Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1693
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1690

Følg bodybuilding.dk på

Pure protein el. alm. protein

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej allesammen

Jeg har gennem 1,5 år brugt alm. proteinpulver efter min træning, men har holdt proteinforbruget på standby grundet noget skepsis over proteinpulvers virkning. Vær lige kort opmærksom på, at jeg kommer til at stille flere spørgsmål løbende, men dette vil blive markeret klart.

Først og fremmest er jeg klar over, at kroppens muskler har brug for aminosyrer til at opbygge muskelmasse, og når jeg læser lidt hist og her ang. proteinpulver, ser man mange artikler, der stiller spørgsmålstegn ved deres virkning, men paradoksalt nok, så er det åbenbart helt fint at spise kylling. (Hvad er der i kyllingen, der gør det bedre?) Dertil har jeg videre undersøgt og fundet frem til at sukker (glucose) rent faktisk hjælper musklerne med at optage proteiner pga. nogle membranøse cotransportere (nogen der ved mere om det??).

1. hovedspørgsmål: er der nogen af jer, der rent faktisk kan mærke et fremskridt ved brug af proteinpulver eller er det blot "placebo"?

2. hovedspørgsmål: ydermere har jeg også fundet ud af, men det er vel ikke ny viden, at man helst skal have balanceret kost og dertil vel også kosttilskud. Hvis jeg er alm. forbruger af mad og efter træning vil bruge proteinpulver, skal jeg så gå efter ren og skær protein (stort set) eller er der en større fordel i at bruge alm. og lidt mere "balanceret" proteinpulver, hvor der er lidt mere sukker? - i så fald vil det give mere mening at bruge den alm. eftersom glucose hjælper musklerne med at optage protein (jf. artikler fra http://pubmed.com)

Til sidst så har jeg lige et lille "uden for kost" spørgsmål, hvor jeg vil høre, om nogen af jer har erfaring med større muskelmasse ved fx hjemmetræning i form af armbøjninger eller kræver det en vis tærskel før musklerne rent faktisk kan vokse?

Bedste hilsner
Sidst rettet af bmaxfho 7. apr 2016, 11:24, rettet i alt 1 gang.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

1: Proteinpulver er et biprodukt ved mælkeproduktion, og er således bare "koncentreret mælk". At spørge om det virker, er det samme som at spørge om mad virker. Det er et kosttilskud, hvis du ikke får nok gennem kosten kan du supplere med proteinpulver.

2: Køb du bare det almindelige valleproteinpulver, der er rigeligt med protein i, og du sparer også en del penge.

Hvis du har trænet i 1½ år, vil du ikke få noget ud af hjemmetræning (medmindre du har udstyret derhjemme, som f.eks. et powerrack med tilbehør). En nybegynder ville godt kunne slippe afsted med det i starten, da han responderer utrolig godt på hvilken som helst form for træning de første måneders tid. I realiteten kunne du vel godt træne mave derhjemme, da udstyr til dette oftest ikke fylder så meget.

Reputation point: 45

Ah, okay - så det er praktisk talt "lige meget" om jeg tager proteinpulver, hvis jeg får protein nok gennem kosten i sidste ende? Jeg går vel ud fra, man godt kan få for meget protein. Altså det halvandet år, jeg har trænet, har været ret givende. Min tvivl skyldes bare, at min træningsmakker drikker rigeligt med shakes og endda får en del gennem kød, ost og skyr, men bliver proteinpulveret ikke overflødigt i sidste ende, hvis man alligevel spiser så meget ved siden af?

Nu kommer jeg til at modsige mig selv i forhold til mit svar i en anden tråd. Det skyldes at jeg synes at du har misforstået protein prulveret på den modsatte måde af hvad jeg tidligere har mødt.

Du ser på protein pulver forkert. Protein pulver er mad. Det vil sige du kan tage protein pulver i stedet for at eks spise et kyllingebryst. Der er ikke noget placebo ved protein pulver, lige så lidt som der er placebo effekt ved at spise kød for at få protein. Du skal dog være opmærksom på der er en masse mineraler og vitaminer der mangler i pulver mad i forhold til ikke pulver fødevarer.

Jeg synes dit indlæg tyder på en del mangle viden om ernæring. Du bør derfor overveje at lave en kost plan og poste den herinde til bedømmelse og få noget feedback på din kost den vej rundt.
Brugeravatar

Reputation point: 85

Udgaard skrev:Du ser på protein pulver forkert. Protein pulver er mad. Det vil sige du kan tage protein pulver i stedet for at eks spise et kyllingebryst. Der er ikke noget placebo ved protein pulver, lige så lidt som der er placebo effekt ved at spise kød for at få protein. Du skal dog være opmærksom på der er en masse mineraler og vitaminer der mangler i pulver mad i forhold til ikke pulver fødevarer.

+1.

Reputation point: 140

Altså vedr. min viden om ernæring kan man sige "både og" - altså mit spørgsmål implicit gik på, om nogen af jer har oplevet eller træner (semi)professionelt, men uden at bruge proteinpulver, men samtidig får gode resultater. Jeg tror, jeg har misforstået nogle af de artikler før, ja; om hvorvidt proteinpulver virker. Jeg er overbevist om, at det virker, ja, men om den "virkning" bliver overflødig pga. nok proteinindtag gennem føden. Det tyder på, at når jeg er i centret og ser "the big boys" så tager de alle proteinshakes, men samtidig tager rigeligt med kylling ved siden af.
Jeg har ikke udarbejdet et specifik kost til mig selv, det afhænger egentlig i sidste ende mit humør og tid, men det er altid fra fitnessapps og motion-online.dk hvor jeg finder inspiration til kosten

bmaxfho skrev:... - altså mit spørgsmål implicit gik på, om nogen af jer har oplevet eller træner (semi)professionelt, men uden at bruge proteinpulver, men samtidig får gode resultater. ...

Der var ikke noget der hed protein pulver da Steve Reeves var på toppen. Bedøm selv.

Billede
Brugeravatar

Reputation point: 85

](*,)
God pointe, hahah

Antallet af "semi-professionlle" bodybuildere på siden er 0.

Reputation point: 140

Mikael skrev:Antallet af "semi-professionlle" bodybuildere på siden er 0.

:ohno:
Brugeravatar

Reputation point: 70

Træner her: Fresh fitness

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Jeg har lige haft en off periode fra proteinpulver. Det er man nødt til, da kroppens egen optagelse af protein ellers daler. Pausen blev lidt længere end jeg kunne ønske mig, da min kilde røg ind. Den naturligt forekommende protein fik jeg ikke rigtigt noget ud af. Nu er jeg kommet ON igen og det er fedt (ISO 60 EOD)! Overvejer mere og mere at køre en bro med 100 g beef jerky ED næste gang jeg skal off.
Brugeravatar

Reputation point: 200

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 200.00

Bosse101 skrev:Jeg har lige haft en off periode fra proteinpulver. Det er man nødt til, da kroppens egen optagelse af protein ellers daler. Pausen blev lidt længere end jeg kunne ønske mig, da min kilde røg ind. Den naturligt forekommende protein fik jeg ikke rigtigt noget ud af. Nu er jeg kommet ON igen og det er fedt (ISO 60 EOD)! Overvejer mere og mere at køre en bro med 100 g beef jerky ED næste gang jeg skal off.

Lol
Billede
Brugeravatar

Reputation point: 10

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 170.00

Kostplan: Vis kostplan

Tilbage til Kost & kosttilskud