Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1151
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1148

Følg bodybuilding.dk på

Muskeltab under cut

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Der bliver altid sagt, at man helst skal holde sig til 300-500 kcal underskud per dag for at kunne holde bedst på sin muskel masse under cut (+ rigtig mængde protein selvfølgelig) og det er også meget godt, men har lige et par hurtige spørgsmål som jeg håber at få svar på :)

Efter hvad jeg har forstået på det hele, vil man altid miste muskel masse under cut, også selvom man holder sig til de 300-500, nogen der ved hvor meget? er der lavet undersøgelser?

Næste spørgsmål, jeg er pt selv igen med cut og det går perfekt, men holder ikke kalorie regnskab og husker heller ikke altid at veje mig, men kan se forskellen. Spørgsmålet er hvor meget muskel masse jeg mister hvis jeg kommer til at ramme lidt forbi det man normalt går efter, altså f.eks. et underskud på 500-1000? altså når underskudet er på 500 vil tabet vel være minimalt, men hvis jeg nu rammer 1000, hvor meget masse ryger der så med? er det f.eks. 50/50 - er der igen lavet undersøgelser?

alt det er måske ikke så sindsygt relevant, men har bare aldrig set nogen tal på noget af det, man får bare afvide at man skal holde sig til de 300-500.

Kunne da for eksempel godt finde på at tage 1000 underskud, hvis muskel masse tabet ikke var så vildt meget højere end 500, så jeg kan nå at få alt fedtet af inden sommer.
BB'er!

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

altså hvsi du holder dig til de 500 - 600 kalorier i underskud. kan du ikke selv se du har mistet masse. ved ikke med 1000 kalorie i underskud kan godt være den har en meget større virkning på tab af muskelmasse.

Geografisk sted: Hillerød

Træner her: Hillerød Fysioterapi & Træningscenter

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 200.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Ikke for at være irriterende, men det svar kunne jeg på ingen måde bruge :) nogen andre der kan komme med noget? læs evt. hvad jeg spørger om :wink:
BB'er!

Man vil altid miste lidt masse under diæt. Kan dog holdes til minimum med rigtig træning, cardio, kcal underskud, supps, søvn osv.

Man siger lidt firkantet at smider du 10kg fedt ryger der 2kg lean masse.

Men som en kendt amerikansk vejleder sagde: "Den nemmeste måde at gaine 5kg masse på er ved at smide 10kg fedt" :D - Du ser større ud i lean cut form :D
Månedens skribent: December 2007

Kostplan: Ingen kostplan

Det er individuelt hvad man kan holde til - men de ca. 500kcal underskud er en god angivelse for de fleste trænende individer, da tab af muskelmasse vil være ok begrænset med et sådan underskud. Er man decideret overvægtig, kan man snildt rive mere end 1kg af af om ugen, og derfor også have et større kcal-underskud.

Jo lavere fedtprocent du har, jo dummere er det at have et stort kcalunderskud, da risikoen for der ryger muskelmasse med så er større. Muskler er ekstremt energikrævende for kroppen, og derfor vil den også hurtigt forsøge at få disse til at "smutte" under et kcalunderskud (blandt andet derfor tung træning er en god ide under diæt).

Men ja, det er uundgåelige ikke at tabe lidt muskelmasse under diæt. Hvor meget afhænger af mange faktorer - din kost, din træning, din genetik osv.

Så for at komme med et kort svar på dit spørgsmål; Ja, et større kcalunderksud end 500 vil være en mindre god ide med henblik på at holde muskelmasse hvis du allerede har en ok fedtprocent. Hvis du har rigeligt at tage af, vil det i de fleste tilfælde ikke betyde det store at øge kcalunderskuddet.

Håber du kan bruge svaret (:
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2008 Månedens skribent: Februar 2009 Månedens skribent: September 2009
Admin

Reputation point: 75

Geografisk sted: Copenhagen

Træner her: The Gym

Godt uddybende svar essensen, men desværre ikke det jeg ledte efter, havde håbet på nogen "hårde tal".

Jeg er selv 185 høj, vejer ca. 83 pt og min fedt procent ligger lidt over 10 (bliver målt til 10 med en af de der latterligt billige elektroniske, men udfra spejlet vil jeg sige der er mere). Ved godt jeg burde holde mig til 300-500, men det ville sku være rart hvis jeg vidste hvor meget muskel der forsvandt kontra fedt hvis jeg holdte den på f.eks. 700 eller måske 1000 i stedet. Som jeg startede med at sige, er det måske ikke så fandens relevant, da det ikke er optimalt, det ville bare være sjovt/rart/oplysende at vide.

Kan vel spørge på en lidt mere firkantet måde, hvis jeg ikke kan få andre svar: Er det meget muskel jeg mister med højere underskud? kunne jeg risikerer at blive tynd (miste for meget masse)

Edit: Det skal vel lige siges at jeg selvfølgelig træner samtidig (fullbody mandag, onsdag og fredag) og har 100% styr på mine proteiner, mineraler, vitaminer osv.
BB'er!

Grunden til du ikke fik nogle hårde tal, er fordi der ikke findes nogle :wink: Som jeg skrev - det er individuelt hvad man kan holde til.

Du kan risikere at miste en del mere muskel - ja! Det er forskelligt hvordan folk responderer på et stort kcalunderskud. Men jeg jeg beskrev før - muskler er meget energikrævende for kroppen og den vil forsøge at komme af med dem i kcalunderskud, derfor er det altså ikke særlig hensigtsmæssigt at være alt for meget i underskud - specielt ikke når ens fedtprocent begynder at nærme sig den lave ende.

Du kan jo forsøge i et lille stykke tid og se hvordan det går - det er dit eget valg og egen risiko - men den risko det indebærer er bestemt reel og du kan risikere at rive muskelmasse med i købet.

Diæt kræver tålmodighed - og en helt del af den endda (:
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2008 Månedens skribent: Februar 2009 Månedens skribent: September 2009
Admin

Reputation point: 75

Geografisk sted: Copenhagen

Træner her: The Gym

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster