Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1862
Medlemmer: 4
Skjulte: 0
Gæster: 1858

Følg bodybuilding.dk på

Havregrød - Go or no go?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej alle sammen.
Nu har jeg diskuteret det samme emne frem og tilbage med stort set alle mennesker som jeg omgåes (trænede som utrænede) - og nu er det vidst på tide at spørger nogen der har lige mere forstand på tingene, da ingen jeg har mødt kan komme frem til en nogenlunde enighed :-)

Mit spørgsmål er meget simpelt - er min portion havregrød (beskrevet nedenunder) sund/fornuftig spise som morgenmad/frokost efter træning?
Det skal her nævnes at jeg starter hver morgen med 30-55 minutters hård konditionstræning (med en gennemsnitspuls på ca. 160). Samt jeg styrketræner efterfølgende. Efter mit træningspas (nogen gange før) spiser jeg så denne grød, som er beskrevet nedenunder. Grøden mætter mig, og jeg kan holde kroppen kørende rigtig længe efterfølgende uden at føle trang til slik, sult eller mangel på energi. Jeg er 100% klar over at grøden ikke ligger i den kalorielette ende - men er det ellers en fornuftig morgenmad i jeres øjne? Jeg kan nemlig ikke selv se så meget negativt ved den. Den har gode kalorier, godt med kostfibre og fedt, en god mængde af proteiner og en masse kulhydrater til at få kroppen sparket i gang. Dog hør jeg rigtig mange fortælle mig, at det er en usund morgenmad jeg indtager.

Min portion havregrød består af:
- i selve grøden: 1 dl grødmix (5 forskellige grove typer af havre)
- i selve grøden: 2,5 dl skummetmælk
- i selve grøden: 25 g vanillie whey proteinpulver fra bodylap - den mest almindelige type (7 g fedt pr. 100 g)
- i selve grøden: 2 spsk. mixede frø (chia, hør, græska etc.)
- i selve grøden: 5-10 rosiner
- Topping: 1 stk. hakket mørkt chokolade (80%)

Med hensyn til at kigge på min kost generelt set, kan jeg da lige opstille en lille kostplan over en almindelig dag, så i kan kigge på den ved interesse:

"Morgenmad" inden træning kl. ca 7:30: Smoothie (1 dl skummetmælk, 1 banan, 4 frosne jordbær, 1 presset appelsin) + preworkout shake
Morgenmad efter træning kl. ca 10:30: Grød (den som er beskrevet ovenover)

Middagssnack: protein shake + 250 ml. skummetmælk (Bodylap, 30 g, chrispy cookie)

Frokost: 1 håndfuld optøede ærter eller edamame bønner + 2 gulerødder i stænger + 2 skiver ristet rugbrød m. kylling og mager ost + protein-iskaffe (1 dl mælk, 1 banan, 25 g. chokolade protein-pulver fra LinusPro + 2 tsk instant kaffe). Denne frokost kan på travle dage blive erstattet af en portion grød magen til den om morgenen.

Aftensmad: Grønsager, kød (typisk kylling, fisk eller oksekød) og en skrive groft flute.

Aftensnack: 150-200 g neutral skyr m. appelsinsaft og 1 stk. hakket mørkt chokolade (80%) - eller en mini portion morgengrød (hvis jeg eksempelvis har lagt min cardio op ad eftermiddagen og derfor er ekstra sulten hele aftenen, eller hvis jeg har en sød tand der snakker)

Træningshilsner fra Pernille S.
Sidst rettet af Pernillestamm 15. sep 2015, 16:47, rettet i alt 1 gang.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Det er en fin grød.

Det giver ikke mening at kigge på det ene måltid isolereret set.
... My CNS is a neural net processor; a learning computer...

Billede

...there is a time in every one’s life when you must clench your teeth together and your fate only depends on your determination.
Brugeravatar

Reputation point: 415

Geografisk sted: Aarhus

Træner her: Ultimate Gym
Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Aarhus Athlet Klub

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00

Logbog: Vis logbog

Pernillestamm skrev:Hej alle sammen.
Nu har jeg diskuteret det samme emne frem og tilbage med stort set alle mennesker som jeg omgåes (trænede som utrænede) - og nu er det vidst på tide at spørger nogen der har lige mere forstand på tingene, da ingen jeg har mødt kan komme frem til en nogenlunde enighed :-)

Mit spørgsmål er meget simpelt - er min portion havregrød (beskrevet nedenunder) sund/fornuftig spise som morgenmad/frokost efter træning?
Det skal her nævnes at jeg starter hver morgen med 30-55 minutters hård konditionstræning (med en gennemsnitspuls på ca. 160). Samt jeg styrketræner efterfølgende. Efter mit træningspas (nogen gange før) spiser jeg så denne grød, som er beskrevet nedenunder. Grøden mætter mig, og jeg kan holde kroppen kørende rigtig længe efterfølgende uden at føle trang til slik, sult eller mangel på energi. Jeg er 100% klar over at grøden ikke ligger i den kalorielette ende - men er det ellers en fornuftig morgenmad i jeres øjne? Jeg kan nemlig ikke selv se så meget negativt ved den. Den har gode kalorier, godt med kostfibre og fedt, en god mængde af proteiner og en masse kulhydrater til at få kroppen sparket i gang. Dog hør jeg rigtig mange fortælle mig, at det er en usund morgenmad jeg indtager.

Min portion havregrød består af:
- i selve grøden: 1 dl grødmix (5 forskellige grove typer af havre)
- i selve grøden: 2,5 dl skummetmælk
- i selve grøden: 25 g vanillie whey proteinpulver fra bodylap - den mest almindelige type (7 g fedt pr. 100 g)
- i selve grøden: 2 spsk. mixede frø (chia, hør, græska etc.)
- i selve grøden: 5-10 rosiner
- Topping: 1 stk. hakket mørkt chokolade (80%)

Træningshilsner fra Pernille S.

Det er en super god og næringsfuld morgenmad. Dem der har postuleret at den er usund, skal læse omkring det mest basale indenfor kost.

Som dwellengers skriver, er det mere interessant at kigge på dit overordnede indtag.
50% fact + 50% magic = 100% results

Reputation point: 60

Styrkeliste
- Bænkpres: 200.00
- Squat: 10.00
- Dødløft: 10.00

Kostplan: Ingen kostplan

Havregryn er en glimrende mad - grød eller ej. Enhver der siger noget andet, er uden for rækkevidde og højest sandsynligt slap oven i købet.
Brugeravatar

Reputation point: 200

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 190.00

Nøddesmør og andre spreads så som nutella smager kanon i grød.

Reputation point: 140

Hej alle og mange tak for svar! :-)

Med hensyn til at kigge på min kost generelt set, kan jeg da lige opstille en lille kostplan over en almindelig dag, så i kan kigge på den ved interesse:

"Morgenmad" inden træning kl. ca 7:30: Smoothie (1 dl skummetmælk, 1 banan, 4 frosne jordbær, 1 presset appelsin) + preworkout shake

Middagssnack: protein shake + 250 ml. skummetmælk (Bodylap, 30 g, chrispy cookie)

Frokost: 1 håndfuld optøede ærter eller edamame bønner + 2 gulerødder i stænger + 2 skiver ristet rugbrød m. kylling og mager ost + protein-iskaffe (1 dl mælk, 1 banan, 25 g. chokolade protein-pulver fra LinusPro + 2 tsk instant kaffe). Denne frokost kan på travle dage blive erstattet af en portion grød magen til den om morgenen.

Aftensmad: Grønsager, kød (typisk kylling, fisk eller oksekød) og en skrive groft flute.

Aftensnack: 150-200 g neutral skyr m. appelsinsaft og 1 stk. hakket mørkt chokolade (80%) - eller en mini portion morgengrød (hvis jeg eksempelvis har lagt min cardio op ad eftermiddagen og derfor er ekstra sulten hele aftenen, eller hvis jeg har en sød tand der snakker)

Pernillestamm skrev:Hej alle og mange tak for svar! :-)

Det ser fint ud, har du styr på fordelingen af K, P og F, samt det samlede kalorieindtag?

Personligt ville jeg foretrække noget mere sund fedt (nødder, avocado, frø) og lidt mere animalsk fedt (fed fisk, cuvette, lam) og fed ost, samt skære lidt i whey indtaget - du får sikkert protein nok. Vær ikke bange for fedtkilder - det har høj sundhedsværdi.

Billede

...there is a time in every one’s life when you must clench your teeth together and your fate only depends on your determination.
Brugeravatar

Aarhus Athlet Klub

Styrkeliste

Jeg har længe haft et problem med at få det helt rigtige indtag, når det kommer til den perfekte fordeling af kulhydrater, proteiner og fedt.
Det største problem er, som du også godt kan se, at jeg får for lidt fedt i flere afskygninger. Det kan muligvis skyldes at jeg er en smule fedtforstrækket, og en smule i tvivl om hvornår på dagen jeg skal indtage f.eks. avokado og nødder. Men jeg vil bestemt prøve at tænke mere over det, og eventuelt bytte nogle af whey-måltiderne ud med f.eks. en avokadomad og lidt nødder. :-)

Man skal helt basalt set være uinformeret eller direkte ignorant for at kalde havregrød af den kaliber usund.

For inaktive, stillesiddende gennemsnitlige mennesker er det muligvis mange kalorier på en gang - men det gør jo ikke retten usund. For de fleste mennesker ville sådan en portion være en meget stærk start på dagen.
When in doubt, remove shirt, flex, repeat.
Brugeravatar

Reputation point: 130

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 180.00

Pernillestamm skrev:Jeg har længe haft et problem med at få det helt rigtige indtag, når det kommer til den perfekte fordeling af kulhydrater, proteiner og fedt.
Det største problem er, som du også godt kan se, at jeg får for lidt fedt i flere afskygninger. Det kan muligvis skyldes at jeg er en smule fedtforstrækket, og en smule i tvivl om hvornår på dagen jeg skal indtage f.eks. avokado og nødder. Men jeg vil bestemt prøve at tænke mere over det, og eventuelt bytte nogle af whey-måltiderne ud med f.eks. en avokadomad og lidt nødder. :-)

Fedt gør dig ikke fed. Kulhydrater gør dig ikke fed. Proteiner gør dig ikke slank. Det ved du givetvis allerede. Sørg for at få en fornuftig mængde fedt - din krop skal bruge det for at fungere, og du gør bare dig selv en bjørnetjeneste ved ikke at spise fedt nok.

Der er i øvrigt ikke en "perfekt" fordeling af makronutrienter. Personligt gik jeg helt op på næsten 50 % fedt om dagen - efter råd fra en bb'er med langt mere erfaring, som kendte min træning og kost - og tabte 2 cm om taljen (færre kulhydrater = mindre væske? Hvad ved jeg, det virkede). Den optimale fordeling kan ændre sig, alt efter hvad man arbejder på.

Det er for alle andre end de få, der træner op til et stævne, fuldstændig ligegyldigt, hvornår de forskellige fødevarer indtages. Hvis man forbereder sig til scenen, og har ligget i kcal-underskud længe og har cuttet kulhydrater langt ned, kan timing af kulhydrat være nødvendigt for ikke at gå sukkerkold i løbet ad dagen (der er sikkert andre grunde, som jeg ikke kender til), men ellers ikke*.

*øhm garanteret også, hvis man bruger insulin
Brugeravatar

Reputation point: 200

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 190.00

Pernillestamm skrev:Jeg har længe haft et problem med at få det helt rigtige indtag, når det kommer til den perfekte fordeling af kulhydrater, proteiner og fedt.

Det var lidt det der kan tydes ud af dine indlæg :)
Hytteost, avocado og lidt mandler er en god aftensnack. Smid nødder i grøden - og spis peanutbutter med æble. Et par skiver cheddar eller øko fløde havarti er lækkert ved siden af kødet om aftenen. Og masser af æg!

Billede

Brugeravatar

Aarhus Athlet Klub

Styrkeliste

Jeg kan ikke se noget galt i din havregrød. Særlig da du sætter ekstra protein i. Jeg spiser selv havregryn da det er billigt og nemt. Jeg er dog gået bort fra at spise havregryn som grød men bager boller i stedet. De er nemme at have med som madpakke. Jeg bruger havregryn, protein pulver i, knuste hørfrø, "HUSK" loppefrøskaller og salt.

Når der er nogen der siger havrgrød er skidt så kunne det skyldes at mange diet strategier går ud på at skære kulhydraterne meget ned og nogle fraråder helt at man spiser gryn.

Personlig spiser jeg protein/fedt for det meste, men lægger kulhydrater indover, inden træning/arbejde.

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 36 gæster