Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 918
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 916

Følg bodybuilding.dk på

Går jeg glip af masse?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Nu har jeg trænet i en måned med mit 5x5 fullbody, og kan allerede se resultater. Men jeg bliver nød til at smide noget fedt nu, for det er der simpelthen for meget af. Så mens jeg er på cut, skal jeg så bare fortsætte med mit program, med min egen progression?
For først og fremmest vil jeg gerne forsøge at blive stærkere under cuting, men også kæmpe for at opretholde den smule masse jeg har fået.

Så kommer mit sjove spørgsmål:
Jeg vil vel gå glip af muskelmasse under cut. Vil jeg have sværere ved at tage masse på, når jeg starter op på bulk igen, fordi jeg har brugt mine begyndergains op under cuting, hvor jeg sandsynligvis ikke har fået det optimale ud af dem?

Et andet spørgsmål: Efter den ene måneds træning, har jeg gået i 10 dage uden at træne fordi jeg har været syg, og ikke kunne bestemme mig for om jeg skulle tabe mig eller tage masse på. Det kalder man vist en tidlig dekonditionering. Men kan jeg have tabt masse i den periode? Det ser ikke sådan ud når jeg kigger på mig selv.
Jeg har læst at man skulle være stærkere efter en dekonditionering, pga at musklerne har fået lov at restituere fuldt ud. Er det rigtigt?

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Hvis du ikke har opbygget så meget muskelmasse, så er ideen i at cutte ikke tilstedeværende, da der ikke vil være så meget muskelmasse at fremvise..

Du skal ikke være bange for at "miste" dine gains, men hvis du er begynder, så vil jeg foreslå dig at bulke videre i noget tid medmindre din fedtprocent er way off - hvordan ligger den og har du evt. et billede?

De 10 dage du har holdt fri fungerer fint som dekonditionering og du kan starte på ca. 70% og alligevel vokse af det - måske ned til 60% endda.. Hvis du har spist ordenligt, så skal du ikke være bange for at have mistet masse, men sådan er det under alle omstændigheder - kosten er VIGTIGT!

Efter fx 10 dages dekonditionering vil musklerne være restituerede og du kan derfor ikke løfte samme vægte som lige inden du påbegyndte din dekonditionering.. Du tænker højst sandsynligt på deload, hvor man tager 2-3 lette træninger, som resulterer i at kroppen superkompenserer for den akkumulerede træthed, der har samlet sig i kroppen det sidste stykke tid - derefter kan man fx maxe og vil sandssynligvis være en smule stærkere end uden deload..
Brugeravatar

Moderator

Reputation point: 55

Geografisk sted: København

Træner her: Tårnby Styrkeløfter Klub
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 302.50
- Dødløft: 292.50

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Biiver skrev:Hvis du ikke har opbygget så meget muskelmasse, så er ideen i at cutte ikke tilstedeværende, da der ikke vil være så meget muskelmasse at fremvise..

Du skal ikke være bange for at "miste" dine gains, men hvis du er begynder, så vil jeg foreslå dig at bulke videre i noget tid medmindre din fedtprocent er way off - hvordan ligger den og har du evt. et billede?

De 10 dage du har holdt fri fungerer fint som dekonditionering og du kan starte på ca. 70% og alligevel vokse af det - måske ned til 60% endda.. Hvis du har spist ordenligt, så skal du ikke være bange for at have mistet masse, men sådan er det under alle omstændigheder - kosten er VIGTIGT!

Efter fx 10 dages dekonditionering vil musklerne være restituerede og du kan derfor ikke løfte samme vægte som lige inden du påbegyndte din dekonditionering.. Du tænker højst sandsynligt på deload, hvor man tager 2-3 lette træninger, som resulterer i at kroppen superkompenserer for den akkumulerede træthed, der har samlet sig i kroppen det sidste stykke tid - derefter kan man fx maxe og vil sandssynligvis være en smule stærkere end uden deload..

Jeg ved det lyder skørt at cutte, men jeg kan bare ikke være tilfreds med mig selv, med den mængde fedt jeg har. Jeg har dog ikke fået målt min fedtprocent.

Jeg skal faktisk træne i aften for første gang efter dekonditionering. Så jeg skal lige være helt sikker på at jeg har forstået dig rigtigt:) Du siger at jeg kan starte op på 60-70% - det er vel af den vægt jeg sidst har løftet?

Jeg prøver lige at fixe et billede..

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Start blødt ud efter dekonditioneringen og øg vægten stille og roligt som ugerne går..

Hvis man gør det mere systematisk som fx jeg selv gør, så tester jeg min 5RM (hvor mange kg man max kan tage 5 gentagelser med) og udregner derefter 70%, som jeg træner med i første uge, 75% til anden uge osv..
Der er rigtig mange måder at gøre det på og det er primært en smagssag hvad man bedst kan lide og mange muligheder er gode..
Brugeravatar

Moderator

Reputation point: 55

Geografisk sted: København

Træner her: Tårnby Styrkeløfter Klub
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 302.50
- Dødløft: 292.50

Logbog: Vis logbog