Jeg ved emnet er ældre, men ikke desto besvaret på nogen måde. Jeg vil dog prøve at give lidt indsigt i spørgsmål, omend ikke et helt fyldestgørende svar. Jeg er ikke helt sikker i mit svar, så hvis andre har en mening på området, så kom endelig med den.
Det handler om simpelt varmelære. 1,5 liter iskoldt vand (0 grader celsius) indtages af en person på 70,0 kg med en gennemsnitlig kernetemperatur på 37,0 graders celsius. Først skal man beregne varmenergien.
Den specifikke varmekapacitet = Tilført varmeenergi / (massen * temperaturforskel)
Hvis man isolerer varmeenergien, fås 4217 J/kg/K * 1,5 kg * 37 grader, altså en varmeenergi på 237.044 J eller 237,044 kJ. Denne varmeenergi skal menneskets altså tilføre den indtagne væske, for at kompensere for temperaturforskellen i væsken og kernetemperaturen. Temperaturnedsættelsen i mennesket kan også beregnes ud fra førnævnte ligning.
Man isolerer temperaturforskellen, hvorved fås 237.044 J / (3470 J/kg/K * 70 kg), hvorved fås en temperaturforskel på 0,98 grader. Dette trækkes fra kernetemperaturen, 37 grader - 0,98 grader, altså 36,2 grader celsius. Hypothalamus er kroppens temperaturregulatoriske center, som angiver et "set point" for kernetemperaturen. Set point er den temperatur, som kernetemperaturen bør være. Afviger den aktuelle temperatur herfra, så vil hypothalamus sørger for, at forskellen mindskes, og i dette tilfælde altså mindske varmeafgivelse og/eller øge varmedannelse. Dette kan foregå ved vasokonstriktion af perifere kar, for at mindske varmeafgivelse eller øge varmedannelse, eventuelt kan man danne kuskeslag, for at bruge den tværstribede skeletmuskulatur til formålet.
"Lad din medicin være din mad og din mad være din medicin"
(af Hippokrates; år 460 til 370 før Jesu Kristi fødsel)