Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 933
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 930

Følg bodybuilding.dk på

Hovedposition i squat og dødløft

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hvilken hovedposition mener i, er den optimale til squat og dødløft?

Jeg har søgt rundt omkring, observeret diverse videoer fra elite powerlifters til stærkmænd, og har ikke fundet nogen lighed mellem nogen af deres dødløft/Squat forme.

Candito har lavet denne video omkring emnet:

Den stemmer dog ikke overens med Paul Haackers artikel omkring hovedposition:
apropos.php?page=6

Candito kommer dog slet ikke ind på emnet, vedrørende at skulle trække hagen ind, for at optimere rygsøjlens position, og forbedre musklernes arbejdsevne. Så der er muligvis noget han har overset der. Hvad tænker i omkring emnet?

Reputation point: 20

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Der er lavet en del videoer af mobilitetstrænere, der viser komparative tests af, hvordan stærke mænd mister styrke i en given situation, hvis de ikke har neutral nakkeposition. Jeg har senest set en, hvor K-starr laver en test. Der findes også en med en tysk mobilitetstræner, hvis navn jeg har glemt. Når det er sagt, siger de begge også, at mange godt kan løfte tungt, selvom nakken ikke er neutral, men det kræver store nakkemuskler.

Jeg vil mene, at man skal holde sin nakke neutral, men kigge op, så laver man et slags torque. Det kræver lidt træning ikke at kigge præcis der, hvor ens nakke lægger op til, at man kigger.

En vigtig detalje i denne diskussion er, at mange glemmer, at jo mere oprejst man er i sit squat, jo mere ligeud bør man kigge for at holde sin nakke neutral. Candito er/var forholdsvist oprejst i sit squat i 2013, hvor videoen er lavet, så det er naturligt, at han ikke kigger ned af.
Brugeravatar

Reputation point: 455

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster