gør ondt. Når det så bliver mindre sensitivt senere, kunne du klippe endnu lidt mere af.
Bare lige husk det ikke skal være en krykke. Det skal stadig klemme på dit kraveben (hvis du har den korrekte front rack position), så du med tiden mister følingen.
Brugeravatar
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 882
Tilmeldt: 3. sep 2013, 21:17
Geografisk sted: Aalborg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 235.00
- Dødløft: 280.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Kaas95 skrev:i bunden af mit squat måske taber albuerne lidt i forhold til resten af øvelsen. Det bevirker vel, at min forskulder falder lidt sammen og så lægger vægten sig over på kravebenet :-k

I så fald kan man vælge at placere øvelsen som 3. eller 4. øvelser, hvor udmattelsen er trådt ind i en sådan grad, at vægten nemmere kontrolleres og formen holdes imens det stadig er udfordrende for dine forlår.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar
 
Reputation point: 502
 
Indlæg: 6155
Tilmeldt: 30. sep 2007, 23:04
Geografisk sted: Svendborg
 
Træner her: Performance Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Kidd skrev:WHY Y NO BACK SQUAT? HIGHBAR?


Fordi at jeg lige nu har lyst til at front squatte.

Beingofglass skrev:Viskestykke


Ingen dårlig idé, det vil jeg helt sikkert overveje hvis ikke, at jeg kan få det til at fungere :)

Pind skrev:I så fald kan man vælge at placere øvelsen som 3. eller 4. øvelser, hvor udmattelsen er trådt ind i en sådan grad, at vægten nemmere kontrolleres og formen holdes imens det stadig er udfordrende for dine forlår.


Pt. køres øvelsen som nr. 3 hvis det er i forhold til rækkefølgen du mener. Jeg kører et fullbody program der har fokus på kropsvægtsøvelser, dog med dødløft og squats som de eneste vægtstangsøvelser, så det er min eneste benøvelse, hvorfor jeg ikke tror at udmattelsen bliver stor nok til at jeg kan holde vægten nede og stadig få noget ud af øvelsen.
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 548
Tilmeldt: 15. aug 2013, 19:39
Geografisk sted: Fyn
 
Træner her: Fitness Syd
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tilbage til Skader




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster