dennishjort skrev:andre der vil give kommentar..
efter som jeg kan se, indeholder becel margerine samme antal mættet fedt som de fleste olier ?
Jeg bruger selv Livets Olie eller Natlysolie i Shakes, og så steger jeg kun i Kokosolie, da olie generelt bliver harskt når du varmer det op på en pande, og rigtig meget af oliens gode egenskaber bliver smadret ved temperaturer over 100grader.
Du kan læse rigtig meget mere på diverse "helse" hjemmesider, der ligger fx. mange gode artikler på Alun.dk som jeg kan anbefale. Jeg har saxet noget derfra:
"Kokosolie er en af de sundeste olier, du kan indtage.
Den er rig på laurinsyre, kendt for sin antivirale, antibakterielle og svampedræbende virkning, og så indeholder den ingen transfedtsyrer (selv olivenolie indeholder en lille smule transfedtsyrer). Men du kan også bruge olien på huden til bl.a. at forebygge rynker.
Det er en meget udbredt misforståelse, at kokosolie er dårligt for helbredet fordi det indeholder mættet fedt.
Fedtstoffer kan klassificeres på en anden måde end v.h.af mætningsgraden, nemlig som kort- mellemlang- eller langkædede fedtsyrer alt afhængig af hvor mange kulstofmolekyler, de indeholder (se artiklen ”livet er fedt” for uddybning
http://www.alun.dk/artikler.asp?ID=192&lang= ).
Tæt på to tredjedele af det mættede fedt i kokosolie består af mellemlange fedtsyrer, der har antibakterielle egenskaber, er nemt fordøjelige og forbedrer immunforsvaret. Ydermere lagres de aldrig som fedt, men bruges af kroppen til energi. Det mættede fedt i kokosolie er altså langt fra farligt, tværtimod er det rigtig godt for helbredet og til at tabe fedt."
Udover det så spiser jeg selv en stor variation af nødder, men hold dig fra Peanuts og andre forbehandlede produkter hvor de er saltet eller lignende. Køb dem også gerne i en helsekost, så ved du at kvaliteten er god og næringsindholdet er højt.