Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1868
Medlemmer: 4
Skjulte: 0
Gæster: 1864

Følg bodybuilding.dk på

Hørfrøolie kan opbruge din n-3-kvote

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej.

1. ERNÆRINGSRÅDET:

Min overskrift er: "Udos Choice kan opbruge din n-3-kvote". Udos Choice, "Nutridan Omega 3" og hørfrøolie indeholder nemlig store mængder n-3-fedtsyrer. Men det betyder ikke, at disse 3 olier nødvendigvis er dårlige. F.eks indtager jeg selv hørfrøolie, da den vestlige kost kan indeholde for mange n-6-fedtsyrer i forhold til n-3. Så min overskrift betyder blot, at man ikke skal frådse med disse olier. Det vil jeg gerne prøve at begrunde.

Ernæringsrådet har udgivet den spændende rapport "En faglig vurdering af den "omvendte" kostpyramide" i 2005. På side 63 står der, at fler/poly-umættet fedt bør udgøre 5-10 E% (Energiprocent).

2. PETER MARCKMANN:

Peter Marckmann er medforfatter til denne rapport. Jeg skrev derfor nogle spørgsmål, som han har svaret på. Jeg har fået lov til at sætte hans svar ind i dette debat-forum. Han er speciallæge i intern medicin, dr.med og tidligere lektor ved Institut for Human Ernæring på KVL-Landbohøjskolen. Her i 2005 har han arbejdet som 1.reservelæge på Herlev sygehus.

Først vil jeg dog lige nævne, at Peter Marckmann ikke er et "orakel". Andre fagfolk kan være uenige med ham.

PETER MARCKMANNS SVAR ER:

"Tak for din mail. Rapportens fedtanbefalinger skulle gerne svare helt til NNA.

Loftet på 10 energi% PUFA har været anbefalet gennem mange år af
forsigtighedsgrunde med følgende argumentation:

1. Man kender ingen befolkninger, som har levet med højere indtagelse af PUFA (idet jeg skriver dette kommer jeg i tvivl om eskimoerne i virkeligheden ikke fik over 10E% fra n-3 PUFA, men har ikke lige mulighed for at tjekke det nu),

2. Med stigende PUFA indtagelse er der teoretisk fare for oxidationsskader med kræft m.v. til følge.

Man kan godt efter anbefalingerne spise 7 E% n-3 PUFA i form af fx ALA,
men det vil være svært at lave en realistisk kost, som samtidig giver et
total-PUFA under 10 E%. Generelt mener man iøvrigt at n-6 bør dominere
over n-3 i forholdet 1:3-8, og med 7E% fra ALA vil du ende med en kost som har forholdet 2-3:1 i stedet for. Jeg tror en sådan kost ville være
uhensigtmæssig mht eicosanoid-metabolisme og nedsat oxidationsresistens af lipoproteinerne.

Det er rigtigt, som du foreslår, at ALA kan omdannes til EPA og DHA i
kroppen. Som tommelfingerregel siger man at 10 g ALA svarer til 1 g
EPA/DHA.

Og høj indtagelse af n-3 PUFA ser ud til at være forbundet med et øget
antal hjerneblødninger (grønlandske observationer)".

SIDEN HAR PETER MARCKMANN TILFØJET:

"Tak for positiv respons. Du må godt citere mig, dog måske med den korrektion i sidste sætning at kun meget høj indtagelse af marine n-3 PUFA ser ud til at være forbundet med øget antal hjerneblødninger".

PETER MARCKMANN HAR SENDT MIG EN TREJDE MAIL:

"ALA er en essentiel n-3 fedtsyre, som vi roligt kan indtage i en mængde
svarende til 2-3 energi% (5-10 gram dagligt). Hvis indtagelsen bliver
betydelig større og samtidig overstiger n-6 PUFA indtagelsen kunne man godt blive bekymret for den langsigtede effekt. Dels fordi balancen i
produktionen af hormonlignende stoffer afledt af n-3 og n-6 PUFA vil blive
ændret markant, men også fordi ALA er en kemisk mere ustabil fedtsyre end n-6 PUFA og dermed måske vil kunne inducere iltningsskader i vævene. Jeg synes derfor raske mennesker bør undlade at spise meget mere end 2-3 energi% ALA. Det kan ikke udelukkes at man ved visse sygdomstilstande kunne have glæde af en højere indtagelse af ALA, men der findes begrænset med viden herom" .

CITAT SLUT.

Til mit spørgsmål om, at hørfrøolie relativ nemt kan opbruge n-3-kvoten hos en person, der spiser under 10.000 kj, svarer han: "Ja, det må man sige. Hørfrøolie (= linolie) skal ikke drikkes i spandevis".

3. KONKLUSION:

Hvis man skal følge den gruppe af fagfolk, som Ernæringsrådet tilhører, bør de fler/poly-umættede fedtsyrer højst udgøre 10 E% (Energiprocent). Og ifølge svaret fra Peter Marckmann bør der mindst være 3 gange så meget n-6 som n-3. Det vil sige, at n-3 kun kan udgøre 2-3 E%. For fysisk inaktive personer, der bruger under 10.000 kj i energi, vil 2-3 E% n-3-fedtsyrer udgøre en relativ lille kvote, som hørfrøolie og andre n-3-rige olier relativt nemt kan opbruge.
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Smørhul

Projekt Smørhul har ingen økonomiske interesser. Jeg har ikke forstand på ernæring til ældre, børn, kvinder og mænd eller folk, der dyrker "intens" sport.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Er det bare mig, men syntes igen du skaber problemer omkring noget som ikke er et problem (det samme er gældende for dine inlæg om jern i vitamin piller). Ingen drikker/bruger hørfrøolie i spandevis - Så der er ingen problem ! Heller ikke ved normal brug af Udo´s choice

Hvorfor hele tiden disse skræk kampagner ????????????
Brugeravatar

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Hej jbh0007. :wink:

Jeg synes ikke, at jeg udfører skræmmekampagner. Hverken m.h.t. jern og heller ikke m.h.t. n-3-fedtsyrer.

M.h.t. "Udos Choice", "Nutridan Omega 3" og hørfrøolie, skriver jeg i starten af mit sidste indlæg, at olierne ikke nødvendigvis er dårlige - og at jeg selv tager hørfrøolie.

Det eneste, som jeg gør opmærksom på, er, at indtaget - som alt andet - kan overdrives. Også her gælder alt med måde.

Hos fysisk inaktive personer, der er på mindre end 10.000 kj i energi, skal der faktisk ikke ret meget til, førend at n-3-kvoten er opbrugt. Med andre ord er det ikke kun et teoretisk problem, hvor personer drikker i "spandevis". Det kan ske relativt let i virkelighedens verden. Så jeg synes, at det er skudt helt ved siden af ved at kalde mit indlæg for en skræmmekampagne. Det vil jeg gerne begrunde.

Hvis vi følger læge Peter Marckmanns retningslinier, skal vi have 3-8 gange flere n-6-fedtsyrer end n-3. Han mener, at et passende n-3-indhold kan være på 2-3 E% (Energiprocent).

Hos en person på 10.000 kj vil det svare til ca. 2-300 KJ. Det svarer til ca. 5-8 gram n-3-fedtsyrer.

Ifølge varedeklarationen på flasken er der ca. 13,5 gram n-3-fedtsyrer i 30 ml af Udos Choice. Ved personen på 10.000 kj svarer det til ca. 5 E%. Så ene og alene ved at bruge 30 ml Udos Choice får denne person ca. 5 E% n-3-fedtsyrer.

Personen får også lidt n-3-fedtsyrer fra den øvrige kost - og måske tager han fiskeolie-kapsler. Så han ender måske på 6 E% n-3-fedtsyrer.

Ved fysisk inaktive personer, der bruger mindre end 10.000 Kj, vil det være lidt mere end 6 E%.

Jeg kan ikke huske, om hørfrøolie indeholder mere n-3 end Udos Choice. Hvis nogle hørfrø-produkter indeholder mere n-3 end Udos Choice, vil personen kunne ende på mere end 6 E% n-3-fedtsyrer.

Alle fagfolk er ikke enige med læge Peter Marckmann. Så det er muligt, at hans 2-3 E% er for lavt sat. Men her får personen 6 E%. Der er altså rimelig langt fra Peter Marckmanns 2-3 E% og op til 6 E%. Ja, faktisk er mængden dobbelt så stor.

Det er muligt, at det ikke er farligt. Men det er - ifølge læge Peter Marckmann - ihvertfald ikke optimalt.

Så nej. Jeg synes ikke, at jeg udfører skræmmekampagner. Jeg mener, at faren for at opbruge sin n-3-kvote er reel og ikke blot teoretisk. Det er et problem, som fysisk inaktive personer, der bruger mindre end 10.000 kj, kan støde ind i.

Derfor synes jeg,at du ser alt for let på tingene.

Heldigvis er de fleste folk i disse debat-fora/forummer vel fysisk aktive. Derved spiser de måske en kost med mere end 10.000 KJ. Dette vil jo give en større n-3-kvote. Så disse personer kan tillade sig mere Udos Choice end fysisk inaktive personer.

Som jeg har skrevet i andre tråde, synes jeg, at man bør lægge grunden/bunden med ren rapsolie eller produkter, der indeholder uhærdet rapsolie. "Becel Flydende"-margarine har en god fedtsyre-sammensætning, men jeg kender endnu ikke kvaliteten af dette produkt. Alt efter behov og overbevisning kan man så supplere med hørfrøolie og/eller fiskeolie.

God weekend.
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Smørhul

Projekt Smørhul har ingen økonomiske interesser. Jeg har ikke forstand på ernæring til ældre, børn, kvinder og mænd eller folk, der dyrker "intens" sport.

Jeg kender da mange som ligger på mre end de 5-10% og det er ik nødvendigvis et problem? Faktisk har mange folk gode erfaringer med det...
Brugeravatar

Geografisk sted: Esbjerg

Styrkeliste
- Bænkpres: 145.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 190.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Hej Going Big.:wink:

Først vil jeg nævne, at jeg ikke har forstand på ernæring til mennesker, der dyrker "intens" sport.

Du skriver: "Jeg kender da mange som ligger på mre end de 5-10% og det er ik nødvendigvis et problem? Faktisk har mange folk gode erfaringer med det...".

Mit spørgsmål er: Hvordan kan du vide det? At 5-10 E% n-3-fedtsyrer ikke giver negative symptomer / synlige bivirkninger på kortere sigt, er ikke det samme som at det ikke kan give symptomer på lang sigt.

Læge Peter Marckmann er ikke et orakel. Andre fagfolk kan være uenige med ham. Han nævner som sagt 2-3 E% n-3-fedtsyrer. Du nævner 5-10 E%; det vil sige langt, langt mere. Muligvis har Peter Marckmann ikke ret, men at gå op på 5-10 E% mener jeg er utrolig risikablet af de grunde, som Peter Marckmann nævner. Derfor synes jeg, at du tager alt for let på tingene.
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Smørhul

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 34 gæster