Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69651 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1324
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1322

Følg bodybuilding.dk på

Mad efter træning.

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej alle.

Jeg har 2 spørgsmål som jeg håber nogen kan hjælpe med.

Jeg er meget i tvivl om hvorvidt, at jeg skal have kulhydrater før/efter træning. Og generelt om aftenen.

Jeg styrketræner 3 gange om ugen, og dyrker taekwondo 2 gange.

Jeg prøver for så vidt muligt at få spist ca. en times tid inden træning. Gerne noget med nogle kulhydrater, fx. en potion havregryn/müsli med lidt proteinpulver ud over.

1. Når jeg styrketræner, drikker jeg altid en proteinshake(50g) lige efter. Men hvornår skal jeg så "fyldes op" igen, og med hvad?(protein/kulhydrat)

2. Mit taekwondo ligger fra 18.00-19.30. Er det nødvendigt at få en shake efter her? Og når jeg så kommer hjem, hvad skal jeg så spise (protein/kulhydrat)?

Håber i kan hjælpe.
//Allan :>

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

edenquest skrev:Hej alle.

Jeg har 2 spørgsmål som jeg håber nogen kan hjælpe med.

Jeg er meget i tvivl om hvorvidt, at jeg skal have kulhydrater før/efter træning. Og generelt om aftenen.

Jeg styrketræner 3 gange om ugen, og dyrker taekwondo 2 gange.

Jeg prøver for så vidt muligt at få spist ca. en times tid inden træning. Gerne noget med nogle kulhydrater, fx. en potion havregryn/müsli med lidt proteinpulver ud over.

1. Når jeg styrketræner, drikker jeg altid en proteinshake(50g) lige efter. Men hvornår skal jeg så "fyldes op" igen, og med hvad?(protein/kulhydrat)

2. Mit taekwondo ligger fra 18.00-19.30. Er det nødvendigt at få en shake efter her? Og når jeg så kommer hjem, hvad skal jeg så spise (protein/kulhydrat)?

Håber i kan hjælpe.
//Allan :>

Kulhydrater er altid en god ide, at indtage lige inden og efter træning. Efter du har taget din shake og eksempelvis spist en banan, så 1-2 timer efter skal du have en solidt måltid.

En lille shake vil ikke skade efter Taekwondo (-:
Brugeravatar

Reputation point: 140

Geografisk sted: København

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 230.00
- Dødløft: 300.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Active skrev: En lille shake vil ikke skade efter Taekwondo (-:

Men så vidt jeg ved næppe gavne heller. Har selv gået til taekwondo i 3-4 år. Nu skal jeg self ikke kunne sige om opretter trænede anderledes ens jeg gjorde, men det eneste træning der var, var kondi. Man drikker jo heller ikke en prot shake hvis man har løbet en tur?

Og 50g per shake? Medmindre du vejer 100 kg, er det et godt stykke over det anbefalede (mener det er 0,5g pr kg).
tjr skrev:Du vil gerne have større muskler. Det er flot og damerne kan li' det og du bliver mere brugbar som menneske og sværere at slå ihjel.

Geografisk sted: Roskilde

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 105.00
- Dødløft: 130.00

Få gerne protein og kulhydrater ind efter træning, eller hvis du ellers føler, at du har behov for det... hvis du er sulten eller lad :)

Bortset fra det ville jeg ikke hænge mig mere i det
Brugeravatar

Jeg-er-sulten skrev:
Active skrev: En lille shake vil ikke skade efter Taekwondo (-:

Men så vidt jeg ved næppe gavne heller. Har selv gået til taekwondo i 3-4 år. Nu skal jeg self ikke kunne sige om opretter trænede anderledes ens jeg gjorde, men det eneste træning der var, var kondi. Man drikker jo heller ikke en prot shake hvis man har løbet en tur?

Hvad skulle argumentet for ikke at gøre et være? Det er ALTID en god ide med lidt protein samt hurtige kulhydrater umiddelbart efter træning. Du bruger jo også dine muskler når du løber eller dyrker TKD. Og du skal stadig restituere.

Man bør indtage 20-30 g protein (alt efter hvor stor man er) samt ca. det dobbelte i hurtige kulhydrater (banan/rosiner m.a.) efter træning.

zmile2me skrev: Hvad skulle argumentet for ikke at gøre et være? Det er ALTID en god ide med lidt protein samt hurtige kulhydrater umiddelbart efter træning. Du bruger jo også dine muskler når du løber eller dyrker TKD. Og du skal stadig restituere.

Penge. Hvis ikke han får noget ud af det, hvorfor så bruge så mange penge på protein pulver?

Correct me if im wrong but: cardio træning ødelægger ikke musklen på samme måde som tung vægtløftning, og der er derfor ikke brug for at reparere musklen med protein efter en omgang cardio.

Så kan man vel nøjes med at spise lidt mad, når man kommer hjem fra træning (hvilket man vel gør alligevel - jeg bliver i hvertfald sulten af cardio).

Og man skal afaik ikke restituere på samme måde efter cardio - har set mange garvede BB'ere herinde anbefale folk at træne FB (her i blandt ben) en dag, og løbe den næste - men aldrig set nogen anbefale at træne ben 2 dage i træk.
tjr skrev:Du vil gerne have større muskler. Det er flot og damerne kan li' det og du bliver mere brugbar som menneske og sværere at slå ihjel.

Geografisk sted: Roskilde

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 105.00
- Dødløft: 130.00

I forbindelse med restitution er det da altid væsentligt at få protein? Tager altid en shake efter en løbetur.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Jeg-er-sulten skrev:
zmile2me skrev: Hvad skulle argumentet for ikke at gøre et være? Det er ALTID en god ide med lidt protein samt hurtige kulhydrater umiddelbart efter træning. Du bruger jo også dine muskler når du løber eller dyrker TKD. Og du skal stadig restituere.

Penge. Hvis ikke han får noget ud af det, hvorfor så bruge så mange penge på protein pulver?

Correct me if im wrong but: cardio træning ødelægger ikke musklen på samme måde som tung vægtløftning, og der er derfor ikke brug for at reparere musklen med protein efter en omgang cardio.

Så kan man vel nøjes med at spise lidt mad, når man kommer hjem fra træning (hvilket man vel gør alligevel - jeg bliver i hvertfald sulten af cardio).

Og man skal afaik ikke restituere på samme måde efter cardio - har set mange garvede BB'ere herinde anbefale folk at træne FB (her i blandt ben) en dag, og løbe den næste - men aldrig set nogen anbefale at træne ben 2 dage i træk.

Penge? Det var sørme et godt fysiologisk argument... Nu er der jo heller ingen der siger at den protein man indtager skal komme fra proteinpulver. Der er masser af proteinrige fødevarekilder omkring os. Hvis man ikke kan nå op på de daglige 2-2,5 g protein pr. kg kropsvægt pr. dag kan det være en god ide at supplere med protein i pulverform - men ikke et must.

Du har ret i at man ikke nedbryder muskelvæv i samme grad ved ren cardio træning. Men det er åbenlyst at der nedbrydes noget. Når du bruger din krop/muskler nedbrydes muskelfibre. Man vil få en hurtigere restitution af at indtage en god sammensætning af protein/hurtige kulhydrater lige efter træning uanset hvad denne træning er. Ved cardio træning er det navnlig kroppens overall restitution der er vigtig udover de muskler der er i spil. protein hjælper med en masse af disse prcesser og er ikke kun byggesten for musklerne, selvom det er dens væsentligste opgave.

Noget andet, mere praktisk, er, at på et eller andet tidspunkt i løbet af dagen skal man jo have sine proteiner for at nå op på den ønskede mængde; i mit tilfælde ca. 150 g protein om dagen. Det er svært at nå hvis man ikke indtager protein løbende med passende mellemrum over dagen. Man kan jo lige så godt få nogle af dem lige efter træning i stedet for lang tid før eller lang tid senere. derved slår man to fluer med et smæk: 1. fuld restitution 2. Det tæller i dagens proteinregnskab.
Sidst rettet af zmile2me 11. mar 2011, 14:01, rettet i alt 1 gang.

Tak for svarene.

Jeg har ladet mig fortælle, at man kan optage 30g protein af gangen (dog dobbelt op lige efter træning), derfor jeg shaker så meget op.

Hvis 50g protein er for meget, hvad er så det mest optimale at få lige efter vægtløftning?
Da jeg bruger Whey80 med lavt kulhydrat indhold, hvad kan jeg så supplere op med og hvor meget? :D

På forhånd tak igen.

//Allan.

Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00

Kostplan: Ingen kostplan

edenquest skrev:Tak for svarene.

Jeg har ladet mig fortælle, at man kan optage 30g protein af gangen (dog dobbelt op lige efter træning), derfor jeg shaker så meget op.

Hvis 50g protein er for meget, hvad er så det mest optimale at få lige efter vægtløftning?
Da jeg bruger Whey80 med lavt kulhydrat indhold, hvad kan jeg så supplere op med og hvor meget? :D

På forhånd tak igen.

//Allan.

Bare tag cirkus 30 gram efter træning...

Det med optagelsen er et definitionsspørgsmål. Hvis du fx indtager 100 gram protein efter endt træning, så bliver alle 100 gram jo ikke optaget lige på en studs. Det betyder dog på ingen måde, at en stor mængde bliver spildt. Det bliver bare optaget over meget længere tid :)
Brugeravatar

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 18 gæster