Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1671
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1668

Følg bodybuilding.dk på

Ødelagt forbrænding?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Sad forleden og surfede lidt rundt rundt her og faldt over en tråd om en pige som havde ødelagt sit stofskifte ved at indtage for få kalorier over en længere periode.
Jeg har for nogle måneder siden fået taget blodprøver for at få målt bl.a. mit stofskifte. Beskeden var: Alt er godt, men stofskiftet er 'lidt skævt', skal derfor have det tjekket igen om et par måneder.

Da jeg gerne vil tage en del vægt på både i muskler og fedt er jeg gået igang med at måle mit kalorie indtag, og det er lidt ynkeligt at se på. Vil tro at jeg på en normal dag hvor jeg ikke tænker over hvad jeg spiser, indtager omkring 1500 kcal, har i øvrigt aldrig spist ret meget, da jeg hurtigt bliver mæt.. Jeg styrketræner ca. 3 gange og ugen og dyrker andet sport 1 dag om ugen.
Nu har jeg så prøvet at finde frem til mit ligevægts indtag og det ligger på omkring 1950 kcal.

Så:
Kan jeg have fucket mit stofskifte med det lave indtag af kalorier? Og hvad er det så egentlig der er sket, sådan fysisk?
Hvordan laver jeg så om på dette? Har en idé om at jeg skal bulke, men hvis mit stofskifte er 'dødt' så vil det måske være totalt ineffektivt?

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Ja, at metabolismen tilpasser sig det lave kalorieindtag for at gå i "survival mode" er et kendt fænomen:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK22414/

Desuden påvirkes mængden af aktivt thyroideahormon:
http://www.medscape.com/viewarticle/588003_2

Helt simpelt spiser du blot mere for at genoprette din normale metabolisme. Øg evt. dit kalorieindtag langsomt over nogle dage.
Brugeravatar

Reputation point: 205

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 147.50
- Dødløft: 165.00

Hvad mener du med, at dit stofskifte er skævt? Er det lavt, højt eller i normalområdet?

Du kan ikke "ødelægge" din forbrænding. Du kan sænke den midlertidigt, men øger du dine kalorier, skal den nok stige stille og roligt igen.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (8)
Kostplan: Vis kostplan

Man kan ikke permanant ødelægge forbrændningen. Men hvis/når du begynder at indtage flere kcal, vil kroppen have brug for tid til at justere sig. En vægtøgning kan dog også godt skyldes en smule væskeophobning. Begynd du bare stille og roligt at spise lidt mere, så skal det nok tilpasse sig :-)

Kostplan: Vis kostplan

Garik skrev:Hvad mener du med, at dit stofskifte er skævt? Er det lavt, højt eller i normalområdet?

Det var lægens ord. Fik svar på mail så fik det ikke uddybet, men jeg skal som sagt have målt det igen snart så der får jeg det uddybet.. Jeg undrede mig godt en smule over formuleringen :P

Tak for svarene :)

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 30 gæster