Det er et af disse emner, hvor jeg virkelig er i tvivl, da jeg synes min 'viden' går imod sig selv. Jeg kan bare ikke forstå, hvorfor at man skriver om alle mulige forskellige makronutrient fordelinger. For eksempel kan folk stå og diskuterre, hvorvidt man skal bulke på en 40/40/20, eller om den skal hedde 30/40/30 osv. På leangains.com, bliver der også sagt/foreslået, at man holder sit protein/kulhydrat højt på træningdage imens fedtet er lavt, og så protein/fedt højt på off-dage, hvor kulhydrat er lavt.
Når jeg så spørger folk ind omkring fordelinger, ender det altid i konklusionen, at det i sidste ende er ligemeget med fordelinger, så længe man spiser "fornuftigt". Er dette korrekt, set for et bodybuilding synsvinkel, at ens makronutrient fordeling er ligemeget, og man bare skal have nok protein + kcal, og så bare fylde ind for resten? Det undre mig nemlig specielt, at folk tit snakket om at skære ned på kulhydrat under cut, og oppe fedtindtaget. Ja, kulhydrat kan være nemt at fjerne nogen af fra ens kost, for at reducere kcal-indtaget, men der er jo mere end dobbelt så mange kcal i fedt, som kulhydrat? Kan kroppen da ikke nå en lav fedt procent med et højere kulhydrat indtag??
Undskyld, hvis det er meget forvirrende det jeg skriver, det afspejler bare min handicappede viden på dette punkt. Men er der nogen der kan bekræfte/afkræte, hvorvidt en specefik makronutrients fordelingen skulle kunne improvisere ens mål, alt efter om man bulker/cutter, udøver karate, sprinter, svømmer osv.. Er det så relevant? Og findes der eventuelle videnskabelige forsøg, som understøtter dette?