Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 811
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 808

Følg bodybuilding.dk på

Progression for "begynder"?

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Er i tvivl om hvilken form for progression man bør anvende, hvis man er forholdsvis ny og/eller bare ikke løfter specielt mange kg. Tænker både på den form der findes i b2b, hvor man løfter 6-8 og øger når man kan tage 4x8 med samme vægt. Ved denne form betyder det dog man fx ikke presser sig selv 100% i de første par sæt, hvor man måske kunne lave 10 reps men man stopper på 8. Er dette ikke et problem?
Har også læst om PHAT, hvor der er tunge dage og mere hypertrofi orienterede dage.. Men tænker en af disse to former er tilstrækkelig for de fleste?

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Nej, det er ikke noget problem at have en progression som den B2B forskriver. At opnå fremskridt handler ikke om at træne balls to the walls hvert eneste sæt. Er man af den holdning, så har man klart misforstået noget.

Hvad angår PHAT, så er det et udmærket program. Der findes dog bedre programmer for begyndere. Stronglifts værende et af dem.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Pind skrev:Nej, det er ikke noget problem at have en progression som den B2B forskriver. At opnå fremskridt handler ikke om at træne balls to the walls hvert eneste sæt. Er man af den holdning, så har man klart misforstået noget.

Hvad angår PHAT, så er det et udmærket program. Der findes dog bedre programmer for begyndere. Stronglifts værende et af dem.

Så har jeg misforstået noget. Har altid forsøgt at køre samme antal reps og så sænket vægten når jeg ikke har kunnet lave eksempelvis 10 reps. Vil prøve b2b måden istedet så.

Mht til reps i b2b, så er alle øvelser med 6-8 reps. Vil det være ligeså effektivt, hvis man ændrede dette til 8-10 reps? Synes det føles bedre i leddene at komme et par reps højere op. Især i mindre armøvelser osv.

Thisisit skrev:Mht til reps i b2b, så er alle øvelser med 6-8 reps. Vil det være ligeså effektivt, hvis man ændrede dette til 8-10 reps? Synes det føles bedre i leddene at komme et par reps højere op. Især i mindre armøvelser osv.

Det er flueknepperi om du kører 8-10 eller 6-8 reps i B2B.
Sidst rettet af Pind 28. sep 2014, 11:06, rettet i alt 1 gang.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Thisisit skrev:
Pind skrev:Nej, det er ikke noget problem at have en progression som den B2B forskriver. At opnå fremskridt handler ikke om at træne balls to the walls hvert eneste sæt. Er man af den holdning, så har man klart misforstået noget.

Så har jeg misforstået noget. Har altid forsøgt at køre samme antal reps og så sænket vægten når jeg ikke har kunnet lave eksempelvis 10 reps. Vil prøve b2b måden istedet så.

Mht til reps i b2b, så er alle øvelser med 6-8 reps. Vil det være ligeså effektivt, hvis man ændrede dette til 8-10 reps? Synes det føles bedre i leddene at komme et par reps højere op. Især i mindre armøvelser osv.

Kom igang med at træne.
Om du tager 8 eller 10 gentagelser gør ikke den store forskel. Så længe du har en form form progression i dit program!

Reputation point: 50

Ikke fordi jeg skal gøre mig til eksperten på dette område, men progression er simpelt. Et simpelt men givende program for mig har været at lave et 7 ugers program, som er opdelt således.

1 uge - Bruges til at finde de vægte du kan løfte ca. 10 gange.
2-3 uge - Kører du 3 x 10 reps i de tungere øvelser (Såsom; Squat, Dødløft, Bænk, Skulder)
4-5 uge - 3 x 8 reps - De 3 x 10 burde være blevet relativt overkommelige i uge 3, så du kan putte en del flere kilo på når du skal tage de færre reps.
6-7 uge - 4 x 5 reps. Igen, øg vægten. Når dette er gjort, kan du gøre dette igen. Ingen behov for at skifte øvelser - Kør et program som dette igen & igen & igen - Og husk basisøvelserne, som nævnt ovenfor.

Simpelt? Ja
Virker det? Ja

Hvad med armøvelser & andre iso-øvelser? Jeg aner det ikke. Det kan være svært at progessere i bicep curls og tage 4x5 med god form. Så jeg vil ikke give råd på hvordan man træner dem bedst.
Billede

Logbog: Ingen logbog

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster