Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1015
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1012

Følg bodybuilding.dk på

Hvorfor træne andet end bænkpress ?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej derude!
Jeg har et spørgsmål omkring meningen med at træne samme muskler, på forskellige måder.

Ud fra hvad jeg har hørt, er det nemlig ikke muligt at f.eks. forme sit bryst, som hvis man ønsker at brystet bliver mere samlet, eller at det bliver større oppe i toppen af brystmusklen.

Alligevel når jeg søger på nettet, kommer den efter den anden og påstår at, man selv kan forme sit bryst ved at lave forskellige brystøvelser. Der er dog også mange som påstår, at det er en muskel og den vil komme til at se ud, som vedkommendes genetik er.

Mit spørgsmål er så:
Hvis det ikke er muligt at forme sit bryst, hvorfor er det overhovedet man laver alle de forskellige brystøvelser, når det ud fra denne hypotese ikke kan lade sig gøre ændre på formen ? :?

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Med forskellige øvelser får du forskellige stabilisatorer og forskellige dele af musklen til at arbejde :-)

Reputation point: 25

Geografisk sted: Fyn

Træner her: Fitness Syd

Logbog: Vis logbog

Du kan ikke ændre formen på din muskulatur, da dette er genetisk bestemt. Dine muskler kan blive større eller mindre. Men du kan derimod ændre på hvor store de forskellige dele af brystmuskulaturen skal være - eksempelvis ved at øge stresset på den øvre del af brystmusklen. Læg mærke til hvordan muskelfibrene danner en vifte på nedenstående billede. Ved at køre incline bænkpres kan du (til dels) øge stresset på de øverste fibre - eller omvendt, hvis du kører decline press, øge stresset på de nederste fibre. Du kan dog IKKE øge stresset på langs af fibrene, hvilket er grunden til at man ikke kan træne sit "indre bryst" (ved brystbenet) eller sit "ydre bryst" (ved armhulen), som mange nybegyndere ellers ønsker - og ofte spørger om råd til.

Billede

Edit: Nå ja, og det er selvfølgelig ikke den eneste grund til hvorfor man ikke bare vælger én øvelse per muskelgruppe, om end man sagtens kan gøre dette i perioder.
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Kostplan: Ingen kostplan

Det er skam muligt at have fokusere på den øvre og den nedre del af brystet... Videnskaben bag kender jeg ikke, men pectorals (brystmusklen) er opdelt i 3 forskellige muskler, som jeg har forstået det. Man kan dog ikke fokusere på den "indvendige del".

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 150.00

zacho95 skrev:Hej derude!
Jeg har et spørgsmål omkring meningen med at træne samme muskler, på forskellige måder.

Ud fra hvad jeg har hørt, er det nemlig ikke muligt at f.eks. forme sit bryst, som hvis man ønsker at brystet bliver mere samlet, eller at det bliver større oppe i toppen af brystmusklen.

Alligevel når jeg søger på nettet, kommer den efter den anden og påstår at, man selv kan forme sit bryst ved at lave forskellige brystøvelser. Der er dog også mange som påstår, at det er en muskel og den vil komme til at se ud, som vedkommendes genetik er.

Mit spørgsmål er så:
Hvis det ikke er muligt at forme sit bryst, hvorfor er det overhovedet man laver alle de forskellige brystøvelser, når det ud fra denne hypotese ikke kan lade sig gøre ændre på formen ? :?

Iøvrigt kan det være en god ide som supplement til de store compound øvelser også at fokusere en smule på de svage dele af den såkaldte styrkekurve i en bevægebane. Dvs. punktet hvor brystmuskulaturen er strukket som i bunden af et pres med håndvægte eller i muskelfibrenes forkortede position som i en cable fly, når man squeezer brystmuskulaturen sammen. IKKE fordi man kan isolere ydre eller indre bryst, men derimod fordi, hvis man bliver stærkere i yderpunkterne af en styrkekurve vil det have en synergistisk effekt på styrken, når det kombineres med almindelig tung træning i midten af en bevægebane, som man jo træner i de fleste øvelser. Iøvrigt kan man på denne måde også skabe en meget stærk kontraktion af musklen, da hjernen ofte vil reagere ved at sende signaler til nervesystemet, om at aktivere nogle flere motoriske enheder på trods af den den mindre vægt pga. den uvante stimulus og en position som ikke ligefrem er fordelagtig for kroppen af arbejde i, når det kommer til at løfte meget vægt.

Reputation point: 5

Tak for svarene guys, i har sku forstand på det. =D>

biggerthanlife skrev:Det er skam muligt at have fokusere på den øvre og den nedre del af brystet... Videnskaben bag kender jeg ikke, men pectorals (brystmusklen) er opdelt i 3 forskellige muskler, som jeg har forstået det. Man kan dog ikke fokusere på den "indvendige del".

Som flamingopikken skrev og illustrerede lige ovenover dit indlæg, så består brystet af ikke af 3 forskellige muskler. Det vil sige at du hele tiden træner brystmusklen, men det er muligt at stresse de øverste mere end de nederste og omvendt ved brug af forskellige muskler. Derudover er det heller ikke muligt af "forme" brystet, da det er bestemt hvordan din krop ser ud igennem gener.

Reputation point: 10

Træner her: Fitness World Aalborg

Simonjensen skrev:
biggerthanlife skrev:Det er skam muligt at have fokusere på den øvre og den nedre del af brystet... Videnskaben bag kender jeg ikke, men pectorals (brystmusklen) er opdelt i 3 forskellige muskler, som jeg har forstået det. Man kan dog ikke fokusere på den "indvendige del".

Som flamingopikken skrev og illustrerede lige ovenover dit indlæg, så består brystet af ikke af 3 forskellige muskler. Det vil sige at du hele tiden træner brystmusklen, men det er muligt at stresse de øverste mere end de nederste og omvendt ved brug af forskellige muskler. Derudover er det heller ikke muligt af "forme" brystet, da det er bestemt hvordan din krop ser ud igennem gener.

Det er korrekt, at den store brystmuskel ikke opdeles i flere muskler, det er én musklen med flere udspringssteder og et insertionspunkt på overarmsknoglen. Den hedder i øvrigt ikke pectorals, pectorales eller nogle af de andre ord som der bruges i lidt for upræcise artikler og statements fra personer der ikke kender menneskets anatomi. Musklen hedder pectoralis major.
Og den kan i realiteten opdeles i 3 - den øverste del der udspringer fra clavicula (kravebenet), den midterste del der udspringer fra sternum (brystbenet) og så den nederste del der udspringer fra nogle af de ribbensbruske der ligger under sternums højde samt en senesnip fra de midterste mavemuskler (rectus abdominis). Jeg ved godt man typisk vil slå den nederste del og den midterste del sammen, men i teorien vil de kunne opdeles således.

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 150.00

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster