Bruger login







Ugen der gik, uge 20, 2019
Overfald på Arnold og NY pro!

Tilbudsguide, uge 21, 2019
Oksekød og kylling!

Ugen der gik, uge 19, 2019
Skader og valg!

Tilbudsguide, uge 20, 2019
Blåbær, skyr og havregryn!


Statistik

Vi har 55550 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er mlah93

Vores medlemmer har i alt skrevet 2028394 indlæg i 86634 emner

1 nye indlæg i dag


Online
I alt: 375
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 372

Følg bodybuilding.dk på

Spørgsmål til 5/3/1

Udskriv emne


Træning for styrke og eksplosivitet

Tilbage til Styrketræning





Jeg skal opstarte 5/3/1 i morgen, og dertil har jeg et spørgsmål til, hvornår man laver sit all out set (altså + reps).

Er de antal gentagelser i excelarket bare et minimun som skal gennemføres, og så tager man de reps man ellers kan ud over det skrevne, eller er det kun på sidste sæt, der er "all out" ?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 7779
Tilmeldt: 20. jul 2005, 21:40
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Så vidt jeg husker skriver han i bogen at det kun er på + sæt (det sidste) at man kører all-out, og man skal lade 1 rep stå tilbage i tanken. Mener også hans anbefaling er at man starter på en vægt hvor man på + dagene ender med at tage 12-15 reps.

Men jeg har ikke lige bogen liggende ved hånden jeg kan ikke kontrollere det for dig.
 
Reputation point: 70
 
Indlæg: 359
Tilmeldt: 15. jun 2016, 20:56
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 131.00
- Squat: 172.00
- Dødløft: 187.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg tror jeg vil give dig det råd, som Wendler selv har givet allerflest gange ifølge ham selv, read the book. Det vil også give dig en langt bedre forståelse, hvorfor Jim har lavet programmet som han har, og hvilke begrænsninger der er. Nu er det ikke fordi jeg vil opfordrer til ugerninger, men hans bøger kan findes meget meget billigt, hvis man kigger de rigtige steder.
Man må alt og der er ingenting man skal.

"It's very important to get stronger in all areas of tugging." - Jim Wendler
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 407
Tilmeldt: 8. apr 2009, 19:10
Geografisk sted: Aalborg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Det er ikke alle skabeloner af 531, der har et PR-sæt (det sidste sæt som AMRAP). Generelt anbefaler Wendler her, at du hjemmefra har sat dig et forsigtigt mål for dagen og stopper da eller 1-2 reps fra failure.

Hvis ikke du har læst nogle af Wendlers bøger, ville jeg anbefale at du køber 531 Forever hvis du har råd til det. Der er et utal af programmer til forskellige formål, så man ender knap med at betale en tier per program.

Hvis du træner for styrke og størrelse er Boring But Big en rimelig populær variation, den nye beefcake udgave har jeg selv overvejet at køre:

https://jimwendler.com/blogs/jimwendler ... e-training

531 for Hardgainers er også en solid rutine til folk, der vil være stærke og store.

https://www.t-nation.com/training/5-3-1-for-hardgainers
Brugeravatar
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 686
Tilmeldt: 19. okt 2017, 20:38
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 20.00
- Dødløft: 190.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



SUPER - tak skal i have. Jeg må ud og købe bogen. Fik kørte første træning i dag, og fik 5 reps mere på sidste sæt i squat (blev til 10x100 kg), hvor der stadig var 2 reps mere i tanken.
Sidst rettet af HAV 5. nov 2018, 19:42, rettet i alt 1 gang.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 7779
Tilmeldt: 20. jul 2005, 21:40
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Som de beskriver 5/3/1 på T-nation, så er det på sidste set, som er et + sæt (all out sæt) i uge 1 til og med 3. Man laver så ikke all out på sidste sæt i uge 4.

Her er det kopieret ind fra programmet:

"When you see 5+, 3+, or 1+, that means you do the max reps you can manage with that weight, with the goal of setting a rep record in each workout."

Hvad er jeres erfaringer i øvrigt med 5/3/1 ? Og hvor længe blev i på programmet ? Jeg tænker, at blive der længe - forhåbentlig et års tid el. Men nu må vi se. Det virker tiltalende, enkelt og lige til at gå til - dejligt med store basisøvelser i fokus, når man træner for styrke.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 7779
Tilmeldt: 20. jul 2005, 21:40
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Den oprindelige artikel om 531 fra t-nation er 9 år gammel og repræsenterer ikke Wendlers programmering for 531 i dag synderligt akkurat.

531 Forever er den nyeste, men selv Beyond 531 viser at der er sket væsentlige tiltag siden 2009.
Brugeravatar
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 686
Tilmeldt: 19. okt 2017, 20:38
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 20.00
- Dødløft: 190.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Hvilken væsentlige tiltage er der fortaget ?

Den jeg citerer fra er artiklen fra 2009.

Der står bla:

" The final set of your core lift in each workout is the one that produces mass and strength, so give it everything you have, and get as many reps as you can with that weight.

The exceptions are the deloading workouts in Week 4. You're giving your muscles a break, not trying to establish new PRs."
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 7779
Tilmeldt: 20. jul 2005, 21:40
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Bravo1990 skrev:Jeg tror jeg vil give dig det råd, som Wendler selv har givet allerflest gange ifølge ham selv, read the book. Det vil også give dig en langt bedre forståelse, hvorfor Jim har lavet programmet som han har, og hvilke begrænsninger der er. Nu er det ikke fordi jeg vil opfordrer til ugerninger, men hans bøger kan findes meget meget billigt, hvis man kigger de rigtige steder.

HAV skrev:SUPER - tak skal i have. Jeg må ud og købe bogen. Fik kørte første træning i dag, og fik 5 reps mere på sidste sæt i squat (blev til 10x100 kg), hvor der stadig var 2 reps mere i tanken.


Da jeg købte dem i sin tid, var det billigere at købe en kindle og købe bøgerne som e-bog gennem amazon, end at købe de fysiske bøger.

Nu da tablets er mere udbredte og holder batteri langt bedre, kan man nemt nappe bøgerne i pdf format til ingen penge.
 
Reputation point: 70
 
Indlæg: 359
Tilmeldt: 15. jun 2016, 20:56
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 131.00
- Squat: 172.00
- Dødløft: 187.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Styrketræning




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster