Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

DHP skrev:Er det 2 konkrete matricer du har? Fordi generelt giver problemet ikke nogen mening med mindre B matricen er relateret til A matricen på en eller anden måde.

DHP skrev:Du kan evt. regne N(B) ud og R(A) (søjlerummet) ud og så vise at det bliver det samme.
edit: Nu jeg tænker nærmere over det så tror jeg faktisk det må være den letteste måde at gøre det på. Regn søjlerummet for A ud - det giver alle de b så Ax=b er konsistent. Derefter regn nulrummet for B ud og vis at det er de samme vektorer.
Hvis du mangler et bevis for at søjlerummet af A er de vektorer så Ax=b er konsistente er der et her:
Antag x = (x1, x2, ... , xn) og A = (a1, a2, ..., an) skrevet som søjlematrix- jeg kan ikke finde ud af at lave subscript i det her forum så det ser lidt grimt ud..
Men så er Ax = x1a1 + x2a2 + ... + xnan <- viser at Ax altid er i Søjlerummet af A.
omvendt hvis b = c1a1 + ... + cnan så er x = (c1, ... , cn) en løsning til Ax=b.
Giver det mening?

Copah skrev:Så er jeg tilbage med lidt mere sjov matematik..
Skal finde en base for N(B) og Col(B) for B.
B=(0,0,0)(0,2,0)(0,0,0)
Anyone?

DHP skrev:Copah skrev:Så er jeg tilbage med lidt mere sjov matematik..
Skal finde en base for N(B) og Col(B) for B.
B=(0,0,0)(0,2,0)(0,0,0)
Anyone?
Hvad står Col(B) for? Den notation har jeg ikke set før.
Går ud fra B er en matrix(?) men jeg forstår ikke den måde du har skrevet den op på..
er B denne matrix?:
0 0 0
0 2 0
0 0 0

DHP skrev:Søjlerummet er jo bare det rum der er udspændt af søjlerne i matricen. I det her tilfælde er det rimelig nemt at se at (0,2,0) er en basis for søjlerummet.
Nulrummet er alle de vektorer som giver 0 når du ganger dem på matricen. I det her tilfælde kan man se at en vektor (x,y,z) ganget på B bliver (0,2y,0). Så hvis y=0 er vektoren i nulrummet for B. Så nulrummet består af alle vektorer på formen (x,0,z) hvor x og z er valgt vilkårligt. En basis for dette rum kunne f.eks. være {(1,0,0),(0,0,1)}

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 62 gæster