Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1508
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1506

Følg bodybuilding.dk på

Lineær algebra

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Hej gutter.

Sidder der nogle derude, som er lidt skarpe med hensyn til linear algebra, vil jeg være meget taknemmelig, hvis de ville byde ind med lidt hjælp.

Jeg har to matricer A og B. Jeg skal argumentere for, at Ax=b kun er konsistent for de vektorer, som danner en basis for nulrummet af B.

Har fundet basen for nulrummet, og har fundet ud af, at de gør ligningssystemet konsistent, men hvordan jeg argumentere for, at det KUN er de to (eller en kombination af disse), kan jeg sgu ikke helt finde ud af.

Anyone?
"If you want to look somewhat like The Situation, which is gonna be pretty hard, you need to get that protein in your diet."
Brugeravatar

Reputation point: 5

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Jeg forstår ikke helt spørgsmålet. Du har to matricer A og B men dit problem benytter kun A matricen. Hvad er B?

OT: Hvad studerer du?

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 180.00

Logbog: Ingen logbog

Dårlig formulering af mig - prøver lige igen:

Har to matricer A og B:

A = 4x4 matrice
B = 2x4 matrice

Vis at det lineære ligningssstem Ax=b (b tilhører R4), er konsistent hvis og kun hvis b tilhører N(B).

Gav det mere mening?
"If you want to look somewhat like The Situation, which is gonna be pretty hard, you need to get that protein in your diet."
Brugeravatar

Er det 2 konkrete matricer du har? Fordi generelt giver problemet ikke nogen mening med mindre B matricen er relateret til A matricen på en eller anden måde.

Styrkeliste

DHP skrev:Er det 2 konkrete matricer du har? Fordi generelt giver problemet ikke nogen mening med mindre B matricen er relateret til A matricen på en eller anden måde.

Ja, det er to konkrete matricer :)
Brugeravatar

Så tror jeg ikke jeg kan hjælpe uden at se hvad de 2 matricer er. Jeg kan i hvert fald ikke lige overskue hvordan man skal kunne vise det uden tror jeg.

Styrkeliste

Du kan evt. regne N(B) ud og R(A) (søjlerummet) ud og så vise at det bliver det samme.

edit: Nu jeg tænker nærmere over det så tror jeg faktisk det må være den letteste måde at gøre det på. Regn søjlerummet for A ud - det giver alle de b så Ax=b er konsistent. Derefter regn nulrummet for B ud og vis at det er de samme vektorer.

Hvis du mangler et bevis for at søjlerummet af A er de vektorer så Ax=b er konsistente er der et her:

Antag x = (x1, x2, ... , xn) og A = (a1, a2, ..., an) skrevet som søjlematrix- jeg kan ikke finde ud af at lave subscript i det her forum så det ser lidt grimt ud..

Men så er Ax = x1a1 + x2a2 + ... + xnan <- viser at Ax altid er i Søjlerummet af A.

omvendt hvis b = c1a1 + ... + cnan så er x = (c1, ... , cn) en løsning til Ax=b.

Giver det mening?

Styrkeliste

DHP skrev:Du kan evt. regne N(B) ud og R(A) (søjlerummet) ud og så vise at det bliver det samme.

edit: Nu jeg tænker nærmere over det så tror jeg faktisk det må være den letteste måde at gøre det på. Regn søjlerummet for A ud - det giver alle de b så Ax=b er konsistent. Derefter regn nulrummet for B ud og vis at det er de samme vektorer.

Hvis du mangler et bevis for at søjlerummet af A er de vektorer så Ax=b er konsistente er der et her:

Antag x = (x1, x2, ... , xn) og A = (a1, a2, ..., an) skrevet som søjlematrix- jeg kan ikke finde ud af at lave subscript i det her forum så det ser lidt grimt ud..

Men så er Ax = x1a1 + x2a2 + ... + xnan <- viser at Ax altid er i Søjlerummet af A.

omvendt hvis b = c1a1 + ... + cnan så er x = (c1, ... , cn) en løsning til Ax=b.

Giver det mening?

Edit: Jeg har fattet det!

Mange tak for hjælpen - much appreciated!

Studerer btw. matematik og økonomi på cbs ;)
Brugeravatar

Så er jeg tilbage med lidt mere sjov matematik..

Skal finde en base for N(B) og Col(B) for B.

B=(0,0,0)(0,2,0)(0,0,0)

Anyone?
Brugeravatar

Copah skrev:Så er jeg tilbage med lidt mere sjov matematik..

B=(0,0,0)(0,2,0)(0,0,0)

Anyone?

Hvad står Col(B) for? Den notation har jeg ikke set før.

Går ud fra B er en matrix(?) men jeg forstår ikke den måde du har skrevet den op på..

er B denne matrix?:
0 0 0
0 2 0
0 0 0

Styrkeliste

Col = coloumn?
"At hjælpe er at forstå" - Søren Kierkegaard

Træningstøj Proteinpulver
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 80

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Unifitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 190.00

DHP skrev:
Copah skrev:Så er jeg tilbage med lidt mere sjov matematik..

B=(0,0,0)(0,2,0)(0,0,0)

Anyone?

Hvad står Col(B) for? Den notation har jeg ikke set før.

Går ud fra B er en matrix(?) men jeg forstår ikke den måde du har skrevet den op på..

er B denne matrix?:
0 0 0
0 2 0
0 0 0

B er en matrix, ja, og det er korrekt den måde du har skrevet det op på!

Col(B) = Søjlerummet for B :)
Brugeravatar

Søjlerummet er jo bare det rum der er udspændt af søjlerne i matricen. I det her tilfælde er det rimelig nemt at se at (0,2,0) er en basis for søjlerummet.

Nulrummet er alle de vektorer som giver 0 når du ganger dem på matricen. I det her tilfælde kan man se at en vektor (x,y,z) ganget på B bliver (0,2y,0). Så hvis y=0 er vektoren i nulrummet for B. Så nulrummet består af alle vektorer på formen (x,0,z) hvor x og z er valgt vilkårligt. En basis for dette rum kunne f.eks. være {(1,0,0),(0,0,1)}

Styrkeliste

DHP skrev:Søjlerummet er jo bare det rum der er udspændt af søjlerne i matricen. I det her tilfælde er det rimelig nemt at se at (0,2,0) er en basis for søjlerummet.

Nulrummet er alle de vektorer som giver 0 når du ganger dem på matricen. I det her tilfælde kan man se at en vektor (x,y,z) ganget på B bliver (0,2y,0). Så hvis y=0 er vektoren i nulrummet for B. Så nulrummet består af alle vektorer på formen (x,0,z) hvor x og z er valgt vilkårligt. En basis for dette rum kunne f.eks. være {(1,0,0),(0,0,1)}

Du er en skat. :wub:
Brugeravatar

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 62 gæster