Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69650 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1560
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1558

Følg bodybuilding.dk på

glutamine hvorfor

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej jeg dyrker klatring på 2 år, og har cirka 4-5 trænings pas på en uge.

Som klatre er det utrolig vigtigt ikke at være for tung, være god til at løfte egen kropsvægt og selvfølgelig vigtigst af alt ha en god teknik.

Jeg har overvejet at supplerer min kost med Glutamin, er det en god ide? jeg må indrømme at jeg er på helt bar bund.

Jeg synes at kunne læse at det kan forebygge skader og sænke restituerings tiden. Det lyder jo helt fint.

Hvad er Bivirkningerne? og kan i/du anbefalde et produkt en side som er god at købe fra tilmed.

Mvh
M

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

mimame skrev:Jeg har overvejet at supplerer min kost med Glutamin, er det en god ide? jeg må indrømme at jeg er på helt bar bund.

Nej, det er en dårlig ide. Der er mange andre kosttilskud som du derimod ville kunne have gavn af.
Aldrig træt af at leve i skyggen?
Brugeravatar

Træner her: Lillerød Vægtløfter Klub

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

som fx hvad :P

Der er meget ringe evidens for effekten af glutamine. Desuden er det en af de aminosyrer som lettest oxideres.

Vil du have fat i aminosyrer så er BCAA er bedre bud:
http://www.news.bodylab.dk/artikler/348 ... aminosyrer
It's time to kick ass and chew bubblegum - but I'm all out of bubblegum!
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 90.00
- Dødløft: 135.00

Galleri: Vis galleri (3)

Glutamin har ikke vist sig effektivt i BB-sammenhænge, så brug pengene på noget andet :)
Brugeravatar

Glutamin har sin berettigelse hvis du er meget syg eller har et svækket immunforsvar. Ellers not so much.
Brugeravatar

Reputation point: 1285

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00

Galleri: Vis galleri (30)

L-Glutamin er en efterspurgt aminosyre i kroppen. Det bruges af fordøjelsessystemet og hjælper til at forstærke immunsystemet. 60 % af de frie aminosyrer der findes i skeletmuskulaturen er L-Glutamin. L-Glutamin spiller desuden en vigtig rolle i L-Glutamin metabolismen, og det lader til at være et meget vigtigt kosttilskud for bodybuildere og dermed personer der ønsker at opbygge muskler. Som tilskud lader det til at modvirke muskelnedbrydning, da et tilskud af forhindrer kroppen i at “stjæle” L-Glutamin fra musklerne efter intens træning.

Studier viser at efter intens træning er indholdet af L-Glutamin i kroppen reduceret med op til 50 %. Eftersom kroppen bruger L-Glutamin som brændstof til immunsystemet har studier vist at brugen af L-Glutamin tilskud kan minimere nedbrydningen af muskelvæv og forbedre protein metabolismen.

Dets evne til at restituere og genopfriske kroppen ses af det faktum at L-Glutamin bruges på hospitaler til patienter der har været udsat for svære skader, herunder brandsårspatienter.

L-Glutamin evner også at “forstørre” muskelcellerne. Dette er blevet bevist i adskillige forsøg.

Der er ikke foretaget forsøg med L-Glutamin på personer der træner. Men der er foretaget forsøg der viser at et indtag af L-Glutamin på bare 2 gram, forøgede indholdet af væksthormon (HGH) i blodet med op til 400 %.
Hvem har brug for glutamin
Bodybuildere, styrkeatleter og andre sportsfolk kan i særdeleshed have gavn af L-Glutamin. Disse personer bruger store mængder af L-Glutamin under træning. Bodybuildere er absolut ikke de eneste der vil have gavn af et tilskud af L-Glutamin. Det har vist sig at personer der dyrker udholdenhedsidræt som cykling og løb, har gavnlig effekt af at indtage L-Glutamin samt kulhydrater umiddelbart efter træning. Mindre tilvækst af muskelmasse kan være et mangelsymptom. Muskelnedbrydning kan finde sted hvis kroppen “stjæler” L-Glutamin fra musklerne til andre opgaver såsom kvælstoftransport eller opretholdelse af immunforsvaret.

coop skrev:L-Glutamin er en efterspurgt aminosyre i kroppen. Det bruges af fordøjelsessystemet og hjælper til at forstærke immunsystemet. 60 % af de frie aminosyrer der findes i skeletmuskulaturen er L-Glutamin. L-Glutamin spiller desuden en vigtig rolle i L-Glutamin metabolismen, og det lader til at være et meget vigtigt kosttilskud for bodybuildere og dermed personer der ønsker at opbygge muskler. Som tilskud lader det til at modvirke muskelnedbrydning, da et tilskud af forhindrer kroppen i at “stjæle” L-Glutamin fra musklerne efter intens træning.

Studier viser at efter intens træning er indholdet af L-Glutamin i kroppen reduceret med op til 50 %. Eftersom kroppen bruger L-Glutamin som brændstof til immunsystemet har studier vist at brugen af L-Glutamin tilskud kan minimere nedbrydningen af muskelvæv og forbedre protein metabolismen.

Dets evne til at restituere og genopfriske kroppen ses af det faktum at L-Glutamin bruges på hospitaler til patienter der har været udsat for svære skader, herunder brandsårspatienter.

L-Glutamin evner også at “forstørre” muskelcellerne. Dette er blevet bevist i adskillige forsøg.

Der er ikke foretaget forsøg med L-Glutamin på personer der træner. Men der er foretaget forsøg der viser at et indtag af L-Glutamin på bare 2 gram, forøgede indholdet af væksthormon (HGH) i blodet med op til 400 %.
Hvem har brug for glutamin
Bodybuildere, styrkeatleter og andre sportsfolk kan i særdeleshed have gavn af L-Glutamin. Disse personer bruger store mængder af L-Glutamin under træning. Bodybuildere er absolut ikke de eneste der vil have gavn af et tilskud af L-Glutamin. Det har vist sig at personer der dyrker udholdenhedsidræt som cykling og løb, har gavnlig effekt af at indtage L-Glutamin samt kulhydrater umiddelbart efter træning. Mindre tilvækst af muskelmasse kan være et mangelsymptom. Muskelnedbrydning kan finde sted hvis kroppen “stjæler” L-Glutamin fra musklerne til andre opgaver såsom kvælstoftransport eller opretholdelse af immunforsvaret.

Sjovt nok sakset fra Be-strong hvor det ikke er en neutral analyse, men led i en salgstale for netop glutamin. De har ret i mange af deres påstande, men glemmer det faktum at glutamin findes i massive mængder i almindelige fødevarer herunder almindeligt proteinpulver. Der er intet belæg for at selvstændigt indtag af yderligere glutamin har nogen "ekstra" effekt på træningsudbyttet. Glutamin er et bodybuilding levn fra for 15 år siden hvor man ikke vidste bedre. Be-strong er bare med til at holde fast i denne old-school myte.
Brugeravatar

Reputation point: 1285

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00

Galleri: Vis galleri (30)

mimame skrev:som fx hvad :P

Kreatin, Beta Alanin, Citrulline Malate - for blot at nævne et par stykker.
Brugeravatar

Jeg har været på Kretin før, men problemet er lidt at kreatin binder en masse vand til kroppen. Er det ikke rigtigt?

Det blir hurtigt en ulempe når du kæmper mod din egen kropsvægt

mimame skrev:Jeg har været på Kretin før, men problemet er lidt at kreatin binder en masse vand til kroppen. Er det ikke rigtigt?

Det blir hurtigt en ulempe når du kæmper mod din egen kropsvægt

Kreatin binder væske ja. I hvilket omfang vil formentlig være individuelt, og for den almindeligt trænende, er det ligemeget. Jeg kan godt set for mig, at det kan være et problem for dig og din sport. Hvorvidt det positive som kreatin medføre, overvægter den marginale vægtøgning, må være op til dig at vurdere.

Beta Alanin skal, i modsætning til Kreatin, ikke køres cyklisk, men konstant. Det binder ikke væske. Et fornuftigt indtag vil være mellem 2-4 g. pr dag (altså ikke nødvendigvis i samme portion). Et argument for at vælge en lavere dose er, som det tidligere har været oppe på boardet, at man ikke kender dette produkts indflydelse på lang sigt.

Citrulline Malate er et mindre kendt, men stadig rigtig godt supplement. Det er betragteligt dyrere end de andre. En af mine venner er blevet anbefalet - af to, inden for området, fornuftige personer, her fra boardet - at benytte et forholdsvis høj doses pr dag - 6-8 g. 30 min. inden træning - hvilket er mere end hvad (min benyttede) leverandør anbefaler. Produktet har, som navnet antyder, at smag af citrus, der fungerer fint sammen med neutral whey.
Brugeravatar

Hvis du har styr på kosten (regner også stærkt med at du bruger en form for Protein supp), burde du ihvertfald få nok glutamine, da der masser af fødevare der har meget glutamine og de andre essentielle aminosyrer, så er personligt imod at tage aminosyre fordi det er unødvendigt, fordi som tidligere nævnt er proteiner jo opbygget af aminosyrer. Så det bliver lidt ikea agtigt at skulle samle lortet istedet for at købe det allerede samlet. If that somehow makes sense :D
Don't let fatique make you a coward

Træner her: Fitness World Slotsarkaderne

tak for hjælpen til alle !

Tilbage til Kost & kosttilskud