Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69140 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JamesSyday

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049985 indlæg i 100487 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 3421
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 3418

Følg bodybuilding.dk på

Glutamin !?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Det eneste jeg ved om Glutamin er, at det er en amino syre, afhjælper muselømhed og opbygger muskelvæv.

Er der nogle der kan fortælle mig mere om Glutamin og er det værd at bruge penge på osv.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Fredericia

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

glutamin er et ok produkt men alt for dyrt... man skal have mange gram for at det rykker, og det kommer hurtigt til at koste en formue....

brug noget protein istedet
The Genetic Freak!!
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 120.00

Du kan ikke købe det rent i butikkerne... (Jeg har selv været nede i matas og spørge) ! Det er ulovligt i ren køb... Du kan købe nogle gainer med det i... Men den er hvis heller ikke helt godkendt ! Den hedder MASS ! Jeg er selv på den lige nu der er 3750 kalo. pr 100 g. Det tager man mega godt på af ! Prøv det hvis du er tynd det virker sku ! :lol:

Logbog: Ingen logbog

Der er glutamin i det meste proteinpulver, og det er normalt forekommende i mælk.

Der er med garanti ikke 3750kcal i noget som helst. Hvad er det du mener?
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)
Kostplan: Vis kostplan

smed mon ikke det er kilojule.....
The Genetic Freak!!
Brugeravatar

Styrkeliste

Det ville stadig give i omegnen af 900kcal, dvs rent fedt!

Madsen, hvad mener du?
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Tak for svarene.

Så det er bare et produkt, som erstattes af proteinpulver i stedet?
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia

smed kan nu sagtens passe se :

http://www.bodyman.dk/shop/default.asp? ... ductid=362

Jacob: hvis man vil have glutamin ville jeg bare bruge designer protein efter træning også alm protein på de andre tidspunkter!
The Genetic Freak!!
Brugeravatar

Styrkeliste

Nej det passer ! Jeg er 100 % sikker.. men det er ikke pr. 100 gram.. Men per. gang man tager det (334) ! Sorry ! Men den er god nok Smeden !

Jeps, du snakker om servering, og jeg snakker om 100g. Det er jo ligegyldigt.
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Glutamin er en amino-syre. Som alle ved, indeholder protein 4 kalorier pr g, altså vil der være 400 kal i 100g glutamin.

Glutamin skulle efter sigende nedsætte DOMS (ømhed), hjælpe på immunsystemet og fordøjelsen og virke anabolt.
Problemet med L-glutamin (de to mest udbredte former for glutamin er L-(ligner kreatin) og peptide (brunt klumpet pulver der lugter og smager nastyt)) er, at whey og L-glutamin bliver optaget på samme måde, men whey får præference. Derfor vil det meste af glutamin taget med whey ikke blive brugt = spildte penge. Dette kan undgås ved, at tage det alene, på tom mave og med mindst 30 minutter på hver side inden man spiser noget andet. Peptide formen af glutamin benytter andre optagelsesmetoder og konkurrerer derfor ikke med whey.

Man får mest nytte ud af glutamin når man cutter. Ens immunforsvar forsvar bliver svækket ved kalorieunderskud og man restituerer ikke så hurtigt. Her kan man tydeligt mærke en forskel; personligt fjerner jeg en dag eller to på DOMS og jeg er yderst sjældent syg.

Man ville nok ikke få så meget ud af det når man bulker, da glutamin som sådan ikke virker anabolt, men mere anti-katabolsk...altså samme funktion som kulhydrater (firkantet sagt :) ). Og dem får man nok af når man bulker. Samme gælder for immunforsvaret og ømhed; her sørger kalorieoverskuddet for samme ting.

Og ja, man skal tage ret meget af det for at det virker, men jeg ville ikke undvære det på en cutting-cycle. På træningsdage tager jeg 3x8 g AM/PW/PM og ellers tager jeg 2x8 g AM/PM.

Problemet med L-glutamin (de to mest udbredte former for glutamin er L-(ligner kreatin) og peptide (brunt klumpet pulver der lugter og smager nastyt)) er, at whey og L-glutamin bliver optaget på samme måde, men whey får præference. Derfor vil det meste af glutamin taget med whey ikke blive brugt = spildte penge. Dette kan undgås ved, at tage det alene, på tom mave og med mindst 30 minutter på hver side inden man spiser noget andet. Peptide formen af glutamin benytter andre optagelsesmetoder og konkurrerer derfor ikke med whey.

1) alle naturlige aminosyrer er af L-form.
2) kreatin og glutamin ligner ikke hinanden.
3) glutamin er en aminosyre og du kan derfor ikke sammenligne det med whey, som er et protein, og iøvrigt indeholder rigelige mængder glutamin.
4) peptid betyder en kort kæde af aminosyrer.

Man får mest nytte ud af glutamin når man cutter. Ens immunforsvar forsvar bliver svækket ved kalorieunderskud og man restituerer ikke så hurtigt. Her kan man tydeligt mærke en forskel; personligt fjerner jeg en dag eller to på DOMS og jeg er yderst sjældent syg.
Det kan du have ret i.

Man ville nok ikke få så meget ud af det når man bulker, da glutamin som sådan ikke virker anabolt, men mere anti-katabolsk...altså samme funktion som kulhydrater (firkantet sagt ). Og dem får man nok af når man bulker. Samme gælder for immunforsvaret og ømhed; her sørger kalorieoverskuddet for samme ting.
Situationen er den, at hård træning og kropsligt stres dræner glutamindepoterne og det derfor kan være en god ide at supplere.

Tilsidst vil jeg minde om at whey, som det meste proteinpulver består af, indeholder rigeligt glutamin, og er en langt bedre investering end rent glutamin
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

1) alle naturlige aminosyrer er af L-form.
Ja....jeg har ikke sagt noget andet

2) kreatin og glutamin ligner ikke hinanden.
Kreatin og glutamin ligner hinanden, i og med, at de begge er et hvidt pulver. Korrekt, de fungerer ikke på samme måde og gør langt fra de samme ting, men det var heller ikke det jeg sagde.

3) glutamin er en aminosyre og du kan derfor ikke sammenligne det med whey, som er et protein, og iøvrigt indeholder rigelige mængder glutamin.
Jeg sammenligner heller ikke whey og glutamin. Og som sagt, man får ikke så meget ud af glutaminen i proteinen i forhold til at tage glutaminen for sig selv. Men hvis man tager glutaminen i peptide form, optager man den via nogle andre mekanismer, der IKKE konkurrerer med whey og derfor kan man godt tage det sammen whey.

Situationen er den, at hård træning og kropsligt stress dræner glutamindepoterne og det derfor kan være en god ide at supplere.
Det kan du have ret i, men personligt ville jeg ikke gøre det og i stedet købe mere protein for pengene ;)

Tilsidst vil jeg minde om at whey, som det meste proteinpulver består af, indeholder rigeligt glutamin, og er en langt bedre investering end rent glutamin
Ja, der er masser af glutamin i whey (der er vist en 4-5g i ONs 100% whey pr serving), men det nytter ikke noget, hvis man ikke får nytten af den. Men jeg er fuldt ud enig med dig i, at whey er en langt bedre investering end glutamin....hvis man bulker...og ikke ved hvordan man skal tage glutaminen. Men personligt ville jeg ikke undvære den mens jeg cuttede. Jeg har haft større nytte af l-glutaminen, end hvis jeg bare tog en ekstra shake om dagen.

2) my bad, troede du mente kemisk

3) hvorfor skulle man ikke det? Begge dele bliver enzymatisk hydrolyseret og derefter optaget, og jeg ser ingen grund til at kroppen skulle smide ting ud på den måde.
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Smeden skrev:3) hvorfor skulle man ikke det? Begge dele bliver enzymatisk hydrolyseret og derefter optaget, og jeg ser ingen grund til at kroppen skulle smide ting ud på den måde.

Jeg ville umiddelbart tro, at man ville have problemer med at optage nok glutamin til at få den ønskede virkning. Min egen erfaring siger, at man skal high-dose det for at se en effekt. Selv tager jeg 25 gram glutamin supplementalt og det svarer til at tage 6 shakes om dagen. Når man smider en shake i kroppen, giver man den 25 gram amino-syrer at gnaske på og glutamin får ikke præference. Derfor regner jeg ikke med, at man optager alt den glutamin, der er i en shake....men nu har jeg heller ikke en kandidat grad i bio-kemi, så jeg kan ikke sige det med sikkerhed :D

Men humlen af det hele er nok, at man skal have så store doser af glutamin, at det ikke kan svare sig at få det gennem whey. Om man så i det hele taget ville kunne optage det, er som sagt en anden sag :)

Kroppen smider ikke ting ud på den måde, blot fordi der er mere af noget andet.

Men ja, mener man at der er behov for meget glutamin, kan det nok ikke betale sig at få det gennem whey.
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Men vi kan godt blive enige om, at nogen amino-syrer fungerer bedst alene? Det inkluderer BCAA, arginin og jo til dels kreatin (ved godt det er behandlede aminoer...men stadigvæk principielt :)).....og også glutamin. Det er jo nogle effekter du ikke får ved bare at indtage whey.

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster