Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1884
Medlemmer: 4
Skjulte: 0
Gæster: 1880

Følg bodybuilding.dk på

Optimering af vægttab

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej Bodybuilding :) Jeg skal gerne tabe mig lidt mere end jeg allerede har, men er lidt i tvivl om jeg spiser for mange kulhydrater, for lidt fedt osv. Lige pt vejer jeg 112 kg er 185 høj, træner gerne en 3 gange i ugen og er begyndt at gå lidt ekstra op i kosten. Jeg spiser 1600-1900 kalorier om dagen, ofte fordelt i cirka 205g kulhydrater, 44g fedt og 134g protein. Det eneste supplement jeg tager er proteinpulver, oftest kun efter træning. Spiser altid havregryn til morgenmad, og rugbrød eller nogle grøntsager, brune ris og kylling til frokost. Aftensmad kan godt variere lidt eftersom jeg stadig bor hjemme, men hvis det er flødegryde der bliver serveret plejer jeg gerne bare at spise lidt kylling grøntsager og brune ris igen. Spiser også gerne en klap sammen rugbrød om aftenen da jeg ofte går lidt sent i seng :)

Har prøvet at kigge lidt på google, men syntes svarende var lidt forvirrende, da man ofte får forskellige ting at vide.
Det jeg fisker lidt efter, er om det ville være en god ide at skære ned/op på nogle af mine macros, muligvis supplere med nogle supplementer/andet spise, for at gøre det hele lidt sundere/bedre. :) På forhånd mange tak.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

1600 kcal til en på 112kg er for lavt. Hvad er din plan når du staller?

Reputation point: 140

Mikael skrev:1600 kcal til en på 112kg er for lavt. Hvad er din plan når du staller?

Staller? Som i at jeg falder tilbage fra at spise sundt eller på grund af for få kcal? Jeg har spist sundt i over et halvt år efterhånden, så tror ikke jeg falder tilbage i gamle vaner :) Hvis det er på grundet kalorieunderskud, så ved jeg ikke hvornår jeg rammer det. Men i så fald ville jeg i spise lidt flere kcal :lol: Men tror jeg vil oppe kalorieindtaget på de "fattige" dage i så fald :)

Jeg er ikke nogen ekspert inden for fitness-verdenen, så kan kun tale ud fra min egne erfaringer - og nogen vil sikkert være uenig med, hvad jeg skriver.

Jeg synes, at du for alt for mange kulhydrater ift. fedt og proteiner (205 kulhydrater :o ). Du bør nok skære ned. Årsagen hertil ligger i, at kulhydrater ikke mætter ligesom protein og fedt, og ligeledes påvirker disse blodsukkeret. Hertil kommer du til at spise mere end nødvendig. Det lyder jo som om du spiser forholdsvis sundt, men jeg vil nok "cutte" de brune ris fra til tider, da disse indeholder mange kulhydrater - og ikke mætter spor ift. kcal-indhold.

Jeg siger ikke, at du behøver benytte dig af en kulhydratfattig diæt, men efter mine erfaringer, har jeg fået langt hurtigere og bedre resultater ved at skære drastisk ned for kulhydrater - og selvfølgelig op på fedt og proteiner.

PS: Jeg antager, at du indtager alt for få kalorier i forhold til dit ligevægtsindtag, idet en 105 kg mand med flere styrkesessioner om ugen formentlig ligger et solidt stykke over 3000 i ligevægtsindtag. Jeg er dog enig i, at du kan tillade dig at have et forholdsvis stort kalorieunderskud (over 1000 kalorier), hvis du ikke har specielt meget muskelmasse. Spørgsmålet er bare om dit indtag ligger lidt for lavt i øjeblikket. :roll:

Reputation point: 5

Hellerup2900 skrev:Jeg er ikke nogen ekspert inden for fitness-verdenen, så kan kun tale ud fra min egne erfaringer - og nogen vil sikkert være uenig med, hvad jeg skriver.

Jeg synes, at du for alt for mange kulhydrater ift. fedt og proteiner (205 kulhydrater :o ). Du bør nok skære ned. Årsagen hertil ligger i, at kulhydrater ikke mætter ligesom protein og fedt, og ligeledes påvirker disse blodsukkeret. Hertil kommer du til at spise mere end nødvendig. Det lyder jo som om du spiser forholdsvis sundt, men jeg vil nok "cutte" de brune ris fra til tider, da disse indeholder mange kulhydrater - og ikke mætter spor ift. kcal-indhold.

Jeg siger ikke, at du behøver benytte dig af en kulhydratfattig diæt, men efter mine erfaringer, har jeg fået langt hurtigere og bedre resultater ved at skære drastisk ned for kulhydrater - og selvfølgelig op på fedt og proteiner.

PS: Jeg antager, at du indtager alt for få kalorier i forhold til dit ligevægtsindtag, idet en 105 kg mand med flere styrkesessioner om ugen formentlig ligger et solidt stykke over 3000 i ligevægtsindtag. Jeg er dog enig i, at du kan tillade dig at have et forholdsvis stort kalorieunderskud (over 1000 kalorier), hvis du ikke har specielt meget muskelmasse. Spørgsmålet er bare om dit indtag ligger lidt for lavt i øjeblikket. :roll:

Mange tak for svaret :D Tror jeg vil prøve at skære lidt ned for kulhydraterne og se hvordan det virker :) Vil æg være godt at erstatte havregrynene med?

Lamil skrev: Mange tak for svaret :D Tror jeg vil prøve at skære lidt ned for kulhydraterne og se hvordan det virker :) Vil æg være godt at erstatte havregrynene med?

Ja, æg er et proteinrig og kulhydratfattig madvare, som du sagtens kan erstatte havregryn med. :)

Du spiser alt for lidt.

Spis minimum 180 gr protein, 100 gr fedt og fyld resten op med kulhydrater. Spis gerne æg, avocado, nødder, oliven, olivenolie, kokosolie. Kylling, laks, oksekød, kalkun. Spis gerne ris, kartofler, rugbrød, havregryn og drik gerne mælk til.

Du vejer for meget, træner for meget og spiser alt for lidt. Mærk efter et par uger med 3000 kcal dagligt, og hvis du taber dig på 3000 kcal på en hensigtsmæssig måde så bliver du på 3000 kcal, når du så stagnerer så fjerner du kulhydrater der svarer til 200 kcal, og sådan forsætter indtil du fx når ned til 2000. Så skal du helst holde en god pause fra kosten og så starte for fra.
“I may look calm, but in my head I’ve killed you 3 times”

Reputation point: 80

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 210.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Hellerup2900 skrev:Jeg er ikke nogen ekspert inden for fitness-verdenen, så kan kun tale ud fra min egne erfaringer - og nogen vil sikkert være uenig med, hvad jeg skriver.

Jeg synes, at du for alt for mange kulhydrater ift. fedt og proteiner (205 kulhydrater :o ). Du bør nok skære ned. Årsagen hertil ligger i, at kulhydrater ikke mætter ligesom protein og fedt, og ligeledes påvirker disse blodsukkeret. Hertil kommer du til at spise mere end nødvendig.

Det her er en omgang sludder. Din generalisering holder ingen steder.

Til OP: Du skal spise mere mad, men lad være med at uppe fra 1600 til 3000 kalorier fra den ene dag til den anden. Gør det gradvist over en uges tid eller to. I forhold til din makrofordeling er det vigtigste, at du får en vis andel protein (man plejer at sige omkring 1,5-1,8 gram protein per kg lean kropsvægt). Hvordan din fordeling af kulhydrat og fedt er, er der ikke direkte svar på. Man skal have en vis mængde fedt, men så vidt jeg ved, har man ikke en præcise ide om, hvor meget er nok. Jeg vil dog ikke gå lavere end det fedtniveau, du ligger på lige nu. Angående kulhydrater bør du eftersom du er på diæt selvfølgelig primært gå efter grove grøntsager og fuldkornsprodukter, da de mætter mest.
Brugeravatar

Reputation point: 455

Det BigHungry siger mere korrekt.

Jeg burde have skrevet, at du skal langsomt optimere til 3000kcal og derefter mærke efter. Spot on!

Styrkeliste

BigHungry skrev:Det her er en omgang sludder. Din generalisering holder ingen steder.

Til OP: Du skal spise mere mad, men lad være med at uppe fra 1600 til 3000 kalorier fra den ene dag til den anden. Gør det gradvist over en uges tid eller to. I forhold til din makrofordeling er det vigtigste, at du får en vis andel protein (man plejer at sige omkring 1,5-1,8 gram protein per kg lean kropsvægt). Hvordan din fordeling af kulhydrat og fedt er, er der ikke direkte svar på. Man skal have en vis mængde fedt, men så vidt jeg ved, har man ikke en præcise ide om, hvor meget er nok. Jeg vil dog ikke gå lavere end det fedtniveau, du ligger på lige nu. Angående kulhydrater bør du eftersom du er på diæt selvfølgelig primært gå efter grove grøntsager og fuldkornsprodukter, da de mætter mest.

Nej, du tager nemlig fejl. Hvilken del af mit indlæg er noget "sludder", at kulhydrater påvirker blodsukkeret eller at kulhydrater har en lav mæthedsgrad? Prøv lige at sætte dig ind i stoffet.

Kulhydraters påvirkning af blodsukkeret: Blodsukkeret stiger, når man spiser eller drikker kulhydrater, fordi kulhydrater nedbrydes til sukker og dermed stiger blodets indhold af sukker (..).

Kulhydraters mæthedsværdi: Sukkerarterne har klart den mindste mæthedsværdi og den hurtigste energitilførsel. Stivelse har også en relativt hurtig energitilførsel og har derfor en relativt akut, men kortvarig effekt på mæthed. De fleste har derimod gavn af en bedre mæthedsværdi og længerevarende energitilførsel.

Eksempel på kilde (som der henvises til):
https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... lhydrater/

Hellerup2900 skrev:
BigHungry skrev:Det her er en omgang sludder. Din generalisering holder ingen steder.

Nej, du tager nemlig fejl. Hvilken del af mit indlæg er noget "sludder", at kulhydrater påvirker blodsukkeret eller at kulhydrater har en lav mæthedsgrad? Prøv lige at sætte dig ind i stoffet.

Kulhydraters påvirkning af blodsukkeret: Blodsukkeret stiger, når man spiser eller drikker kulhydrater, fordi kulhydrater nedbrydes til sukker og dermed stiger blodets indhold af sukker (..).

Kulhydraters mæthedsværdi: Sukkerarterne har klart den mindste mæthedsværdi og den hurtigste energitilførsel. Stivelse har også en relativt hurtig energitilførsel og har derfor en relativt akut, men kortvarig effekt på mæthed. De fleste har derimod gavn af en bedre mæthedsværdi og længerevarende energitilførsel.

Eksempel på kilde (som der henvises til):
https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... lhydrater/

Du glemmer bare flere ting i dit indlæg - blandt andet, at man sjældent indtager kulhydrater alene uden protein og/eller fedt ved siden af. Det reducerer blodsukkerresponset og øger mæthedsfornemmelsen.

Derudover påvirkes blodsukkeret altså også af protein og fedt.

Du taber dig ikke hurtigere og bedre uden kulhydrater. Det er rigtigt, at din vægt falder hurtigt i starten, men det skyldes, at dine glycogendepoter tømmes, hvorfor du også smider en masse væske. Men er det så fedt, man smider? Nej, og derfor stagnerer det også hurtigt. Samtidig vil du ikke kunne træne nær så hårdt og du vil muligvis også være lidt mindre energisk i hverdagen = laver mindre = forbrænder færre kalorier i løbet af dagen.

Er det rigtigt, at det for nogle kan være nemmere at køre relativt low carb high fat store dele af tiden + en masse grøntsager? Ja da. Men er det rigtigt, at low carb-kure er bedre end "almindelige"? Nej.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00

Galleri: Vis galleri (8)

Garik skrev: Du glemmer bare flere ting i dit indlæg - blandt andet, at man sjældent indtager kulhydrater alene uden protein og/eller fedt ved siden af. Det reducerer blodsukkerresponset og øger mæthedsfornemmelsen.

Derudover påvirkes blodsukkeret altså også af protein og fedt.

Du taber dig ikke hurtigere og bedre uden kulhydrater. Det er rigtigt, at din vægt falder hurtigt i starten, men det skyldes, at dine glycogendepoter tømmes, hvorfor du også smider en masse væske. Men er det så fedt, man smider? Nej, og derfor stagnerer det også hurtigt. Samtidig vil du ikke kunne træne nær så hårdt og du vil muligvis også være lidt mindre energisk i hverdagen = laver mindre = forbrænder færre kalorier i løbet af dagen.

Er det rigtigt, at det for nogle kan være nemmere at køre relativt low carb high fat store dele af tiden + en masse grøntsager? Ja da. Men er det rigtigt, at low carb-kure er bedre end "almindelige"? Nej.

Tak for indskydelsen. Jeg tror ikke selv, at low carb-kure nødvendigvis er bedre end almindelig sund kost, men ud fra mine egne erfaringer (vægttabsproces) har jeg dog haft bedst resultater på kure med små mængder af kulhydrater, hvilket typisk fører til ketose. Men igen mine erfaringer er ikke en objektiv sandhed :D

Tusind tak for de gode svar :) 3000 kalorier virker svært at nå hvis jeg skal spise sundt? Det virker som om jeg skal spise virkelig meget i forhold til at jeg skal tabe mig? :lol: Men vil hellere end gerne prøve det, ved bare ikke hvilken mad der kunne være god at spise, for at opnå lidt flere kalorier? Tænker det er næsten umuligt med kylling og grøntsager :P

troublemaker har skrevet det :D

troublemaker skrev:Du spiser alt for lidt.

Spis minimum 180 gr protein, 100 gr fedt og fyld resten op med kulhydrater. Spis gerne æg, avocado, nødder, oliven, olivenolie, kokosolie. Kylling, laks, oksekød, kalkun. Spis gerne ris, kartofler, rugbrød, havregryn og drik gerne mælk til.

Du vejer for meget, træner for meget og spiser alt for lidt. Mærk efter et par uger med 3000 kcal dagligt, og hvis du taber dig på 3000 kcal på en hensigtsmæssig måde så bliver du på 3000 kcal, når du så stagnerer så fjerner du kulhydrater der svarer til 200 kcal, og sådan forsætter indtil du fx når ned til 2000. Så skal du helst holde en god pause fra kosten og så starte for fra.
Brugeravatar

Reputation point: 20

Du fylder hurtigt ud i dine makros fx i forhold til fedt ved at spise 10-20 gr fedt til hvert måltid. Hvis vi antager du skal have 100 gr fedt og spiser 3 gange om dagen og spiser 20 gr fedt pr gang så er du allerede oppe på 60. Hvis du tilføjer en håndfuld nødder og en enkel avocado/2 æg så er du kørende. Nogle skiver rugbrød eller bananer og ris eller pasta/ris så er du kørende. Det er en luksus at spise 3000 kcal og det er kub fantasien der kan sætte ens grænser :-)

Styrkeliste

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 30 gæster