Jeg må indrømme, at jeg efterhånden mange gange har påbegyndt træningen og sidenhen faldet fra igen. Jeg tror det skyldes at jeg - selvfølgelig - langt fra starter ud på samme niveau som jeg i sin tid stoppede med den regelmæssige træning, og derfor mister motivationen. Jeg vil dog endnu engang prøve, da jeg nu er temmelig flov over min krop, da jeg nu ligner den almene dansker. Jeg har flere spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med. Programmet ser således ud:
Mandag
Back squat
Konventionel dødløft
Dumbbell incline bænkpres
Pullups
Yates rows
Facepulls
Dips
Dumbbell skulderpres
Lateral raises
Cable crunches
Sidebends
Standing calf raises
Onsdag
Back squat
Barbell bænkpres
Chin-ups
Dumbbell rows
Facepulls
Dips
Dumbbell skulderpres
Lateral raises
Cable crunches
Sidebends
Standing calf raises
Fredag
Back squat
Konventionel dødløft
Dumbbell incline bænkpres
Pullups
Yates rows
Facepulls
Dips
Dumbbell skulderpres
Lateral raises
Cable crunches
Sidebends
Standing calf raises
Det er måske relevant med lidt data om mig, før spørgsmålene kommer?
Alder: 23 år
Højde: 173 cm
Træningserfaring: 2 år (efterfulgt af en længere pause på omkring 2 år)
Spørgsmål 1
Jeg synes antallet af øvelser ser meget overvældende ud. Hvad er jeres mening? Jeg beder jer ikke at sige "Ja, det er for mange", fordi jeg umiddelbart tænker sådan, men spørger om I synes det virkelig er for mange eller kunne være passende. Det skal nævnes at den første periode vil bestå af tre sæt med forholdvis mange repititioner (op mod 12 per øvelser). Hvis der skal fjernes øvelser, i så fald hvilke? Facepulls, calf raises?
Spørgsmål 2
Da jeg ikke har trænet i lang tid tænker jeg på at køre med forholdsvis højt antal repetitioner per øvelse. Umiddelbart tænkte jeg at køre en periode på fire uger, hvor jeg startede på 12 repetitioner per øvelse den første uge, herefter 10 repetitioner i anden uge, så 8 repetitioner i tredje uge og i den sidste uge slutte af med mere specifikke repetitioner for hver enkelt øvelse - eksempelvis 5 repetitioner i dødløft, mens andre øvelser forbliver på 8 repetitioner. Formålet er egentlig blot tilvænning af sener, ligamenter og dets lige, da jeg formodentlig hurtigt vil have en større styrke i muskulaturen i forhold til sener og ligamenter. Herefter vil jeg fortsætte med samme opbygning som i fjerde uge. Lyder det som en fornuftig tilgang? Jeg vil nok køre en del lavere i starten end jeg kan, for at få helt styr på teknikken igen.
Spørgsmål 3
Jeg ved det er en dødssynd herinde! Men mine ben er generelt for store i forhold til resten af min krop. Jeg er ikke bange for at træne squat, men da jeg ønsker at benene skal passe til overkroppen, så er mit spørgsmål, hvordan skal jeg håndtere dette? Skal jeg træne back squat to gange om ugen i stedet for tre - i så fald hvilke dage, da jeg som bekendt har fjernet dødløft fra onsdagen. Hvor mange sæt og reps skal jeg benytte. Jeg vil helst ikke øge mine bens vækst synderligt, men på den anden side, så vil jeg nok heller ikke først starte på squat efter et halvt års træning? Men kan godt leve med det, hvis det er smartest.
Spørgsmål 4
Hvor store pauser har I imellem jeres enkelte sæt? Jeg har nok en tendens til at trække tiden længere end godt er, så bør jeg sigte efter omkring tre-fem minutter til de tre store og nøjes med to minutter til de resterende øvelser?
Jeg håber, at I vil kommentere et eller flere af spørgsmålene, så jeg til sidst er klar på at komme i gang med træningen igen. På forhånd tak.
- Hippokrates