Hej Smeden.
Undskyldt ventetiden, men nu har jeg lavet et bedre svar til dig. Jeg har tænkt på, hvordan jeg vil formulere mig. Jeg har besluttet mig til at lave 2 svar til dig: Et, hvor jeg udtaler mig som kostvejleder. Og et, hvor jeg udtaler mig som privatperson.
1. SVAR SOM KOSTVEJLEDER:
For 5-10 år siden var der skepsis/frygt for, at kosttilskud, der indeholdt jern, kunne være skadeligt for mænd og kvinder i den ikke-fødedygtige alder. (Disse personer mister jo ikke jern ved menstruation. Derfor har man overvejet, om disse personer bør være bloddonorer).
For ca. 5 år siden mødte jeg samme skepsis under et kursus på KVL-Landbohøjskolen.
Her i år kontaktede jeg flere personer angående dette. Jeg ville høre, om skepsisen/frygten for jern i kosttilskud stadig findes.
Lars Ovesen og andre kostvejledere mener, at mænd godt kan tage piller, der indeholder jern.
Men Susanne Bugel var mere skeptisk. Hun har bl.a. arbejdet på KVL-Landbohøjskolen - og gør det måske endnu (?). Hendes personlige holdning er, at normale, raske mænd bør afholde sig
fra tabletter, der indeholder jern.
Med andre ord er der tvivl om, om mænd bør tage kosttilskud, der indeholder jern. Min holdning er, at mænd bør være påpasselig med kosttilskud, der indeholder større mængder jern. Det er muligvis en storm i et glas vand. Men da der er tvivl om emnet, kan man lige så godt lade være med at indtage jern.
Du skriver, at 45mg/d er den højeste tilrådelige dosis om dagen. Dertil er der et stykke til de 28 mg, som 2 multi-vitamin/mineral-piller kan indeholde.
Du kan uden tvivl henvise til fagbøger, hvor værdien findes. Men efter snakken med Susanne Bugel tør jeg ikke stole på værdien på 45 mg/dag. Ligeledes mener jeg, at 28 mg jern til mænd, der ikke er bloddonorer, er alt, alt for meget.
Så jeg forstår ikke, at du tør spise 2 Aldi-piller, der indeholder ca. 28 mg. Jeg forstår heller ikke de mænd, der tør spise en enkelt pille med ca. 14 mg jern. Hvorfor tage chancen?
Set i lyset af, at man kan få en multi-vitamin/mineral-pille uden jern, mener jeg, at mænd bør være påpasselig med tilskud, der indeholder større mængder jern.
2. MIT SVAR SOM PRIVATPERSON:
For nogle måneder siden blev jeg kritiseret for, at jeg ikke turde spise multi-vitamin/mineral-piller, der indeholder større mængder vitaminer og mineraler. I og for sig var mine formuleringer relativ uskyldige, da jeg udtalte mig som privatperson. Men jeg tog kritikken til mig, da det kan være svært for andre at vide, hvornår jeg udtaler mig som kostvejleder og hvornår jeg udtaler mig som privatperson. Derfor vil jeg understrege, at jeg nu udtaler mig som privatperson.
Jeg tør stadig ikke tage multi-vitamin/mineral-piller, der indeholder store mængder vitaminer og mineraler. Jeg tør nemlig ikke stole på de værdier for overdosering, som står i diverse fagbøger. Jeg ved nemlig ikke, hvilken forskning, der ligger bag disse værdier for overdosering.
Hvor længe har undersøgelserne været? Har de været 30-40-50 år? Hvilken typer af undersøgelser er der tale om? Hvad sker der, hvis de høje mængder af vitaminer og mineraler tages sammen med nye former for medicin? o.s.v. o.s.v.
Så mit svar som privatperson vil være: Nej, jeg tør stadig ikke stole på de værdier for overdosering, som findes i de forskellige fagbøger. Jeg tør ikke tage multi-vitamin/mineral-piller, der indeholder større mængder af stoffer.