Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69651 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1232
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1230

Følg bodybuilding.dk på

kost vejledning. Tak. :)

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hey..

Jeg har lidt problemer med emnet kost. :)

Jeg vil gerne tage lidt på da jeg er 1.90 høj og vejer ca. 79kg. Jeg har trænet i 3-4 måneder. har lige købt 2kg protein pulver men tror desværre jeg må droppe det da jeg har problemer med at få de shakes ned, jeg har ikke drukket mælk siden jeg var, hvad.. 6 eller sån noget.. så det er ikke min yndlings drikke. Men tænkte så om jeg kunne lidt erstatte det med kreatin, mit formål med træning er at jeg gerne vil komme i form og få en veltrænet krop. Sådan her ser min kost næsten ud hver dag, undtagen weekenderne.

Morgenmad: ca. 120gram havregryn med sukker og lidt nesque :roll:

formiddag: 4-5 Stk. rugbrød med spegepølse og leverpostej. 1 banan og for det meste 1 æbel.

Middag. 4-5 stk rugbrød med spegepølse og leverpostej. 1 banen og for det meste 1 æbel.

Efter middag: ingen ting, skal til at have indført noget, men er nok to krydder boller med noget kalkun eller kyllinge kød og salat. er det en dårlig ide?

Aftensmad: Det mor laver, varriere meget og der er ikke altid salat med.

Nat mad: Skal have indført lidt her også, bliver nok også noget med nogle boller eller noget youghourt. Dårlig ide?

Ved godt det måske virker uoverskueligt, men vil faktisk bare gerne vide kan jeg nøjes med kreatin med mine mål, hvad skal jeg indføre i min kost for at få dækket og få ekstra protein? , hvad siger i eller til min kost?

på forhånd tak. :)
Ingen har tid til træning, man tager sig tid!!

Reputation point: 0

Geografisk sted: Viborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 160.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Lyst skrev:Hey..

Jeg har lidt problemer med emnet kost. :)

Jeg vil gerne tage lidt på da jeg er 1.90 høj og vejer ca. 79kg. Jeg har trænet i 3-4 måneder. har lige købt 2kg protein pulver men tror desværre jeg må droppe det da jeg har problemer med at få de shakes ned, jeg har ikke drukket mælk siden jeg var, hvad.. 6 eller sån noget.. så det er ikke min yndlings drikke. Men tænkte så om jeg kunne lidt erstatte det med kreatin, mit formål med træning er at jeg gerne vil komme i form og få en veltrænet krop. Sådan her ser min kost næsten ud hver dag, undtagen weekenderne.

Morgenmad: ca. 120gram havregryn med sukker og lidt nesque :roll:

formiddag: 4-5 Stk. rugbrød med spegepølse og leverpostej. 1 banan og for det meste 1 æbel.

Middag. 4-5 stk rugbrød med spegepølse og leverpostej. 1 banen og for det meste 1 æbel.

Efter middag: ingen ting, skal til at have indført noget, men er nok to krydder boller med noget kalkun eller kyllinge kød og salat. er det en dårlig ide?

Aftensmad: Det mor laver, varriere meget og der er ikke altid salat med.

Nat mad: Skal have indført lidt her også, bliver nok også noget med nogle boller eller noget youghourt. Dårlig ide?

Ved godt det måske virker uoverskueligt, men vil faktisk bare gerne vide kan jeg nøjes med kreatin med mine mål, hvad skal jeg indføre i min kost for at få dækket og få ekstra protein? , hvad siger i eller til min kost?

på forhånd tak. :)

jeg synes at det er en fin kost program man hvis du ikke kan sluge det protein pulver med mælk kan du sagtens godt bruge vand :D. Som nat mad kan du også spise det som du fik fra din aftensmad.

Reputation point: 5

Geografisk sted: Århus

Logbog: Ingen logbog

Kreatin og protein er 2 vidt forskellige ting, så de kan som sådan ikke "erstatte hinanden".

Har du overvejet at blande din protein shake med vand istedet for mælk? Jeg synes personlige den bliver vammel med mælk, og er nemmere at få ned med vand.

Ellers kan du jo prøve at beregne dig frem til hvor meget protein du skal have. 2-2,5g pr kg legemesvægt er et godt mål (J-S-O vil vist gerne vil have den op på 3-4g) Så kan du jo analyser din kost for at se om du får nok, hvilket nok er ret svært hvis du slet ikke spiser proteinpulver (selvfølgelig kan det lade sig gøre).
Brugeravatar

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Squat: 120.00
- Dødløft: 167.50

Der er skrevet en del artikler på sitet. Prøv at læse dem. De vil besvare mange af dine spørgsmål.

Generelt ser det dog ud til at du får alt for lidt protein. Gode kilder her til: mejeriprodukter, fisk og andet kød. Du skal ca have 2g protein per kilo du vejer. Prøv at regne ud om du får nok?

Du kan sagtens blande protein op i vand. Det smager ganske udemærket.

Kryderboller er ikke lige den bedste erneringskilde.
Du kunne evt spise pasta eller ris til. Hvis det ikke er noget kan du få noget ok gulderodsboller (levebrød) med 50% fuldkorn.
Leverpostej og spegepølse er heller ikke super.

God ide med natmad. cheasy yoghurt er et fint valg.

Men prøv som sagt at læse artiklerne først, og vend så tilbage.
Brugeravatar

Træner her: Power Gym

Kostplan: Ingen kostplan

Kinky fætter og jamnad. Har prøvet med vand også, syntes det bliver endnu klammere. :/

Jamen altså hvis jeg indsatte f.eks. 16-17 tiden en dåse tun.

natmad: 1 eller 2 stykker frugt og så to boller med kød og salat?

Men altså hvordan kan jeg beregne protein osv. udfra det jeg spiser? en nem måde?

Kan heller ikke li fisk. :/ er krænsen. :)

Jamen Har hørt pasta ike skulle vøre godt/sundt? -
Hvad kan i ellers komme med af pålæg? alt udover hamberryg. :)

Styrkeliste

Lyst skrev:Men altså hvordan kan jeg beregne protein osv. udfra det jeg spiser? en nem måde?

find ud af hvor mange protein der er i din madvare og vej den for at se hvor mange 100g du har fået... Der er ingen nem måde - desværre
Brugeravatar

Styrkeliste

Lyst skrev:Kan heller ikke li fisk. :/ er krænsen. :)

Har du overvejet at snuppe nogle fiskeolietilskud?

Lyst skrev:Jamen Har hørt pasta ike skulle vøre godt/sundt?

Pasta er ikke usundt. Der er masser af kulhydrater og rimelig mange proteiner i. Den eneste grund til at folk holders sig fra dem, er at der også er mange kcal i - derfor er de ikke skidegode når man er på cut. Selvfølgelig er fiberpasta bedre, men du kan sagtens æde pasta når du bulker. Det er med til at give et godt kcal boost.
Brugeravatar

Styrkeliste

Pasta er fint. Grovpasta er finere :-)
Det er vigtigt, at du får komplekse kulhydrater i løbet af dagen.

Hvis du ikke er til fisk (tun er jo også fisk), må du spise tun og kylling. Æg er også godt.
Du kan høre din mor om hun ikke vil købe og forstege noget kylling til dig, du kan få på din mad. Det er meget billigere end kylling som pålæg. Spis så 100g to gange i løbet af dagen.

Ved ikke, hvad du har fået af fisk. Hvis du ikke er så fiske erfaren, kan jeg anbefale lyst og mørkt sej. Det smager ikke så meget af ”fisk”.

Du kan bruge det her exel-ark:
http://www.bestrong.dk/downloads/KropKostHK.zip

Du skal dog stadig veje din mad først.

Linker lige til den artikel jeg snakkede om:
artikler/kostogkosttilskud/KostenfraAtilaa.php
Brugeravatar

Jamen fiskeolie er det dem man ser i Matas reklamen eller er der forskellige varianter?.

Okay, så når jeg bulker så er det bare æde pasta , fordi det kunne jeg jo få med i madpakken også. :) eller evt. der mellem 15-17 før eller efter træning.

Gozo ved det godt, jeg spiser tun på dåse/ tun smager ikke af fisk, Tun er det eneste fisk jeg har spist med nydelse. som konserve er det makral og tun jeg kan spise, men: torsk, laks, sild osv. det smager ikke godt/ jeg får kvalme af det.

Men altså jeg kan vel starte på: vitaminer.. noget multi viatminer fra netteo eller fakta kan det bruges?

og så noget fiskeolie, men hvilket?

jeg spiser også tit æg, jamen det kylling skal jeg så købe en hel kylling og skære alt kødet af den og så gemme det og komme det ovenpå rugbrød eller hvordan?

Styrkeliste

Lyst skrev:Jamen fiskeolie er det dem man ser i Matas reklamen eller er der forskellige varianter?.

Okay, så når jeg bulker så er det bare æde pasta , fordi det kunne jeg jo få med i madpakken også. :) eller evt. der mellem 15-17 før eller efter træning.

Gozo ved det godt, jeg spiser tun på dåse/ tun smager ikke af fisk, Tun er det eneste fisk jeg har spist med nydelse. som konserve er det makral og tun jeg kan spise, men: torsk, laks, sild osv. det smager ikke godt/ jeg får kvalme af det.

Men altså jeg kan vel starte på: vitaminer.. noget multi viatminer fra netteo eller fakta kan det bruges?

og så noget fiskeolie, men hvilket?

jeg spiser også tit æg, jamen det kylling skal jeg så købe en hel kylling og skære alt kødet af den og så gemme det og komme det ovenpå rugbrød eller hvordan?

du kan også tage noget oliveolie blandet med hørfrøolie http://www.netdoktor.dk/madogkrop/artikler/fedtopbygning.htm

Reputation point: 5

Geografisk sted: Århus

kinky fætter, jamen hvad vil du anbefale og kan jeg nøjes med dem fra Matas eller?

Styrkeliste

EPA-gla er et godt allaround olietilskud som du kan få billigt på http://www.bodylab.dk
Brugeravatar

Styrkeliste

Lyst skrev:jamen det kylling skal jeg så købe en hel kylling og skære alt kødet af den og så gemme det og komme det ovenpå rugbrød eller hvordan?

Bare kød kyllingefilet. Du kan ofte få 3kg for 150 ca.
Brugeravatar

jamand okay, men er det ikke dyrre end det i Matas?:)

gozo , okay, og så bare ovenpå et stykke tørt rugbrød?:P

Styrkeliste

Men altså, hvis jeg hellere vil begynde på kreatin da det er nemmere at sluge da det ikke skal tages i så store mængder. hvad vil det hjælpe mig med? , har læst om det, men altså kan det betale sig at tage det hvis jeg bare vil opnå veltrænet krop? og ikke være kæmpe stor pumper. :)

Styrkeliste

Lyst skrev:gozo , okay, og så bare ovenpå et stykke tørt rugbrød?:P

Eller kog noget pasta dagen før. Der er bare væsentligt flere kulhydrater i pasta og ris, så det er at fortrække frem for rugbrød, hvis du vil være større (glem ikke helt rugbrød, der er godt med kostfibre i).
Brugeravatar

Ja, jeg kunne jo indsætte pasta som 15-17 måltid eller nat mad, så det bare er noget jeg tilføjer. :) men hvad så når jeg skal cutte?

Styrkeliste

Lyst skrev:Ja, jeg kunne jo indsætte pasta som 15-17 måltid eller nat mad, så det bare er noget jeg tilføjer. :) men hvad så når jeg skal cutte?

Med din højde bliver det nok ikke aktuelt det første stykke tid :)
Det der er vigtigt er, at tælle callorier (sådan ca).
Hvis du vil være større skal du have ca 500 mere end dit ligevægtsindtag, hvis du cutter skal det ligge 500 under.

Du kan regne din ligevægtsværdi her:
http://www.motion-online.dk/sundhed_og_ ... giforbrug/

Ellers læs: cut til sommer på forsiden.
Brugeravatar

Gozo det har jeg gjort det ligger på ca. 5500, og det var der mange der ikke kunne forstå. :) -

Men kan godt se alt det jeg går glip af via ikke og spise fisk, Men altså når jeg bulker så sætter det sig jo mest på maven og side happsene.. og det er jo ikke der det skal sætte sig. :)

Styrkeliste

Lyst: Det er fuldstændig ligemeget hva du drikker din shake med (rent smagsmæssigt), self er det ikke godt at drikke den med sodavand :)
Det kan da være en fordel efter træningen at drikke sammen med nogle kulhydrater - juice fx.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 106.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 145.00

Lyst skrev:Gozo det har jeg gjort det ligger på ca. 5500, og det var der mange der ikke kunne forstå. :)

Det lyder godt nok også som om at du har regnet forkert. Jeg får ca 3500 og vejer ca 81. Det er medregnet de 500 ekstra.
Brugeravatar

Gozo, Det var også det de andre sagde, men jeg kan ikke få det til andre ting når jeg ksal vælge mellem de ting der. :) Hvis jeg skal gå lidt på kompromi så kan jeg højest få den ned på 5000 + de 500 jeg skal have i overskud., :/

Styrkeliste

Lyst skrev:Gozo, Det var også det de andre sagde, men jeg kan ikke få det til andre ting når jeg ksal vælge mellem de ting der. :) Hvis jeg skal gå lidt på kompromi så kan jeg højest få den ned på 5000 + de 500 jeg skal have i overskud., :/

Prøv den her:

http://www.bestrong.dk/pages/calculator_calorie.htm

Du kan også se din ca fordeling, hvis du tykker der på.
Brugeravatar

Tak. :)

Jeg træner godt nok kun 3 gange om ugen med har hårdt fysiks arbejde til hverdag så tager den med moderat træning 3-5 dage om ugen og så siger den:
3095 calorier. så der er jo kæmpe forskel. :/ - Problemer er bare efter jeg er begyndt at "bulke" ... jeg er sulten HELE tiden, uanset om jeg lige har spist 5 stk rugbrød, 1 banan og 1 æbel så går der 30min så er jeg pisse sulten igen, kan det virkelig passe? og jeg spiser meget igennem en hel dag i forhold til hvad jeg plejer. Jeg begynder ar mærke sult ½-1 time efter jeg har spist. HVER gang jeg har spist.

Styrkeliste

kcal tallet er også bare vejledende. Den bedste metode er jo bare at holde øje med vægten. Vej dig eksempelvis en gang i ugen lige når du står op. Spis så efter, hvad du ser.

Det kan selvfølgelig også være at du har en bændelorm :D
Brugeravatar

Hvad er en bændelorm?:D

Jamen jeg er lige så stille bgyndt at tage på, men jeg er fandme sulten hele tiden, kan ingenting lave i fritiden fordi jeg bliver sulten hver ½-1 time, så det noget lort at bulke, hvor lang tid vil i sige man "skal" bulke eller hvor mange kilo skal man generelt tage på før det har nogen virkning?

Styrkeliste

Lyst skrev:Hvad er en bændelorm?:D

Jamen jeg er lige så stille bgyndt at tage på, men jeg er fandme sulten hele tiden, kan ingenting lave i fritiden fordi jeg bliver sulten hver ½-1 time, så det noget lort at bulke, hvor lang tid vil i sige man "skal" bulke eller hvor mange kilo skal man generelt tage på før det har nogen virkning?

At bulke er jo bare at ligge i et caloverskud. Du bliver nok bare mere sulten, hvis du spiser mindre?

Du kan bulke til du har nået den vægt du gerne vil have. Der ligger ikke noget fast. Kommer vel også an på, hvor dine kilo sætter sig :D
Brugeravatar

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 22 gæster