Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Sagat skrev:Først vil jeg lige sige, rigtig godt initiativ Mike... =D>
Det skal nok skabe diskutioner...
Hvad skyldes overvægt, Er det virkelig bare at folk er dovne, og spiser usundt, eller er det lige så fysisk, som psykisk?Efter min mening er det fordi folk er for dovne, og når de finder ud af at de er blevet for fede, giver de op, går ned i Brugsen og køber 3 Cocio, 1,5liter cola og 4 marcipan roulader og så smider de sig hjem på sofaen og har ondt af sig selv i stedet for at sætte sig ind i hvordan de kan smide de overflødige kilo i stedet for.. Så det er det psykiske, der sætter det fysiske i stå...
Kender du evt. selv nogle folk der lider af større overvægt (ikk bare 2-5kg). Og hvad deres tanker er omkring det, og om de selv har gjort sig tanker om at gøre noget ved det, og evt. prøvet.Jeg går i klasse med en.. Og hans undskyldning der er, at han som ung fik en stedfar der ejede en slikbutik.. Og så var han åbenbart dernede og mæske sig hver dag....
Og en pige der tidligere gik i min klasse, gav en homonfejl skylden for at hun lignede en udspilet pærer med ben...
Begge havde bare det problem at de kværnede 1,5liter kilo om dagen, og generelt spiste meget usundt..
Drengen fra min klasse snakke engang med mig, om at begynde at træne og sådan for at smide nogen kilo, men det blev aldrig ved andet end snak...
Er det simpelthen bare genetisk bestemt hvem der bliver ''fede'', eller er det noget vi som mennesker helt selv bestemmer?I nogen tilfælde kan det være genetisk.. Men langt de fleste, er det en svag psyke og dårlig opvækst hvor der er meget usundt, og dårlige vaner...
Er det et spørgsmål om selvtillid, og selvopfattelse der gør, at folk ofte forbliver overvægtige, og ikke kan gennemføre en ordentlig kur?Jaa, de tror ikk nok på dem selv, og falder derfor meget let tilbage til deres gamle vaner med 3 Cocio, 1,5liter cola og 4 marcipan roulader..
De skal bare ha et mentalt spark i røven...

Trabjerg skrev:Vil mene fedme kan skyldes lavt psykisk selværd og det kan så resultere i at man begynder at trøse spise, men lavt selvværd kan jo også få lille lise på 13 år og 50 kg til at smide 15 kg på en måned fordi hun blir mobbet i skolen fordi hun er for tyk, og gerne vil være ligesom de andre piger ?

[/b]
Det er helt rigtigt Mike. Det er ikke mange år siden jeg gik ud af folkeskolen, og jeg husker alt for godt, hvordan de overvægtige børn blev mobbet.
Noget jeg dog ikke deltog i, da jeg var uhyggeligt tynd og gerne ville være lidt større. Hellere lidt for stor end alt for tynd.
Og til spørgsmålet om fedme:
Jeg tror ikke man kan skyde skylden på generne. Kun i meget særlige tilfælde. Men det kan vel ikke passe, at de 60% af DK's befolkning(eller hvor meget det nu er), der er overvægtige, som har en genetisk fejl.
Efter min mening kan det hele koges ned til kostvaner og motionsvaner. Men måske tager jeg fejl. Jeg har aldrig været overvægtig, da jeg altid har dyrket meget motion hver dag.
Men jeg tror en stor del af skylden kan skydes på uansvarlige forældre.
Når børnene bliver ældre og skal stå på egne ben hænger vanerne ved....

Trabjerg skrev:
Vil mene fedme kan skyldes lavt psykisk selværd og det kan så resultere i at man begynder at trøse spise, men lavt selvværd kan jo også få lille lise på 13 år og 50 kg til at smide 15 kg på en måned fordi hun blir mobbet i skolen fordi hun er for tyk, og gerne vil være ligesom de andre piger ?
Præcis.... Det er skrækkeligt så noget. Børn kan være utroligt modbydelige overfor hinanden. Det er da godt nok lidt tid siden jeg har gået i folkeskole, men jeg husker da godt hvorn det fungerede, specielt omkring pupertets alderen: (6-7 klasse), hvor alle ville ''passe ind'

lillebjørn skrev:Og til spørgsmålet om fedme:
Jeg tror ikke man kan skyde skylden på generne. Kun i meget særlige tilfælde. Men det kan vel ikke passe, at de 60% af DK's befolkning(eller hvor meget det nu er), der er overvægtige, som har en genetisk fejl.

Trabjerg skrev:Ja, vil mene lassah har meget ret i at mange børn blir overvægtige fordi deres forældre ikk tænker for meget over hvad de servere, Kender selv et par stykker der er rimelig kraftige f.eks min kusine. Hun har spist det samme som hendes mor og far hele livet. Og de er også rimelig store. Så det kan sagtens være pga. Forældrens mad

WannaBeBig skrev:Trabjerg skrev:Ja, vil mene lassah har meget ret i at mange børn blir overvægtige fordi deres forældre ikk tænker for meget over hvad de servere, Kender selv et par stykker der er rimelig kraftige f.eks min kusine. Hun har spist det samme som hendes mor og far hele livet. Og de er også rimelig store. Så det kan sagtens være pga. Forældrens mad
Helt sikkert. Det er sjældent børnenes skyld at de er overvægtige. I hvert fald ikke direkte. Det er forældre der har ansvaret for at fodre deres børn med sund mad og lære dem gode kostvaner.

Jeg er enig. Jeg husker f.eks. fra folkeskolen, at jeg og 2-3 andre var de eneste som RENT faktisk sad og spiste en madpakke med sund mad. Resten af hele klassen gik ned til grillen og fik sig en bakke pomfrittes, og en burger eller 2 for penge som forældrene havde gevet dem til denne mad. Det er jo forrykt. Kan det virkelig være sandt, at 80% af alle børnenes forældre i klassen var for dovne til at lave en madpakke til deres unger, og bare stak dem en 50'er om dagen istedet til en gang ''junk food''.
Hellere at de giver penge til junkfood, end at de overhovedet ikke får noget at spise..
Plejede nemlig aldrig at få noget penge til mad, eller madpakke med. Nok en af de grunde til at jeg stadigvæk vejer for lidt, selvom jeg prøver at spise mere og mere

WannaBeBig skrev:lillebjørn skrev:Og til spørgsmålet om fedme:
Nej, der er jo næppe sket en genetisk mutation i løbet af 20 år der gør at alle pludselig er begyndt at blive fede.
Problemet er kort og godt at folk spise for meget og rør sig for lidt.
Og folk (specielt piger) der er overvægtige har det med at bilde sig selv ind, at de vitterligt ikke spiser noget og at de kun lever af grønsager og alligevel ikke taber sig. Men kigger man i deres skabe så ligger der altid et par poser chips og en plade chokolade.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 78 gæster