Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1484
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1482

Følg bodybuilding.dk på

Kost- og træningsplan

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej BB!

Jeg har i ca. 1 år trænet styrketræning (mest seriøst sidste halve år)

Jeg hár fået lavet en kostplan hos en personlig træner og kostvejleder, men er det egenligt nødvendigt?
Eller er det nok bare at spise sund og varieret?

Håber på svar! :D

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Det er lidt ligesom at spørge om det er nødvendigt med vandrestøvler hvis du skal på vandreferie i fjeldet, eller om du kan nøjes med et par flotte ballerinaer. Bevars, du kommer sikkert (uskadt) igennem vandreturen, men det er bare langt fra optimalt og havde været hurtigere og nemmere med det korrekt fodtøj.

I forhold til din træning, så vil din fremgang være markant hæmmet hvis du ikke får det korrekt antal kalorier. Hvis du vil tabe dig er det essentielt at ligge i kalorieunderskud (og hvordan ved du, om du gør det, hvis du ikke har noget begreb om hvad du kaster i halsen i løbet af en dag?), hvis du vil øge muskelmassen er det essentielt at ligge i kalorieoverskud (og hvordan ved du, om du gør det, hvis du ikke har noget begreb om hvad du kaster i halsen i løbet af en dag?) og i forhold til at bevare/udvikle muskelmasse er det vigtigt at du får nok protein (og hvordan ved du, om du gør det, hvis du ikke har noget begreb om hvad du kaster i halsen i løbet af en dag?).

Om den kostplan du har fået passer til dig kan man stille spørgsmålstegn ved, hvis det bare er sådan en standard en du har fået stukket i hånden. Ellers må du selv i gang med at beregne ligevægtsindtag og ud fra det sætte noget kost sammen som rammer det ønskede antal kalorier samtidig med at fordelingen lever op til dine ønsker.

En kostplan behøver dog ikke være noget afskrækkende eller farligt. Min kostplan er en række valgmuligheder til alle måltider som indeholder stort set det samme antal kalorier (med forskellig makrofordeling) og så sætter jeg det sammen på dagsbasis ud fra hvad jeg har lyst til.

+1 til fedania.

Selvom din træning er optimal, med progressiv overload, basis øvelser og korrekt teknik yada yada, så vil du ingen veje komme hvis ikke kosten er på plads. Det er derfor selvsagt at en kostplan er en god idé - om din specifikke kostplan er noget værd kan jeg dog ikke udtale mig om. Smid den evt. op her i tråden og få den bedømt, hvis det har interesse.
Once we let go of every thing, everything remains.

Reputation point: 93

Geografisk sted: Århus

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 142.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 262.50

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Diætplan sofiestorm overskud.pdf
Min Kostplan
(127.71 KiB) Downloadet 114 gange
[quote="Tuna"]+1 til fedania.

Lidt Fakta om mig:

Højde: 179cm
Vægt: 73,5kg
Køn: Kvinde
Alder:16

Problemet med denne plan er, at jeg ofte bliver sulten og træt midt på dagen, selv efter jeg har spist....

Men bedøm endelig!

Er den der plan lavet efter at du skal ligge i overskud eller underskud? Hvad er dit mål med træningen - vil du "bare" være flot/stærk til husbehov så at sige eller sigter du efter konkurrence?

Prøv at sætte realistiske tal ind på http://www.motion-online.dk/sundhed_og_ ... giforbrug/ for at se hvad dit energiforbrug er, og sammenlign det med din kostplan. Jeg tror du får alt for lidt energi uanset om du sigter efter underskud eller overskud, især iforhold til at du stadig er i voksealderen. Da du ikke er overvægtig, ville jeg ligge max 200 kcal under dit energiforbrug, hvis du vil ned i fedtprocent.

Det er faktisk en plan hvor jeg skal ligge i overskud.... :?

Men beregneren siger, at mit basalstofskifte ligger på 1685kcal og mit totale energiforbrug på 3956kcal

Og min plan lige for tiden er, at tage på i muskelmasse uden at tage for meget fedt på....og så om et par år at kunne stille op i diverse konkurrencer :D

Er du gået i gang med at følge kostplanen? Hvis du er, taber du dig så eller tager på? At en beregner sig, at du forbrænder et eller andet antal kalorier er ikke nødvendigvis det samme som at du rent faktisk gør det, så det er vigtigere at se på kroppen og vægten.

Mit bedste råd vil være at smide ca. 500 kcal mere ind i kostplanen og veje dig igen om 10-14 dage og se hvilken retning det går i og hvor hurtigt. De 500 kcal bør være nok til at du ikke føler dig sulten hele tiden, især hvis du vælger at bruge dem på ting der mætter (grove grøntsager, kød eller lignende) samt noget sundt fedt (fx mandler).

fedania skrev:Er du gået i gang med at følge kostplanen? Hvis du er, taber du dig så eller tager på? At en beregner sig, at du forbrænder et eller andet antal kalorier er ikke nødvendigvis det samme som at du rent faktisk gør det, så det er vigtigere at se på kroppen og vægten.

Mit bedste råd vil være at smide ca. 500 kcal mere ind i kostplanen og veje dig igen om 10-14 dage og se hvilken retning det går i og hvor hurtigt. De 500 kcal bør være nok til at du ikke føler dig sulten hele tiden, især hvis du vælger at bruge dem på ting der mætter (grove grøntsager, kød eller lignende) samt noget sundt fedt (fx mandler).

Ja, har haft fulgt den i 5 uger.....men blev så træt af at være sulten af jeg begyndte at spise "almindeligt".

Jeg tabte mig faktisk af planen :shock: hvilket jo ikke giver mening...

Storm2203 skrev:Men beregneren siger, at mit basalstofskifte ligger på 1685kcal og mit totale energiforbrug på 3956kcal

Det lyder af ret meget med total energiforbrug på 3956 kcal om dagen. Hvis jeg taster 8 timers søvn + 8 timers stå/gå + 2 timers styrketræning (DAGLIGT!) så ender jeg kun på 3863 kcal.

Hvad laver du i løbet af dagen, siden du ender så højt? Husk at hvis du træner 2 timer 3 gange om ugen, så skal du "kun" taste det ind som 50 minutter om dagen (da 50 minutter gange 7 dage om ugen = 350 minutter)

Storm2203 skrev:Jeg tabte mig faktisk af planen :shock: hvilket jo ikke giver mening...

Det giver da meget god mening?! Hvis du indtager ca. 2400 kalorier, men har brug for 4000 kalorier, så er det da ret let at se, at du ligger i underskud og taber dig.
Hvilket fører mig tilbage til mit udgangspunkt: En kostplan som ikke tager udgangspunkt i dig og dit energibehov er absolut intet værd. :D

fedania skrev:
Storm2203 skrev:Men beregneren siger, at mit basalstofskifte ligger på 1685kcal og mit totale energiforbrug på 3956kcal

Det lyder af ret meget med total energiforbrug på 3956 kcal om dagen. Hvis jeg taster 8 timers søvn + 8 timers stå/gå + 2 timers styrketræning (DAGLIGT!) så ender jeg kun på 3863 kcal.

Hvad laver du i løbet af dagen, siden du ender så højt? Husk at hvis du træner 2 timer 3 gange om ugen, så skal du "kun" taste det ind som 50 minutter om dagen (da 50 minutter gange 7 dage om ugen = 350 minutter)

Nu kan jeg ikke huske hvad jeg skrev før.....men det er nogenlunde det samme.....

moderat træning: 2timer
Let træning: 2timer
Gå/stå:2,5 timer
Sove: 9 timer

Basalstofskifte: 1685kcal
Energiforbrug: 3836kcal

Men er der så nogen der kender en, der kan lave mig en kostplan, der tager udgangspunkt i mig og FUNGERER?

Eller vil det være nok at jeg selv laver en?
Hvis ja, hvor kan jeg så finde en troværdig kcal beregner?

Du kan sagtens lave en plan selv, det vil jeg faktisk på mange områder anbefale, da det først og fremmest giver dig ejerskab over madplanen men samtidig også "tvinger" dig til at sætte dig ind i din kost.

Jeg ville starte med at lave en plan der ligger omkring det kalorieforbrug du har regnet dig frem til (som jeg stadig synes lyder meget højt, 4 timers træning om dagen, hver dag, hele ugen?) og så holde øje med din vægt og justere ud fra det (lidt mindre kalorier hvis du tager for meget på, lidt flere hvis du taber dig eller ligger stille).

Personligt bruger jeg madital.dk (gratisprofil) til at holde styr på mit kalorieindtag, men du kan sagtens bruge kostplanfunktionen her på siden.

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 36 gæster