Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 842
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 840

Følg bodybuilding.dk på

"Gammel" nybegynder..kostdilemma

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej alle,

Jeg er ny herinde, så tage godt mod mig :)

Lidt baggrundshistorie om mig selv. Jeg er 47 år gammel, og er lige startet med at træne igen efter mere end 20 års pause. Hold da op hvor er der sket meget inden for BB-området på den tid. Synes det er fantastisk at se hvor seriøse og fornuftige I unge mennesker går til sagen. Da jeg trænede førhen havde jeg i starten en god fremgang 59kg -> 75kg på ca. 2 år (er 173 cm høj...eller lav om I vil :) ). Efter da gik min fremgang i stå, og jeg kan godt se ved at læse herinde, at jeg dengang lavede mange fejl. For dårlig kost, for useriøs træning og i dårlig stil...dengang tænkte man ikke så meget på opspænd i BP o.l.
I den mellemliggende tid har jeg dog ikke forholdt mig passiv. Jeg har både cyklet og løbet meget, og i marts i år løb jeg min første ½ maraton på under 1:50 (hvilket er ok for en gut på min alder). Jeg vejede dengang 74 kg, men har under en efterfølgende sygdom (grundet medicin taget næsten 10 kg på (og det er bestemt ikke muskler). Har smidt et par af disse kg, og vejer nu ca. 82 kg (har dog under den sidste måneds BB-træning taget en smule muskelmasse på, men ikke meget. Jeg ved godt, at man ikke både kan tage på, og tabe sig samtidigt (altså tabe fedt, og gaine muskelmasse). Jeg har dog ikke "råd" til at tage for meget ekstra fedt på under et bulk-forløb (min fedt% er i forvejen på 24,1 :verysad: ). Men er jo også godt klar over, at jo mere muskelmasse man har, jo lettere vil det efterfølgende være at forbrænde fedt. Jeg er derfor kommet frem til, at det optimale for mig må være at gaine så meget lean muskelmasse som muligt med et så lavt kalorieoverskud som muligt.
Mine stats er følgende:

alder: 47 Højde:173 vægt: 82 Ligevægtsindtag:2689 Program:fullbody (3 gange pr. uge)

Jeg træner ikke ben p.t., og ved godt mange af jer vil sige, at det skal jeg, men jeg løber 2 gange pr. uge (tilsammen ca. 20 km), og dyrker spinning 2 gange pr. uge, så p.t. er der ikke plads til bentræning, og mon ikke også jeg får en del bentræning alligevel.

Grunden til den megen cardiotræning er, at jeg går meget op i at være i god form. Har p.t. en hvilepuls på under 40, og ønsker også at beholde denne gode form. Vil gerne senere stadig kunne løbe ½ maraton. Mit ligevægtsindtag er naturligvis sat efter dette høje aktivitetsniveau.

Jeg indtager protein shakes morgen og aften, og drikker under træingen Nutramino Amino. Jeg laver ikke en decideret kostplan, men holder dagen igennem øje med mit indtag v.hj.a. Shape-up app’en til Iphone. Derved sikrer jeg, at jeg rammer ovenstående mål.

Mit egentlige spørgsmål er. Hvis jeg eksempelvis sætter mit daglige kalorieindtag til 2800, fordelt på 25% protein, 25% fedt og 50% kulhydrater, så burde jeg vel tage muskelmasse på stille og roligt uden at øge min fedt% væsentlig, eller ????

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Forestil dig din restitutionsevne som point. Du har 100 point.
Hvis du bruger 50 af dem på at løbe har du kun 50 tilbage til din resterende træning. Spiser du rigeligt kan du muligvis forhøje antallet af point en smule, men ikke uendeligt.

Den træning du laver nu er ikke "bentræning" og kan sagtens effektiviseres. En ugentlig løbetur på 7-8km og en ugentlig omgang korte intervaller (på bakker). That's it.
Supplér med tung bentræning.
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

Logbog: Vis logbog

Tak for hurtigt svar. Jeps er helt med på, at løbetræning og spinning ikke tæller som bentræning i BB- og styrketrænings sammenhænge. Føler også lidt jeg sætter mig mellem 2 stole, og kan sagtens følge din "restitutionspoint" metafor. Hvis jeg har forstået dig ret, er det du siger, at bruger jeg al min energi på cardio bliver der intet tilbage til muskelopbygning..... :afraid:

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog

Mjah.

Alt og intet er store ord, men hvis du bruger "størstedelen" og "meget begrænset" i stedet passer det nok bedre.
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

Logbog: Vis logbog

Tilbage til Begynder forum