Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1729
Medlemmer: 1
Skjulte: 0
Gæster: 1728

Følg bodybuilding.dk på

Hvor lille et kalorieoverskud må man have?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hejsa..

Hvor lille et kalorieoverskud må man have, når man opbygger muskelmasse? Der står i en artikkel inde på denne side, at et kalorieoverskud mellem 250-500 kalorier vil være passende for de fleste. Er 300 kalorier i overskud så optimalt, hvis man vil opbygge optimal muskelmasse, samtidig med at man ikke tager så meget fedt på? Jeg er interesseret i at finde ud af, hvor lille ens kalorieoverskud må være??

Vil gerne høre gerne en masse bud på det, altså hvad det skal ligge på for, at opbygge optimal muskelmasse, samtidig med, at man begrænser det at tage alt for meget unødvendig fedt på!

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Det er individuelt hvad det optimale kcal. indtag lige præcis skal være. Ligger du dig for lavt risikrer du dog, at det bliver endnu sværere at opbygge muskelmasse end det i forvejen er.

Bedst råd: Prøv dig frem.
-- Smerte er svaghed der forlader kroppen --
Proteinpulver kreatin weight gainer
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 140.00

Kostplan: Vis kostplan

Mig bekendt kan du i princippet nøjes med et overskud på 1 kalorie, men idet at det praktisk talt vil være næsten umuligt at være så nøjagtig er det bedre at skyde lidt over målet.
Brugeravatar

Geografisk sted: København

Styrkeliste
- Dødløft: 170.00

Logbog: Vis logbog

hehe... Men så ville det osse tage 7500 dage om at tage 1 kg på :)

Jeg plejer at ha et overskud på 500-750 kcal... og det virker fint... :wink:

Men husk lige at man jo osse forbrænder lidt under træningen, så der skal jo flere kcal til end hvis ligevægtsindtaget var lavet på en dagen uden træning og omvendt...
Abraham Lincoln
»Hellere være tavs og blive antaget for et fjols end åbne munden og udelukke enhver tvivl.«
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 170.00

Haurum skrev:Mig bekendt kan du i princippet nøjes med et overskud på 1 kalorie, men idet at det praktisk talt vil være næsten umuligt at være så nøjagtig er det bedre at skyde lidt over målet.

1 kalorie er langt fra nok. De muskelopbyggende processer er rent energimæssigt en ret dyr bekostning. 1 kalorie vil ikke gøre den store forskel. Men om 400 kalorier er nok, eller om 600 kalorier er nok, er en ret ligegyldig og kedelig diskussion, da man alligevel aldrig vil kunne ramme det så præcist.

Det vigtigste parameter, må være om man tager på eller ej. Tager man ikke regelmæssigt på, så er der noget galt. Sværere behøver det ikke at være. Det er fint nok at have et kaloriemæssigt udgangspunkt, så man har styr på det, når der skal skæres eller øges i kalorieindtaget. Men at begynde at kalkulere med eksakte kalorieunderskud og kalorieoverskud er et projekt der er dømt til at mislykkes. Og jo tættere man forsøger at ligge sig op at sit vedligeholdelsesindtag, jo dårligere bliver ens resultater, og risikoen for at der slet ikke sker noget som helst stiger drastisk.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Okay.. Men mener du så, at det i princippet er ligemeget, hvor meget man tager på eller hvad? Det kan jeg ikke tro, at det kan være. Det vil vel være for naivt udelukkende at fokusere på vægten, og dermed stille sig tilfreds med at vægten bare stiger. Man må vel kunne sige til sig selv, hvornår det er for lidt, og for meget. Det er sådan set det jeg leder efter at finde. Og du har skrevet før i en af dine indlæg til en, at han ikke bør være bange for at tage meget fedt på, da et lille kalorieoverskud stort set vil resultere i rå muskelopbyning. Dette er jeg selvfølgelig interesseret i. Og det kræver heller ikke meget fantasi til at forestille sig, at hvis man f.eks kan tage ca. mellem 800-1000 gram muskelmasse på om måneden som nybegynder, så er det en dårlig ide at tage 2 kg på om måneden, da lidt over 1 kg vil blive lagret som fedt. Jeg ved, at man er interesseret i at være i kalorieoverskud så meget så muligt stort set hele dagen på ethvert tidspunkt, men denne fremgangsmåde kan vel også blive opfyldt, hvis man bare sørger for at dele måltiderne i 6-7 stykker, istedet for at indtage 3 store måltider.

Og så lige et spørgsmål til: Skal man veje f.eks oksekøden råt, inden man steger det for at måle nærringsindholdet? Har nemlig hørt, at kødet mister en del fedt og væske under stegningen!

Nej, selvfølgelig er det ikke lige meget hvor meget du tager på. Hvis du æder uhæmmet, og kun interessere dig for at vægten stiger, så risikerer du at ende op med en totalt uacceptabel fedtprocent, og kampen for at tabe fedtet kan i værste fald betyde at du ender op med mindre muskelmasse end da du startede.

Jeg snakker ikke om at bulke uhæmmet. Men hvis du ikke engang har taget ½ kg på efter 1 måneds tid, så kræver det jo ikke en sindssygt stor IQ at regne ud, at du har spist for lidt. Med en vægtstigning på omkring ½ kg i måneden, så ender du op med at være omkring 6 kg tungere på 1 år. Du kan ikke øge din rå muskelmasse med 6 kg på 1 år, men en overvejende del af den masse vil være muskelmasse, og fedt øgningen vil være så minimal at den er let at komme af med igen.
Redaktør

Styrkeliste

Okay. Men hvis jeg så bare starter på 300 kalorier i overskud, vil du så ikke mene, at dét er fornuftigt? Men den artikkel, jeg har læst herinde siger mellem 250-500 i overskud, og det er der, jeg har svært ved at finde ud af, hvad der optimalt? Jeg har sågar læst et indlæg på MOL, som siger, at man sagtens køre en zigzag diæt. Deres begrundelse for det er, at de mener, at muskler kun opbygger(nu må du ikke hænge mig op på tallet), men kun ca. 37 timer efter den er blevet stimuleret, altså efter ens træningspas. Derfor mener de, at man ligeså godt kan køre på et lille kalorieunderskud, da man så reducere sin fedtprocent, fordi ca. 60% af muskelmassen opbygges 37 timer efter træningspasset. Ved ikke om det passer, men det er der én, som har fundet den artikkel på MOL. Jeg vil bare gerne have et tal at gå ud fra. Jeg har lavet 4-5 kostplane med 300 kalorier i overskud, fordi jeg synes det praktisk er så let at cutte bagefter så. Det er jo i princippet hamrende let bare at pille nogle kalorier ud af sine kostplane, istedet for man skal til at lave en ny igen. Ligesom Smeden jo har demonstreret med sin artikkel om kost fra a-å. Hvad mener du i øvrigt om det at spise vareieret? Kan man godt spise den samme aftensmad hver dag f.eks? Jeg tænker i sundhedsmæssige perspektiver her.

Man kan sagtens køre zig-zag diæt, men problemet er også her, at det er alt for kompliceret for alle andre end dem som er ekstremt fanatiske og som kender deres krop ufatteligt godt. For de fleste normale mennesker er det bedst at skifte mellem opbygningsperioder og cutte-perioder. Men prøv med 300 kalorier i overskud, og se så om du tager på i vægt. Hvis ikke, så øg kalorieindtaget stille og roligt, indtil du begynder at tage på.
Redaktør

Styrkeliste

Okay.. Jamen så vil jeg vente til jeg får noget mere erfarring indefor bodybuilding med at anvende zigzag diæten. I øvrigt, hvor meget kan en nybegynder som tommerfingerregel gaine pr. måned altså i begynderfasen hvis vi ser bort fra faktorerne med et medfødt godt gen osv..

Ved du det?

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 94 gæster