Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 999
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 996

Følg bodybuilding.dk på

Novice i at spise...

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej alle i kloge træningsmennesker

Jeg er her for nyligt begyndt at gå mere op i min træning end jeg før har gjort. Det betyder at jeg har sat mig ind i kost og træningsplaner, og mener nu også at jeg har noglelunde styr på det. Er dog absolut ikke expert.

Men der er en lille ting jeg er meget i tvivl om.
Det skal lige siges at jeg hverken er fed eller noget, har en spinkel bygning, og ellers en del fedt på maven (det er det der skal væk nu).
Nå men tilbage til maden. Jeg har i mange år ikke taget mig noget af hvad jeg puttede i hovedet eller hvor meget der kom ind! Noglegange var det for meget, men ofte meget for lidt. Jeg er en person der ikke føler mig sulten og har mange gange sent om aftenen, lige pludselig kommet i tanke om jeg ikke har fået noget og spise i mange, mange timer.

Nu er det så at jeg har taget mig sammen og er begyndt at spise og gå op i hvad jeg spiser. Er lige nu i cut pga fedtet på maven...
Mit spørgsmål til jer er som følgende: når man tager i betragtning at jeg i lang tid har ligget langt under mit ligevægts/daglige kcal indtag, og lige pludselig begynder og spise, selvom det er i cut (ca. -500kcal dagligt) vil jeg så tabe mig eller faktisk tage på, pga af tidligere "dumhed"?
Er min krop blevet vant til ikke at få hvad den skulle have, og derfor tænke at nu kommer der alt for meget mad?

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Nej nej den forandre sig hurtigt efter hvordan du spiser så du skal nok tabe dig

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Power Gym

Rieven skrev: når man tager i betragtning at jeg i lang tid har ligget langt under mit ligevægts/daglige kcal indtag, og lige pludselig begynder og spise, selvom det er i cut (ca. -500kcal dagligt) vil jeg så tabe mig eller faktisk tage på, pga af tidligere "dumhed"?
Er min krop blevet vant til ikke at få hvad den skulle have, og derfor tænke at nu kommer der alt for meget mad?

Har du tabt dig i den tid hvor du ikke har tænkt over din kost?

Hvis ja, hvor meget?
Hvis nej, så har du ikke ligget under dit ligevægtsindtag.
"i skal spise ornligt"
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Fitness World Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 121.00
- Dødløft: 175.00

Hvis du reelt er 500 kalorier under dit ligevægts indtag vil du selvfølgelig tabe dig - men diverse kalorieberegnere er nok lidt off, når du har spist sådan der.

Ud over det, har selv haft det som dig en gang - kunne spise 1 max 2 gange på en dag, og ikke rigtig tænke over det.. Da jeg så satte mig ind i kalorier, og træning ændrede det sig fuldstændig. Klokken er 13.30 nu, og jeg har (på trods af jeg kun har været vågen i 5½ time) allerede spist 3 måltider, og skal til at spise igen om lidt (er allerede sulten).
tjr skrev:Du vil gerne have større muskler. Det er flot og damerne kan li' det og du bliver mere brugbar som menneske og sværere at slå ihjel.

Geografisk sted: Roskilde

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 105.00
- Dødløft: 130.00

Logbog: Vis logbog

Nej, jeg har ligget sådan rimeligt stabilt i vægt... Men direkte tabt mig har jeg ikke, iforhold til hvad jeg kan se på min vægt. Og som du så sandt siger har jeg nok ikke ligget i kcal underskud.
Men altså jeg mener hvad jeg siger når jeg siger at jeg af og til intet har fået og spise. Noglegange har jeg pludselig tænkt, jeg har sgu da kun fået en bolle om morgenen også intet resten af dagen (jeg ved godt det er dumt, og det er fortid nu). Også er det jeg tænker at det kan da ikke mætte en mand på 179cm og omkring de 70-75kg, jeg vejede der.

Men nu er jeg jo så begyndt og spise "masser" af mad. Dog stadig til cut. Også var det jo jeg tænkte min krop har været vant til ikke få særlig meget mad/sund mad. Og så får den det pludseligt...
Vil jeg så tage på eller bare blive sundere/tabe mig en smule?

Rieven skrev:Nej, jeg har ligget sådan rimeligt stabilt i vægt... Men direkte tabt mig har jeg ikke, iforhold til hvad jeg kan se på min vægt. Og som du så sandt siger har jeg nok ikke ligget i kcal underskud.
Men altså jeg mener hvad jeg siger når jeg siger at jeg af og til intet har fået og spise. Noglegange har jeg pludselig tænkt, jeg har sgu da kun fået en bolle om morgenen også intet resten af dagen (jeg ved godt det er dumt, og det er fortid nu). Også er det jeg tænker at det kan da ikke mætte en mand på 179cm og omkring de 70-75kg, jeg vejede der.

Men nu er jeg jo så begyndt og spise "masser" af mad. Dog stadig til cut. Også var det jo jeg tænkte min krop har været vant til ikke få særlig meget mad/sund mad. Og så får den det pludseligt...

Du lyder umiddelbart ret ny indenfor træning?

- er du det, er der mulighed for at du smider noget fedt, samtidig med du opbygger lidt muskel. Din vægt forbliver altså omkring det samme, men du burde i spejlet kunne se at det går den rigtige vej.
tjr skrev:Du vil gerne have større muskler. Det er flot og damerne kan li' det og du bliver mere brugbar som menneske og sværere at slå ihjel.

Geografisk sted: Roskilde

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 105.00
- Dødløft: 130.00

Jeg-er-sulten skrev:Hvis du reelt er 500 kalorier under dit ligevægts indtag vil du selvfølgelig tabe dig - men diverse kalorieberegnere er nok lidt off, når du har spist sådan der.

Ud over det, har selv haft det som dig en gang - kunne spise 1 max 2 gange på en dag, og ikke rigtig tænke over det.. Da jeg så satte mig ind i kalorier, og træning ændrede det sig fuldstændig. Klokken er 13.30 nu, og jeg har (på trods af jeg kun har været vågen i 5½ time) allerede spist 3 måltider, og skal til at spise igen om lidt (er allerede sulten).

Jeg ligger lige nu på ca. 500kcal under mit ligevætgsindtag, og har som sagt sat mig ind i kosten sådan at jeg ikke bare spiser noget, men også spiser noget ordenligt.

Det har nemlig været som du siger, en til 2gange om dagen jeg fik noget og spise. Og ofte var det crap-mad! Sådan en hel dag uden mad også en fedtet pizza eller noget i den stil.

Ja, og jeg har har også spist flere gange idag. Og kan godt mærke at jeg føler mere sult nu, end jeg gjorde da jeg ikke spiste så meget... Og det er jo kun godt.

Rieven skrev:Nej, jeg har ligget sådan rimeligt stabilt i vægt... Men direkte tabt mig har jeg ikke, iforhold til hvad jeg kan se på min vægt. Og som du så sandt siger har jeg nok ikke ligget i kcal underskud.

Glem alt det der med ligevægtsberegnere.

Tag den mad du spiste før da du din vægt var stabil. Det er dit ligevægtsindtag. Hvis du spiser mere end det nu, så vil du tage på. Det er et uomtvisteligt faktum.
"i skal spise ornligt"
Brugeravatar

Styrkeliste

Jeg-er-sulten skrev:Du lyder umiddelbart ret ny indenfor træning?

- er du det, er der mulighed for at du smider noget fedt, samtidig med du opbygger lidt muskel. Din vægt forbliver altså omkring det samme, men du burde i spejlet kunne se at det går den rigtige vej.

Ja, det kan du sige. Er i hvert fald ikke nogen expert, men heller ikke helt blank.
Det jeg er mest i tvivl/uviden om er kosten! Men nu skal det være og derfor er jeg begyndt og gå op i min kost og min træning. Jeg har faktisk trænet i ca. 1,5år nu, men har ikke set den store forandring, hvilket jeg tror er kosten "skyld".

Tag den mad du spiste før da du din vægt var stabil. Det er dit ligevægtsindtag. Hvis du spiser mere end det nu, så vil du tage på. Det er et uomtvisteligt faktum.

Ja, lige præcis. Og da det ikke betyder det store for mig om jeg tager på i vægt, er min fokus på at jeg i hvert fald mister noget fedt på maven. Og vil da også gerne op i vægt/størrelse, men vil bare ikke have at jeg får gode muskler med fedt udenpå...

Rieven skrev:

Ja, lige præcis. Og da det ikke betyder det store for mig om jeg tager på i vægt, er min fokus på at jeg i hvert fald mister noget fedt på maven. Og vil da også gerne op i vægt/størrelse, men vil bare ikke have at jeg får gode muskler med fedt udenpå...

1. Læs en masse artikler om kost i artikelarkivet!

2. Hvis man er nybegynder, så kan man godt øge sin muskelmasse og smide fedt samtidigt. Men hvis du har trænet i halvandet år, så skal du nok ikke regne med det. Lad mig skære det helt ud i pap, for det lader ikke til du forstår det...

Hvis man vil have større muskelmasse, så skal man være i energioverskud. Hvis man er i energioverskud, så vil en del af energien blive lagret som fedt. Sådan er det bare!

Hvis man vil smide fedt, så skal man være i energiunderskud. Hvis man er i energiunderskud, så vil man miste en smule af sin muskelmasse. Sådan er det bare!
"Lad din medicin være din mad og din mad være din medicin"
(af Hippokrates; år 460 til 370 før Jesu Kristi fødsel)
Brugeravatar

Reputation point: 30

Geografisk sted: Aarhus Nord

Træner her: Ny Helse og Motion

Styrkeliste
- Bænkpres: 112.50
- Squat: 117.50
- Dødløft: 160.00

Galleri: Vis galleri (2)

Hehe, forventede faktisk sådan en post med "det lader ikke til du forstår det" meget før. Og jo, jeg forstår det skam godt. Kcal underskud = taber sig/kcal overskud = tager på.

Det jeg ville have svar på var, når nu jeg har levet "dårligt" i lang tid, hvor jeg ikke rigtigt har fået noget og spise. Og jeg så begynder og spise, men stadig er et stykke under hvad kcal beregneren siger er ligtvægts behovet for mig, vil jeg så tage på eller tabe mig?!

Rieven skrev:Hehe, forventede faktisk sådan en post med "det lader ikke til du forstår det" meget før. Og jo, jeg forstår det skam godt. Kcal underskud = taber sig/kcal overskud = tager på.

Det jeg ville have svar på var, når nu jeg har levet "dårligt" i lang tid, hvor jeg ikke rigtigt har fået noget og spise. Og jeg så begynder og spise, men stadig er et stykke under hvad kcal beregneren siger er ligtvægts behovet for mig, vil jeg så tage på eller tabe mig?!

Ligevægtsberegnere er et fingerpeg, men ikke sandheden. Hvis du indtager mindre energi end du forbrænder, så taber du på. Det er ret enkelt. Så er det ligemeget om ligevægtsberegneren siger det ene eller det andet. Men nej, det er ikke for at være ond, men hvis du virkelig vidste hvad du snakkede om, så ville det ikke være nødvendigt at stille spørgsmålet. Men jeg svarer gerne, hvis der er andet du er i tvivl om :)
"Lad din medicin være din mad og din mad være din medicin"
(af Hippokrates; år 460 til 370 før Jesu Kristi fødsel)
Brugeravatar

Reputation point: 30

Geografisk sted: Aarhus Nord

Træner her: Ny Helse og Motion

Styrkeliste
- Bænkpres: 112.50
- Squat: 117.50
- Dødløft: 160.00

Galleri: Vis galleri (2)

Rieven skrev:Og jeg så begynder og spise, men stadig er et stykke under hvad kcal beregneren siger er ligtvægts behovet for mig, vil jeg så tage på eller tabe mig?!

Det er svært lige at sætte fingeren på præcist hvad det er du ikke helt er med på. Det er muligvis en kombination af flere ting. Et eller andet grundlæggende mangler i hvert fald.

Du siger selv at du ikke har taget på eller tabt dig. Du spørger så hvad der sker hvis du "stadig" ligger under dit ligevægtsindtag. Det hænger ikke sammen. Hvis du ligger under dit ligevægtsindtag så taber du dig uanset om du spiser 1 pizza 1 gang om dagen. Derfor er der ikke noget "stadig". Det er i den sammenhæng også ligemeget om du spiser kød og grøntsager eller cheeseburgere og chips. Kims feder ikke mere end gulerødder i tilstrækkelige mængder.

Derudover, ligevægtsberegneren er andenrangsløsningen. Den vil aldrig give et præcist billede, men kan som nævnt bruges som et pejlemærke, hvis man slet ikke ved hvor man skal begynde. Hvis du tidligere har indtaget langt under dens angivelse af din ligevægt - og stadig ikke tabt dig - ja så er det (sært nok hva) dit faktiske fødeindtag du skal bruge som beregningsgrundlag.

Hvis du kan må du gerne forklare, for jeg er sat af.
"i skal spise ornligt"
Brugeravatar

Styrkeliste

Tilbage til Begynder forum