Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1884
Medlemmer: 4
Skjulte: 0
Gæster: 1880

Følg bodybuilding.dk på

Multivitamin? 2 stk?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

hey... i siger jo at der er mere i dem MAN køber fra jeres site end dem man køber i fakta (f.eks.)

så her ER spørgsmålet... vil det være OK at tage 2 stk af dem man køber i fakta?

Indhold
Vitamin A............................800(omvendt h)g = 100%
Thiamin(B1)........................1.4 mg = 100%
Riboflavin(B2).....................1.6 mg = 100%
Vitamin B6..........................2 mg = 100%
Vitamin B12........................1(omvendt h)g = 100%
Folsyre (folinsyre)...............200(omvendt h)g = 100%
Niacin.................................18 mg = 100%
Pantothensyre.....................6 mg = 100%
Vitamin C............................60 mg = 100%
Vitamin D............................5(omvendt h)g = 100%
Vitamin E.............................10 mg = 100%
Jern....................................14 mg = 100%
Zink....................................15 mg = 100%
Kobber................................0,9 mg = 100%
Jod......................................150(omvendt h)g = 100%
Mangan...............................1,8 mg = 100%
Chrom................................25(omvendt h)g = 100%
Selen..................................40(omvendt h)g = 100%
Molybdæn............................45(omvendt h)g = 100%

phew... well... der står jo 100% men hvis der er for lidt for en "bodyBuilder" så er det da lidt noget lort... og har ikke lyst til bare at "trashe" alle de her vitaminer :P har kun taget ca 20% af dem ^^

så.. vil det være sikkert? og vil det være en ide at gøre DEt? jeg akn jo altid tage 1 om aftenen og 1 om morgenen.

Reputation point: 0

Geografisk sted: Danmark man

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Jeg har ikke ehlt præcist styr på hvorfor, men den type som du køber i Fakta - eller andre steder, er der en stor risiko for at kroppen ikke optager store dele af indholdet i vitaminpillen... Tror nok fordi den ikke er "organisk" (men jeg er ikke helt sikker på det). Det er ihvertfald væsenligt, at købe et af de gode mærker... Jeg bruger selv én som min mor fik anbefalet af sin læge. Nogenlunde samme indhold som den fra bodyman.dk... SÅ jeg vil kraftigt råde dig til at bruge Bodyman.dk´s... Jeg håber nogen herinde kan komme med den helt rigtige forklaring, jeg ved bare jeg har ret mht. kroppens optagelse af indholdet...
Ny start(24/7 2006): 91,8kg. Mål: 80kg. 24/7: 91,8kg

Billede

Halfway from coal, halfway to diamond: http://www.bodybuilding.dk/viewtopic.php?t=1500

Geografisk sted: kbh

Logbog: Vis logbog

Du tænker ikke på at nogle vitaminer er fedtopløselige?
Brugeravatar

Geografisk sted: Esbjerg

Styrkeliste
- Bænkpres: 145.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 190.00

Kostplan: Vis kostplan

Hej Dørmanden. :wink:

Jeg vil fraråde dig at tage dobbeltdosis af den vitaminpille. Du vil nemlig komme op på 28 mg jern. Det mener jeg er alt for meget.

Som mand forsøger jeg at undgå piller med jern.

Ligeledes indeholder pillen ikke calcium og magnesium. Det mener jeg er en stor mangel. Ligeledes vil jeg personligt ikke undvære biotin.
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Smørhul

Projekt Smørhul har ingen økonomiske interesser. Jeg har ikke forstand på ernæring til ældre, børn, kvinder og mænd eller folk, der dyrker "intens" sport.

Pintoz, du har ret i at der findes flere varianter af forskellige vitaminer, hvoraf nogen er lettere at optage og desuden afhænger de allesammen af hinanden for optagelse. Jeg er dog rimeligt sikker på at alle multivitaminer nok skal optages, såfremt man, som GB siger, husker noget fedt. Det er derimod er fordelen ved f.eks. bodymans er at de indeholder større doser af ting man som sportsmand bruger mere af.

Jan, jeg ville umåedeligt gerne se hvad du bygger dine påstande om jern på. 45mg/d er den højeste tilrådelige dosis om dagen, og dertil er der et stykke fra 28. Jeg ville personligt helst være fri for så meget jern personligt, men da jeg er en fattig mand benytter jeg mig også af 2 aldipiller om dagen, som giver det omtrent samme.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00

Galleri: Vis galleri (4)

Jeg ved hellerikke nok om jern, men der er så mange af vores råprodukter der indeholder jern, så jeg kan hellerikke se pointen i at der skal være jern i multivitaminpillerne.. eller i så fald at man ikke kan købe uden i DK... =;
Ny start(24/7 2006): 91,8kg. Mål: 80kg. 24/7: 91,8kg

Billede

Halfway from coal, halfway to diamond: http://www.bodybuilding.dk/viewtopic.php?t=1500

Geografisk sted: kbh

Hej Smeden.

Jeg skal prøve at finde det med jern i min email-boks. Indtil vidre kan jeg kun give dig følgende svar.

Måske er min skepsis en storm i et glas vand. Det ved jeg ikke. Men personligt tør jeg - i den grad - ikke spise 28 mg jern om dagen.

Der er forskel på jerntyper. Derfor er nogle jerntyper måske ikke så potentielt skadelige for mænd som andre jerntyper.

På KVL-landbohøjskolen tog jeg nogle kurser. Lærer Susanne Bugel kender til et forsøg, hvor et aminokeleret mineral var dårligt at bruge. I fag/interesse-kredse blev aminokelerede mineraler ellers opfattet som noget af det bedste.

Giv mig lige et stykke tid. Så vil jeg vende tilbage med et bedre svar.
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Smørhul

Projekt Smørhul har ingen økonomiske interesser. Jeg har ikke forstand på ernæring til ældre, børn, kvinder og mænd eller folk, der dyrker "intens" sport.

Hej Smeden. :wink:

Undskyldt ventetiden, men nu har jeg lavet et bedre svar til dig. Jeg har tænkt på, hvordan jeg vil formulere mig. Jeg har besluttet mig til at lave 2 svar til dig: Et, hvor jeg udtaler mig som kostvejleder. Og et, hvor jeg udtaler mig som privatperson.

1. SVAR SOM KOSTVEJLEDER:

For 5-10 år siden var der skepsis/frygt for, at kosttilskud, der indeholdt jern, kunne være skadeligt for mænd og kvinder i den ikke-fødedygtige alder. (Disse personer mister jo ikke jern ved menstruation. Derfor har man overvejet, om disse personer bør være bloddonorer).

For ca. 5 år siden mødte jeg samme skepsis under et kursus på KVL-Landbohøjskolen.

Her i år kontaktede jeg flere personer angående dette. Jeg ville høre, om skepsisen/frygten for jern i kosttilskud stadig findes.

Lars Ovesen og andre kostvejledere mener, at mænd godt kan tage piller, der indeholder jern.

Men Susanne Bugel var mere skeptisk. Hun har bl.a. arbejdet på KVL-Landbohøjskolen - og gør det måske endnu (?). Hendes personlige holdning er, at normale, raske mænd bør afholde sig
fra tabletter, der indeholder jern.

Med andre ord er der tvivl om, om mænd bør tage kosttilskud, der indeholder jern. Min holdning er, at mænd bør være påpasselig med kosttilskud, der indeholder større mængder jern. Det er muligvis en storm i et glas vand. Men da der er tvivl om emnet, kan man lige så godt lade være med at indtage jern.

Du skriver, at 45mg/d er den højeste tilrådelige dosis om dagen. Dertil er der et stykke til de 28 mg, som 2 multi-vitamin/mineral-piller kan indeholde.

Du kan uden tvivl henvise til fagbøger, hvor værdien findes. Men efter snakken med Susanne Bugel tør jeg ikke stole på værdien på 45 mg/dag. Ligeledes mener jeg, at 28 mg jern til mænd, der ikke er bloddonorer, er alt, alt for meget.

Så jeg forstår ikke, at du tør spise 2 Aldi-piller, der indeholder ca. 28 mg. Jeg forstår heller ikke de mænd, der tør spise en enkelt pille med ca. 14 mg jern. Hvorfor tage chancen?

Set i lyset af, at man kan få en multi-vitamin/mineral-pille uden jern, mener jeg, at mænd bør være påpasselig med tilskud, der indeholder større mængder jern.

2. MIT SVAR SOM PRIVATPERSON:

For nogle måneder siden blev jeg kritiseret for, at jeg ikke turde spise multi-vitamin/mineral-piller, der indeholder større mængder vitaminer og mineraler. I og for sig var mine formuleringer relativ uskyldige, da jeg udtalte mig som privatperson. Men jeg tog kritikken til mig, da det kan være svært for andre at vide, hvornår jeg udtaler mig som kostvejleder og hvornår jeg udtaler mig som privatperson. Derfor vil jeg understrege, at jeg nu udtaler mig som privatperson.

Jeg tør stadig ikke tage multi-vitamin/mineral-piller, der indeholder store mængder vitaminer og mineraler. Jeg tør nemlig ikke stole på de værdier for overdosering, som står i diverse fagbøger. Jeg ved nemlig ikke, hvilken forskning, der ligger bag disse værdier for overdosering.

Hvor længe har undersøgelserne været? Har de været 30-40-50 år? Hvilken typer af undersøgelser er der tale om? Hvad sker der, hvis de høje mængder af vitaminer og mineraler tages sammen med nye former for medicin? o.s.v. o.s.v.

Så mit svar som privatperson vil være: Nej, jeg tør stadig ikke stole på de værdier for overdosering, som findes i de forskellige fagbøger. Jeg tør ikke tage multi-vitamin/mineral-piller, der indeholder større mængder af stoffer.
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Smørhul

Davs Jan,

Selvom du laver "storme i glas med vand" :wink: syntes jeg din proffessionelle tilgang til emnerne er fin.

Jeg kan sagtens følge dig i din "frygt" for jern, som omend lidt overdrevet, så stadig relevant, men som sagt, så har jeg ikke råd til jernfrie tabletter pt., og jeg ved som faktum at der ikke vil være nogen umiddelbar risiko sålænge jeg ligger under den grænse som hedder 45mg/dag

Iøvrigt er det værd at bemærke at sportsmænd vil alt andet lige have brug for mere af alting, og især løbere slår røde blodlegemer i stykker, der bl.a. består af jern.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00

Galleri: Vis galleri (4)